Film och ritningar på en liknande manick !

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=kOCPbrHKZEo[/ame]

tjena här är en bild på rökröret när den går för fullt

tänder den gör man enklast med en skvätt rödsprit

har du en ordentlig skorsten behövs inga fläktar

slaskman skrev:
Väldigt intresserad av teori och praktik på den kaminen. Har sett att många använder bromsskivor/bromstrummor till "grytan". Hur tänder man den och behövs det fläkt för att få drag ?
Kan den köras på motorolja och ringer grannarna räddningstjänsten när de ser rökkvasten ?

• k6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här hitta jag en spräng skiss stillar väl många eller sök på ozzirt på nätet så hittar man jänkaren som byggt denna typen av kamin .. fördelen är att man kan köra på väldigt låg effekt jag har ett garage på ca 60 kvadrat och 150mm isolering i väggarna och det går att ha den igång hela tiden man är där

• ozzirt kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar hur allt fungerar nu, endast lite tveksam på oljetillförseln. Reglerar man oljemängen med kranen på droppskålen eller är detta bara ett luftspjäll ?

oljan reglerar man med en kran det lilla spjället att vrida på är ett titt hål där man ser oljan rinna från röret :cool:

körde mitt hembygge några timmar i lördag när jag städade i garaget. körde den på fin hydralolja,brann hur fint som helst...stände av när termometern visade 26+ i garaget (80kvm+)...har satt gummilister på locket nu och spännen som håller det tätt så nu luktar det inte nåt alls:) nu har filtret som jag beställde äntligen kommit fram efter att ha legat bortglömt på en av vårt lands många fraktcentraler.... blir nog inkoppling i helgen!

westlund85 skrev:
körde mitt hembygge några timmar i lördag när jag städade i garaget. körde den på fin hydralolja,brann hur fint som helst...stände av när termometern visade 26+ i garaget (80kvm+)...har satt gummilister på locket nu och spännen som håller det tätt så nu luktar det inte nåt alls:) nu har filtret som jag beställde äntligen kommit fram efter att ha legat bortglömt på en av vårt lands många fraktcentraler.... blir nog inkoppling i helgen!
Fint!
Lite fler bilder och en film hade varit fint!

Du kan ladda upp filmen på youtube och skriva länken här

här kommer en film snutt jag lagt upp på Youtube håll till godo

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=br_ZD5D4Ni4[/ame]

d^_^b

ja nu har man brännt xxxx antal liter av det dyrbara bränslet spillolja.. har hittills inte haft EN driftstörning.. inte rört brännaren... har gjort en liten förvärmnings tank som värms av pannvattnets temp innan den kommer till filltret. då är oljan mycket lättare att rena än om den är kall.. filtret verkar ju även det vara värt sitt pris. har som sagt inte kört stopp i brännaren en gång ännu!

westlund85 skrev:
ja nu har man brännt xxxx antal liter av det dyrbara bränslet spillolja.. har hittills inte haft EN driftstörning.. inte rört brännaren... har gjort en liten förvärmnings tank som värms av pannvattnets temp innan den kommer till filltret. då är oljan mycket lättare att rena än om den är kall.. filtret verkar ju även det vara värt sitt pris. har som sagt inte kört stopp i brännaren en gång ännu!
Underbart!
Vad är det för filter du kör med?

• Gilla
Jackpott
  • Laddar…
jag kör med ett spaltoljefilter. är ett slags evighetsfilter som man gör rent genom att man vrider på en ratt,då rensas filtret och skiten kan tappas ur genom en kran.. mycket bra! köpt på atmos suemax i örkeljunga.

westlund85 skrev:
jag kör med ett spaltoljefilter. är ett slags evighetsfilter som man gör rent genom att man vrider på en ratt,då rensas filtret och skiten kan tappas ur genom en kran.. mycket bra! köpt på atmos suemax i örkeljunga.
Finns det att köpa på internet?
Kan man få en bild på det?

alla har det tydligen varmt o gott :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.