124 874 läst ·
207 svar
125k läst
207 svar
Kinesisk alloljebrännare? Någon med erfarenheter?
Faktum är att de är fria från synlig rök och luktar som en vanlig oljebrännare förutsatt att man inte bränner veg-olja då luktar det nog kebabkiosk. Vet en och annan landsortsåkare som eldar "allolja" men vad röken verkligen innehåller vet jag inte, beror nog på vad man häller i.Åskar skrev:
för den som vill bygga på en bentone hör av er så kan jag modifiera er munstyckes hållare som bilderna visar i tråden !
Min ryker minimalt och luktar inget. Men det kräver lite intrimmning för att få det bra, precis som med en vanlig oljebrännare.jensaro skrev:
god jul o gott nytt år
Längeeeesen nått skrevs på denna tråd...har gjort ett experiment med min brännare. I första utförandet så hade jag ett rör med en backventil i botten som jag stoppade ner i ett fat. Vattnet som finns i oljan lägger sig alltid i botten. Nu har jag oljan i en tank istället för i fat. Med en avtappning i botten. Tanken rymmer ca 2 kbm och under vintern så har säkert minst 100 liter vatten tappats ur.. sen sitter sugledningen på en lång arm som är ledad i ena änden och i den andra änden sitter en backventil. Allt detta hänger sedan i en 5liters bensin dunk som fungerar som flöte. Tar därför alltid olja från ytan. Inget vatten kommer till brännaren och jag har inte haft ett enda problem med att brännaren stannat på hela vintern.
Oj ursäkta mig. Tänkte att det redan skrivits om det i denna tråd.
Inte för att vara sån, men rapsolja är i allra högsta grad biobränsle oavsett om den är ekologiskt odlad eller inte.
Sen går det ju såklart att elda annan olja också, på samma sätt som att det även går att bränna annat än ved i en panna/kamin.
Sen går det ju såklart att elda annan olja också, på samma sätt som att det även går att bränna annat än ved i en panna/kamin.
Redigerat:
Självklart så eldas bara biologiska bränslen i min panna..