124 874 läst ·
207 svar
125k läst
207 svar
Kinesisk alloljebrännare? Någon med erfarenheter?
Jag har aldrig sagt att vanlig olje eldning är humbug , jag har även tittat igenom delavans hemsida och där står bara om traditionella munstycke inte om delavan air nossle vilket även du hade sett om du läst det ?
sen när du använder delavan air nossle och spränger oljan till en fin dimma är sakerna helt annorlunda lika med lättare ,
prova och ta en poler trassel trasa av gammal modell som man hade till bilar,
prova och tänd eld på den , brinner dåligt svar ja,
Ta ren oxygen och preparera trasan med obs nu kommer det
brinna bra prova får du se ..
samma sak gäller med delavan air nossel när man använder luft olja prova får du se
ps undrar ska du bygga en brännare ?
Har jag stavat dåligt eller sär skrivit / hop skrivit ber jag om ursäkt innan ord polisen är här oxå
ska du däremot bygga om en befintlig brännare till o elda frityr olja med hör gärna av dig
sen när du använder delavan air nossle och spränger oljan till en fin dimma är sakerna helt annorlunda lika med lättare ,
prova och ta en poler trassel trasa av gammal modell som man hade till bilar,
prova och tänd eld på den , brinner dåligt svar ja,
Ta ren oxygen och preparera trasan med obs nu kommer det
brinna bra prova får du se ..
samma sak gäller med delavan air nossel när man använder luft olja prova får du se
ps undrar ska du bygga en brännare ?
Har jag stavat dåligt eller sär skrivit / hop skrivit ber jag om ursäkt innan ord polisen är här oxå
ska du däremot bygga om en befintlig brännare till o elda frityr olja med hör gärna av dig
lat skrev:@space_man2
att jag inte kommer ihåg att allt det här med oljeeldning är en baggis & allt vetenskapligt snack & utveckling kring det bara är humbug:blushing:
Här finns i varje fall lite humbug snack om munstycken [länk]
Och här finns ett dokument som beskriver hur ett munstycke fungerar (ska man verkligen skriva ett helt dokument om en sån skitsak!) [länk]
Baggis och baggis.lat skrev:@space_man2
att jag inte kommer ihåg att allt det här med oljeeldning är en baggis & allt vetenskapligt snack & utveckling kring det bara är humbug:blushing:
Här finns i varje fall lite humbug snack om munstycken [länk]
Och här finns ett dokument som beskriver hur ett munstycke fungerar (ska man verkligen skriva ett helt dokument om en sån skitsak!) [länk]
Det är forfarande ingen avancerad pryl.
Det enda man behöver ta hänsyn till när det gäller viskositeten när det gäller dessa munstycken är ju att munstycket skall orka suga. Det märks ganska lätt när oljan är för tjock, DET BLIR INGEN DIMMA!
Då ökar man helt enkelt termostaten/värmen tills det blir en dimma.
Väldigt vetenskapligt och bra.
Det där du länkar till är ju vanliga oljemunstycken som du matar utan tryckluft.
Tryckluftsmatade munstycken är ju en helt annan historia.
Ta en titt på min video en gång till om du missat den.
Jag tycker det ser ut som att det är en låga i allafall.
Inga videoeffekt har använts!
http://www.youtube.com/watch?v=U31tDAv7qAU
Var intressant bygge du gjort,
men en fråga
gäller verkligen hemförsäkringen om något händer (kåken brinner ner..) om jag byggt den själv?
men en fråga
gäller verkligen hemförsäkringen om något händer (kåken brinner ner..) om jag byggt den själv?
Vet ni det är faktiskt farligt att leva för man kan Dö !
Har ringt trygg hansa idag ,
det var som jag misstänkte,
man får inte installerar något sådant själv,
en fack man ska vara den som installerar typ elektriker
och inga" egna konstruktioner" i i pannrummet/ spis/elpannor/värmepumpar/luftvatten/oljebrännare mm
allt ska vara typ märkt och installerat av fackman...
man får läsa det finstilta i sin hemförsäkring,
ring ditt egna försäkringsbolag så får du höra själv....
det var som jag misstänkte,
man får inte installerar något sådant själv,
en fack man ska vara den som installerar typ elektriker
och inga" egna konstruktioner" i i pannrummet/ spis/elpannor/värmepumpar/luftvatten/oljebrännare mm
allt ska vara typ märkt och installerat av fackman...
man får läsa det finstilta i sin hemförsäkring,
ring ditt egna försäkringsbolag så får du höra själv....
min har gått fel fritt i 13 år så jag klagar inte .. men för all del alla ni även (anders77) använd fackman till allt annars gäller inte försäkringarna när ni har tummen mitt i hand eller i armhålan
välj själva ..
Förresten borde du Anders sluta använda din kroll brännare för spillolja är förbjudet att elda .
för att definiera spill olja så är all begagnad olja spillolja vare sig det är frityrolja eller mineralolja och enligt miljölag balken är det strängeligen förbjudet att elda spillolja
med dryga böter som följd ! (fast det visste du säkert redan )
tycker faktiskt alla ska köra på direktverkande el miljö vänligt är det oxå
ps ursäkta på hoppet anders77
välj själva ..
