G Genoveva skrev:
Det är ju just det som vi avhandlat här... Att många av oss tycker att huset bryter av för mycket. Jag tycker att estetiken ihop är föga tilltalande pga att estetiken hos det enskilda objektet är så fult och sticker ut i den mer enhetliga bebyggelsen.
fast kataloghus från 90 talet passar bättre då eller?

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fast kataloghus från 90 talet passar bättre då eller?
Förstår inte riktigt din upphängning vid kataloghus. Jag tror att det finns ett flertal sk. kataloghus som passar alldeles upperligt in. Och andra som inte gör det. Förstår inte varför ett hus som tillverkas i en standardiserad version skulle vara sämre än ett sk. arkirektritat. Jag förstår naturligtvis att det senare kan anpassas mer. Men jag utgår från att "kataloghusen" också är ritade av arkitekter. Och det är ju rent nonsens att hävda att dessa "arkirektritade" hus skulle smälta in bättre i landskapet. De flesta brukar, efter att marken runt om skövlast, se ut som stora, kantiga svulster.

• Gilla
  • Älska
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
G Genoveva skrev:
Förstår inte riktigt din upphängning vid kataloghus. Jag tror att det finns ett flertal sk. kataloghus som passar alldeles upperligt in. Och andra som inte gör det. Förstår inte varför ett hus som tillverkas i en standardiserad version skulle vara sämre än ett sk. arkirektritat. Jag förstår naturligtvis att det senare kan anpassas mer. Men jag utgår från att "kataloghusen" också är ritade av arkitekter. Och det är ju rent nonsens att hävda att dessa "arkirektritade" hus skulle smälta in bättre i landskapet. De flesta brukar, efter att marken runt om skövlast, se ut som stora, kantiga svulster.
har aldrig nämnt nåt om husen ska smälta in jag tycker alla skatt få bygga vad dom vill inte behöva rätta sig efter grannar

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har aldrig nämnt nåt om husen ska smälta in jag tycker alla skatt få bygga vad dom vill inte behöva rätta sig efter grannar
Oj vad olika vi alla är. Själv tycker jag det är bra med regleringar om vad man får bygga. Stenhårda i vissa områden och flexiblare i andra områden men likväl en reglering.
Sen finns det många saker med regleringarna som kan bli bättre men det är en annan sak.

Tänk om vi hade haft lite hårdare regleringar på 50-70-talet då hade inte var och varannan småstad i Sverige sett så miserabel ut idag...

Själv njuter jag när man kommer till byar där det fortfarande är en hyfsat traditionell och homogen arkitektur som tex Fjällbacka, Marstrand eller Visby.

• Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Oj vad olika vi alla är. Själv tycker jag det är bra med regleringar om vad man får bygga. Stenhårda i vissa områden och flexiblare i andra områden men likväl en reglering.
Sen finns det många saker med regleringarna som kan bli bättre men det är en annan sak.

Tänk om vi hade haft lite hårdare regleringar på 50-70-talet då hade inte var och varannan småstad i Sverige sett så miserabel ut idag...

Själv njuter jag när man kommer till byar där det fortfarande är en hyfsat traditionell och homogen arkitektur som tex Fjällbacka, Marstrand eller Visby.
du skulle älska sovjet

• Arg
  • Haha
m@s och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du skulle älska sovjet
Det var som fan! Hur var deras bostadspolitik på mindre öar?

• Haha
m@s och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du skulle älska sovjet
Det räcker med att åka till tusentals byar i övriga Europa för att tillgodose sig med gemytlig, traditionell och homogen arkitektur.

Om du jämför byggnadsregleringen vi har i Sverige med Sovjet så tror jag du är ute och cyklar…

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du skulle älska sovjet
Underbar slutledningsförmåga. Bäst att förtydliga - jag var ironisk.
Antar att du syftar på toppstyrning och inte deras byggnader. Ganska otrevligt antagande.

• Gilla
Armstrong och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
På ett sätt kan jag dras till frihetstanken, så jag kan förstå din åsikt att få bestämma själv men jag tror inte jag skulle gilla resultatet. Jag älskar gamla bevarade miljöer där nya hus pietetsfullt anpassats.

A Armstrong skrev:
Det räcker med att åka till tusentals byar i övriga Europa för att tillgodose sig med gemytlig, traditionell och homogen arkitektur.

Om du jämför byggnadsregleringen vi har i Sverige med Sovjet så tror jag du är ute och cyklar…
Jag var första gången i Sovjet för att dokumentera försöket till statskuppen -91. Fast när den rann ut i sanden åkte vi runt och kollade lite på områdena runt Moskva. Den helt galna mix av nybyggda betongkolosser, små ruckel och fina gamla trähus har jag nog aldrig sett någon annan stans. Jag tror faktiskt inte alls att du hade älskat Sovjet. Kanske för andra saker om du har den typen av åsikter, men inte för deras byggande.

• Haha
  • Gilla
Armstrong och 1 till
  • Laddar…
Googlade och fann.

Ett färgglatt och detaljerat trähus med rosa och gröna accenter, omgivet av gröna träd och en gräsbevuxen gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähus med detaljerade sniderier och veranda, beläget i en skogsmiljö.
Skapa konto
Färgglada hus i ett snötäckt landskap med träd och skog i bakgrunden.

Intet Intet skrev:
Googlade och fann.

[bild][bild][bild]
garanterat byggt efter 1990 och dom äldre är byggda före ryska revolutionen

M maria01 skrev:
garanterat byggt efter 1990 och dom äldre är byggda före ryska revolutionen
Vilka?
Hur kan du se det?

Hep Hep skrev:
Jag var första gången i Sovjet för att dokumentera försöket till statskuppen -91. Fast när den rann ut i sanden åkte vi runt och kollade lite på områdena runt Moskva. Den helt galna mix av nybyggda betongkolosser, små ruckel och fina gamla trähus har jag nog aldrig sett någon annan stans. Jag tror faktiskt inte alls att du hade älskat Sovjet. Kanske för andra saker om du har den typen av åsikter, men inte för deras byggande.
Själv har jag bara varit på Moskvas flygplats men jag var i Vitryssland början av 2000-talet och det imponerade inte på mig… så jag instämmer, jag tror inte heller jag hade älskat Sovjet…

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Googlade och fann.

[bild][bild][bild]
Stor skillnad på Ryssland och Sovjet. Finns mycket vacker rysk allmogearkitektur och är långt från massiva flerbostadshus i stadsområden. Finns även fina exempel på sovjetisk arkitektur också. Men sovjetisk arkitektur har ett välförtjänt dåligt rykte på grund av dåliga bostadsprojekt och mycket offentliga byggnader som övergick i ideologisk brutalism i syfte att kuva befolkningen.

Hotell Ukraina, 1957
Sovjetisk byggnad med torn och spira vid en flod med bilar och grönytor, representativ för stalinistisk arkitektur i stadslandskap.
Skapa konto

Moskvas Universitet 1953
Storslagen byggnad i klassisk sovjetisk arkitektur omgiven av grönska, med storskalig, symmetrisk design och dekorativ minaretliknande torn.
Skapa konto

Kotelnicheskaya Embankment Building 1952
Sovjetisk arkitektur i Moskva med hög byggnad vid flodens kant under dramatisk himmel.
Skapa konto

Komsomolskaya Metro Station, 1952
Dekorerad tunnelbanestation med vackra valv, ornament och ljuskronor.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.