124 874 läst ·
207 svar
125k läst
207 svar
Kinesisk alloljebrännare? Någon med erfarenheter?
tjena här är en bild på rökröret när den går för fullt
tänder den gör man enklast med en skvätt rödsprit
har du en ordentlig skorsten behövs inga fläktar
tänder den gör man enklast med en skvätt rödsprit
har du en ordentlig skorsten behövs inga fläktar
slaskman skrev:
Här hitta jag en spräng skiss stillar väl många eller sök på ozzirt på nätet så hittar man jänkaren som byggt denna typen av kamin .. fördelen är att man kan köra på väldigt låg effekt jag har ett garage på ca 60 kvadrat och 150mm isolering i väggarna och det går att ha den igång hela tiden man är där
oljan reglerar man med en kran det lilla spjället att vrida på är ett titt hål där man ser oljan rinna från röret 
körde mitt hembygge några timmar i lördag när jag städade i garaget. körde den på fin hydralolja,brann hur fint som helst...stände av när termometern visade 26+ i garaget (80kvm+)...har satt gummilister på locket nu och spännen som håller det tätt så nu luktar det inte nåt alls
nu har filtret som jag beställde äntligen kommit fram efter att ha legat bortglömt på en av vårt lands många fraktcentraler.... blir nog inkoppling i helgen!
Fint!westlund85 skrev:körde mitt hembygge några timmar i lördag när jag städade i garaget. körde den på fin hydralolja,brann hur fint som helst...stände av när termometern visade 26+ i garaget (80kvm+)...har satt gummilister på locket nu och spännen som håller det tätt så nu luktar det inte nåt allsnu har filtret som jag beställde äntligen kommit fram efter att ha legat bortglömt på en av vårt lands många fraktcentraler.... blir nog inkoppling i helgen!
Lite fler bilder och en film hade varit fint!
Du kan ladda upp filmen på youtube och skriva länken här
här kommer en film snutt jag lagt upp på Youtube håll till godo
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=br_ZD5D4Ni4[/ame]
d^_^b
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=br_ZD5D4Ni4[/ame]
d^_^b
ja nu har man brännt xxxx antal liter av det dyrbara bränslet spillolja.. har hittills inte haft EN driftstörning.. inte rört brännaren... har gjort en liten förvärmnings tank som värms av pannvattnets temp innan den kommer till filltret. då är oljan mycket lättare att rena än om den är kall.. filtret verkar ju även det vara värt sitt pris. har som sagt inte kört stopp i brännaren en gång ännu!
Underbart!westlund85 skrev:ja nu har man brännt xxxx antal liter av det dyrbara bränslet spillolja.. har hittills inte haft EN driftstörning.. inte rört brännaren... har gjort en liten förvärmnings tank som värms av pannvattnets temp innan den kommer till filltret. då är oljan mycket lättare att rena än om den är kall.. filtret verkar ju även det vara värt sitt pris. har som sagt inte kört stopp i brännaren en gång ännu!
Vad är det för filter du kör med?
jag kör med ett spaltoljefilter. är ett slags evighetsfilter som man gör rent genom att man vrider på en ratt,då rensas filtret och skiten kan tappas ur genom en kran.. mycket bra! köpt på atmos suemax i örkeljunga.
alla har det tydligen varmt o gott