Förresten borde du Anders sluta använda din kroll brännare för spillolja är förbjudet att elda .
för att definiera spill olja så är all begagnad olja spillolja vare sig det är frityrolja eller mineralolja och enligt miljölag balken är det strängeligen förbjudet att elda spillolja
med dryga böter som följd ! (fast det visste du säkert redan )
tycker faktiskt alla ska köra på direktverkande el miljö vänligt är det oxå
ps ursäkta på hoppet anders77
Till EyEr0n : Ja , då är det ju helt annat läge ! Tuta och kör !
till space_man2
det handlar ej om tummar mitt i näven,
man är lite försiktig efter att ha blivit nekad olika ersättningar fr försäkringsbolag vid tex inbrott och liknande då de hävdar det fintstilta ( avsaknad av säkerhetslås/hänglås och liknande -som inte nämns när man tecknar försäkringen) bra och ha det med sig i tankarna iaf.
ang brännare , jag kör krollen hemma o clean born har vi i garaget, så jag har erfarenhet av båda, går fint på alla oljor,
lagen skilljer sig stort åt , i europa /eu är lagligt köra förbrukade oljor , i usa ,(tom californien!) /kanada får man tom bidrag till införsaffa multi oil anläggningar... dock ej i sverige,
här kan man lagligt köra vegetabilisk olja/RME diesel o liknande om man vill...
fint fint går de ialafall på allt.
till space_man2
det handlar ej om tummar mitt i näven,
man är lite försiktig efter att ha blivit nekad olika ersättningar fr försäkringsbolag vid tex inbrott och liknande då de hävdar det fintstilta ( avsaknad av säkerhetslås/hänglås och liknande -som inte nämns när man tecknar försäkringen) bra och ha det med sig i tankarna iaf.
ang brännare , jag kör krollen hemma o clean born har vi i garaget, så jag har erfarenhet av båda, går fint på alla oljor,
lagen skilljer sig stort åt , i europa /eu är lagligt köra förbrukade oljor , i usa ,(tom californien!) /kanada får man tom bidrag till införsaffa multi oil anläggningar... dock ej i sverige,
här kan man lagligt köra vegetabilisk olja/RME diesel o liknande om man vill...
fint fint går de ialafall på allt.
Här verkar ju vara ett bra ställe att fråga.
Återupptog ett gammalt projekt som involverar en ombyggd beo10 med tryckluftsmatat delavan-munstycke och förvärmd tank.
Har problem att få den att tända på ren fulolja men men en liten skvätt diesel funkar det finfint dock så "ser" flamvakten inte lågan trots att jag tagit upp hålet i bromsskivan.
Så hur har ni fått till funktionen på ren olja och hur fungerar flamvakten?
Återupptog ett gammalt projekt som involverar en ombyggd beo10 med tryckluftsmatat delavan-munstycke och förvärmd tank.
Har problem att få den att tända på ren fulolja men men en liten skvätt diesel funkar det finfint dock så "ser" flamvakten inte lågan trots att jag tagit upp hålet i bromsskivan.
Välkommen i klubben!skäggo skrev:Här verkar ju vara ett bra ställe att fråga.
En liten skvätt diesel?
Hur menar du då? Att du blandar det med den övriga oljan?
Hur mycket är en liten skvätt?
Vad är det för olja du kör med samt till vilken temperatur värmer du den?
Har du kollat så att det blir en bra dimma och att elektroderna gör en fin gnista?
Har du provat att byta fotocell?
Det skall inte spela nån roll att du kör på annat bränsle, låga som låga.
Du skall heller inte behöva ta upp nått hål i bromskivan för detta syfte, det skall ju funka när den är helt orginal ändå.
Du får allt ta och lägga upp lite bilder på hur du löst allt med.
TackarEyEr0n skrev:Välkommen i klubben!
En liten skvätt diesel?
Hur menar du då? Att du blandar det med den övriga oljan?
Hur mycket är en liten skvätt?
Vad är det för olja du kör med samt till vilken temperatur värmer du den?
Har du kollat så att det blir en bra dimma och att elektroderna gör en fin gnista?
Har du provat att byta fotocell?
Det skall inte spela nån roll att du kör på annat bränsle, låga som låga.
Du skall heller inte behöva ta upp nått hål i bromskivan för detta syfte, det skall ju funka när den är helt orginal ändå.
Du får allt ta och lägga upp lite bilder på hur du löst allt med.
Ja, ang. mängden diesel så har jag mutat rätt rejält och märker på låga när den sakta späds bort, men gissar på ca.10% från början.
Fuloljan är vanlig beggagnad 10-40, den ger finfin dimma och har provat en mängd olika elektrod-inställningar utan framgång. Har värm upp till 170 grader utan någon som helst skillnad förutom att flottörgivaren förvandlades till snor.
Fotocellen är både bytt och kört utan med multimeter inkopplad och den ger högre och högre motstånd desto mindre diesel där är i oljan, så den får mindre och mindre ljus desto renare olja den får.
Har även provat både -5 och -9 i munstycke utan nämnbar skillnad i funktion.
Imorgon tar jag och meckar om bladen i bromsskivan och gör ett större hål så jag kan ställa isär elektroderna något mer, vem vet det kan ju göra nytta.
Bilder, nja den skapelsen bör inte visas den breda allmänheten, men skall se om det blir några.