Det var tur att jag från lukten kände att nåt konstigt är det nånstans.
Nu är det ingen ström från denna el uttag, inte heller i andra rummet
och i källaren. Alla säkringar ser ut att vara hela..

Bra tips tas emot....

• Smält och deformerad vit elkontakt mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kolla huvudsäkringarna?

Ser ut att vara hela?? Pluppen kan hänga kvar. Prova att byta ut säkringen.

Varför var det tur? Uppenbarligen är det ändå strömlöst.

D Daniel 109 skrev:
Varför var det tur? Uppenbarligen är det ändå strömlöst.
Tror att det behövs mycket att huset ska bränna ner? Det kan räcka med en gnista.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ok tack för svaren. Det var försäkringen!

• Gilla
Zallin
  • Laddar…
Vad var tur? Din elanläggning gjorde sitt jobb.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L least skrev:
Vad var tur? Din elanläggning gjorde sitt jobb.
Se på bilden. Vi får vänta när likadant händer hos dig. Och du har nånting lätt brinnande nära. Vad tror du att händer?

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker nog att det var tur här. Det finns inga garantier för att säkring eller jordfelsbrytare skall lösa ut när någon apparat smälter eller börjar brinna.

Jag har varit med om två incidenter där brandkåren fått rycka ut, utan att någon säkring löste ut. Vid båda dessa fall hade det börjat pyra även i byggnadsmaterial i anslutning till det som gick varmt.

• Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Har du läst inlägget? Adaptern fick uppenbarligen kortslutning, blev varm och löste ut säkringen. Är det då tur att TS kände lukten? Det kvittar väl fullständigt i det här fallet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Düsseldorff
Oavsett vilket är det väl inte så konstigt att TS blir lite skärrad av händelsen? Toppen att säkringen löste som den ska och att det inte gick fullständigt åt pipan!

• Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
A
Det kanske var "tur" att det inte hängde gardiner över uttaget som det kan göra ibland.

• Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du läst inlägget? Adaptern fick uppenbarligen kortslutning, blev varm och löste ut säkringen. Är det då tur att TS kände lukten? Det kvittar väl fullständigt i det här fallet.
Om det hade blivit kortslutning direkt, så skulle den inte börjat smälta. Här har det varit ett fel som dragit lagom mycket ström för att smälta kåpan, utan att säkringen löser. Felet har eskalerat så att strömmen blivit så stor att säkringen löst ut. Det kan ha blivit kortslutning när isoleringen smält.

det är tur. Kunde lika gärna fortsatt att bara bli varmare.

• Gilla
Fadai och 21 till
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Du menar att det inte fanns någon som helst risk att något som låg mot adaptern skulle kunna antändas?

/Krille

• Gilla
Hassel1949 och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med läsförståelsen här?
Jag måste lära mig att inte argumentera med idioter. Då är det inget bra att besöka byggahus. Det är på tok för många här.

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.