124 874 läst ·
207 svar
125k läst
207 svar
Kinesisk alloljebrännare? Någon med erfarenheter?
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
ha ha! ja läskunnig är man väl så pass att man klarar sig.. ska ge mig på att försöka lägga upp några kort
vilken brännare jag bygger på? det va ju en bentone brännare på blocket för typ en vecka sen, den som EyEron tipsade om högre upp på sidan. jag ringde och köpte den på lördagen.. på söndagen kom jag över en komplett kombi panna med en likadan brännare för 300... så nu har man två.
lyckas inte med det där med bilderna.. datorn säger att jag ska skriva in en url???.. jag kommer ha "stora" tanken en bit ovanför "lilla" tanken så oljan rinner på självtryck. att jag inte får ur all olja är en del av grejen för jag tror att det kommer att samlas en hel del skit på botten på tanken som man nog inte vill ha ner till brännaren. blir till att åka till jobbet på fredag och bocka lite plåt till tanken o sen hem o svetsa lite
nån som har nått tips på ett lämpligt filter?
länge sen man skrev nått nytt här.. har byggt färdigt min lilla värme anläggning nu snart. beställde ett riktigt filter nyss till att rena oljan med, värt det om man slipper att brännaren kladdar igen pga skräp. övergav tanken på självtryck också.
fick tag i en riktigt bra kuggpump som jag driver med en lågvarvad elmotor från en gammal vattenpump från en tvättmaskin,fungerar bra, och den är inte så känslig för skräp.. den styrs av ett flöte som ligger i tanken på brännaren. tog och köpte ett rostfritt dl mått på dollar som jag svetsade igen.. billigt och bra och det tål värmen också
har kört brännaren på både motor olja och hydral olja, den värkar ju bränna det mesta... någon som har ett tips på hur man kan räkna ut efekten på den??? värmer upp pannan till 90 grader på en kvart ungefär.. ska försöka lägga upp lite bilder bara jag kommer på hur jag gör...
fick tag i en riktigt bra kuggpump som jag driver med en lågvarvad elmotor från en gammal vattenpump från en tvättmaskin,fungerar bra, och den är inte så känslig för skräp.. den styrs av ett flöte som ligger i tanken på brännaren. tog och köpte ett rostfritt dl mått på dollar som jag svetsade igen.. billigt och bra och det tål värmen också
Trevligt att du drar upp denna tråd igen.westlund85 skrev:länge sen man skrev nått nytt här.. har byggt färdigt min lilla värme anläggning nu snart. beställde ett riktigt filter nyss till att rena oljan med, värt det om man slipper att brännaren kladdar igen pga skräp. övergav tanken på självtryck också.
fick tag i en riktigt bra kuggpump som jag driver med en lågvarvad elmotor från en gammal vattenpump från en tvättmaskin,fungerar bra, och den är inte så känslig för skräp.. den styrs av ett flöte som ligger i tanken på brännaren. tog och köpte ett rostfritt dl mått på dollar som jag svetsade igen.. billigt och bra och det tål värmen ocksåhar kört brännaren på både motor olja och hydral olja, den värkar ju bränna det mesta... någon som har ett tips på hur man kan räkna ut efekten på den??? värmer upp pannan till 90 grader på en kvart ungefär.. ska försöka lägga upp lite bilder bara jag kommer på hur jag gör...
Lite bilder vore som sagt trevligt.
När du klickar på svara knappen så finns det sedan en knapp som heter bifoga filer. Använd den. Eller använd tex http://bayimg.com/ och klista in länkarna här. Eller maila mig bilderna så lägger jag upp dem. Skicka PM för email isåfall.
Vad är det för filter du kör med?
Jag antar att pumpen är nått gammalt du hittat och inget man kan få tag på nytt?
Skulle va gött att ha en mekanisk reningsanläggning då min är väldigt manuell.
Hälla olja genom ett filter > Låta det rinna färdig, vilket kan ta en väldans tid beroende på viskositet och annat > Hälla den färdiga oljan förvaringstanken.
Denna process tar typ 20 min per 10L
När det gäller att räkna ut effekten så kan man få ett hyffsat på genom att räkna ut hur mycket olja den förbränner per timme.
5 liter per timme är ca 50 KWh.
har pratat med en kille som hade så på sin brännare och det funkade bra sa han. kanske bygger in en värmeslinga i den också så kan jag köra pannvattnet igenom den också, innbillar jag mig eller renas inte oljan lättare om den är lite varm? pumpen är som sagt en gammal pryl som jag fått tag i, men den funkar ju typ som en hydral motor så det kanske skulle gå och ta en sån och pröva med...
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Underbart snyggt.westlund85 skrev:[bild][bild][bild] nu har jag lyckats med bilderna. som du ser så suger jag oljan direkt ur fatet. ett vanlig rör med en backventil i botten. låter jobbigt att stå och rena oljan manuellt som du säger. köpte spaltoljefilter av Atmos suemax som enligt killen skulle vara det bästa för att rena spillolja. vi får väl se... kommer att göra en avlång tank med en urtappning påoch sätta på väggen innan filtret, där är det tänkt att ev vatten och den tyngsta skiten ska falla till botten så man slipper få det i filtret.
har pratat med en kille som hade så på sin brännare och det funkade bra sa han. kanske bygger in en värmeslinga i den också så kan jag köra pannvattnet igenom den också, innbillar jag mig eller renas inte oljan lättare om den är lite varm? pumpen är som sagt en gammal pryl som jag fått tag i, men den funkar ju typ som en hydral motor så det kanske skulle gå och ta en sån och pröva med...
Jag ser att du lyckats med flottören bättre än vad jag gjorde.
Jag missade den ju helt och hållet vid konstruktionen av tanken, så det blev en hyffsad efterhandskontruktion. Men men. Man lär sig mycket på vägen.
Antar att du kör denna i din bostad?
Känns det inte underbart med nästan gratis värme?
låter gott att det experimenteras lite i stugorna får väl lägga upp en bild på min hemma byggda oljekamin med hemma byggd drag skorsten (alltså fläkt som suger ut rökgaserna ) den tål faktiskt både skit o lite vatten
ja det är kul att exprimentera och se om ens ideer fungerar.. och kan man få gratis värme så är det ju en skaplig bonus
kör ju tyvärr inte min brännare i huset, bara i garaget än.. får se hur bra det funkar. har ju allt som behövs för att bygga en till.... vore kul att få se en bild på din oljekamin också! hoppas att mitt nya filter kommer imorgon så man får göra klart det sist finjobbet. rapport kommer att komma!
här kommer lite bilder på olje kaminen funkar helt strömlöst om man nu inte som jag har
byggt en kopia på en drag skorsten mer bilder på den sen
byggt en kopia på en drag skorsten mer bilder på den sen
japp den var ju rostfri så den passa fint vet även en kille som använde en till öppet expansionskärl till sin ved panna sotaren tyckte det var synd att på den brännaren
:wow:någon som vill ha fler bilder på underdel och så är det bara till att säga till
:wow:någon som vill ha fler bilder på underdel och så är det bara till att säga till
Redigerat:
Väldigt intresserad av teori och praktik på den kaminen. Har sett att många använder bromsskivor/bromstrummor till "grytan". Hur tänder man den och behövs det fläkt för att få drag ?
Kan den köras på motorolja och ringer grannarna räddningstjänsten när de ser rökkvasten ?
Kan den köras på motorolja och ringer grannarna räddningstjänsten när de ser rökkvasten ?