EyEr0n skrev:
Det är ett filter för detta ändamål, för att filtrera oljan.

Effekt på värmepatronen är 2 x 1 kW så det är alltså två st 1 kW slingor. Så man kan koppla lite som man vill. Jag kommer ha så att vid uppstart och kall olja så kommer båda slingorna värma och när det är uppe i temp och brännaren startat och den går över till varmhållning så kommer endast en slinga vara igång. Vad man väljer för element är helt upp till var och en. En av fördelarna med att bygga själv är att man får bestämma allt. :D

Tanken är på ca 4,5 liter. Detta är ochså valfritt. Det är dock ingen ide att ha flera 10tals liter i tanken, dels tar det en jävla tid att värma, och sen tar det en massa onödig effekt att hålla varmt. Det gäller att hitta den gyllene medelvägen. Jag tror att runt 4-5 liter är bra till denna storlek på brännare.
blir skoj o se hur de fungerar, ja har själv en "orginal" men min förvärmningstank är nog bara 2 liter kanske och om ja inte minns fel så är élpatron på 700watt, ska kolla imorrn om ja kommer ihåg. tanken är nog meningen ska vara rätt liten, har allså en flottör där i som har microbrytare både upp och ner som startar stoppar en pump där man för över oljan. där kör man även igenom det genom ett större filter.

gb79 skrev:
blir skoj o se hur de fungerar, ja har själv en "orginal" men min förvärmningstank är nog bara 2 liter kanske och om ja inte minns fel så är élpatron på 700watt, ska kolla imorrn om ja kommer ihåg. tanken är nog meningen ska vara rätt liten, har allså en flottör där i som har microbrytare både upp och ner som startar stoppar en pump där man för över oljan. där kör man även igenom det genom ett större filter.
Jo det kommer tillkomma pump och flottör och grejjer till min med.
Har dock inte hittat nån bra pump än.
Man kommer ju få bygga ett mindre reningsverk i garaget.

Men det är så jag vill ha det, man häller i ofiltrerad olja i en stor behållare, så sköter pumparna resten och det enda man skall behöva göra är att göra rent filter ibland.

• Gilla
Lasse245
  • Laddar…
http://www.blocket.se/stockholm/Oljebrannare_31231803.htm?ca=7&w=3

Här finns en sådan brännare som jag använt som grund för mitt bygge.
Prutmån på denna lär finnas!
Rekommenderat pris är väl kanske 300-500 kr.

När man väljer brännare att bygga om är det viktigt att det är en UTAN förvärmning för att det skall vara enkelt att bygga om munstycket.
Se space_man2s bild för att se hur det skall se ut.

Brännare ifrån 80 och tidigt 90tal brukar sakna förvärmare.

Cyklon renare och grov+finare filter ?
mera trögflytande olja behöver kanske värmas innan den pumpas från tank till tank
sediment i tank hur hanterar man det -efter en tid kommer botten att vara full av slam

Har du lite bilder på hur du har byggt om munstycket?

Ba_cka skrev:
Har du lite bilder på hur du har byggt om munstycket?
Kolla på space_man2 bilder så ser du!

Så här ser munstycket ut när det är delat ..

• munstycke2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett så kallat "siphon" munstycke? kommer oljan att sugas upp till munstycket? Mycket intressant projekt detta.

Ba_cka skrev:
Är det ett så kallat "siphon" munstycke? kommer oljan att sugas upp till munstycket? Mycket intressant projekt detta.
Ja oljan sugs upp med hjälp av tryckluften. Således är mängden olja och effekten lätt att reglera under drift genom att justera lufttrycket.

Ser ut att brinna fint.

ser ut att brinna kalas fint inte så svårt som vissa tror att få det till o funka:wow:d^_^b

Ser fint ut!
vilken storlek har du på munstycket?

Ba_cka skrev:
Ser fint ut!
vilken storlek har du på munstycket?
SNA 1.00

Typ 50 kW vid 0,8 bar.
Har inte kollat så noga på effekten än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.