17 168 läst ·
529 svar
17k läst
529 svar
Katter, jakt, äta kött, klimatet - allmän diskussion
Det är nog bara gnurglor som bli lyckliga av att dö och bli mat åt människor. (Ref. Knallhatten av Al Capp).J JohanLun skrev:
Vildsvin är ett ekologiskt problem, skapat av att människan har rubbat den ekologiska balansen. Avskjutning av vildsvin hjälper bara till viss del.
Att många jägare utfodrar vildsvin har jag aldrig hört talas om. Det verkar vara fullständigt onödigt att göra det eftersom det finns så många vildsvin att jakten inte gör antalet färre.
Det är förstås inte orimligt om frågan handlar om det ämne man debatterar, vilket i det här fallet är tamkatters decimering av småfågelbeståndet.J JohanLun skrev:
Att avleda från ämnet genom att fråga om debattmotståndaren har gjort allt den kan för att göra världen bättre tycker jag dock är orimligt. Att hålla sig till ämnet gör debatten eller diskussionen bättre.
Det handlar om att visa solidaritet. Jag skulle sätta bjällra på min katt även om jag vore 100% övertygad om att den aldrig tar småfåglar, t.ex. om den vore en innekatt. Då visar jag solidaritet med andra kattägare som känner sig utpekade som fågelplågare.
Näe, trådens ämne är ju en trasig tältduk.P pmd skrev:
Men kopplat till djurplågeri skulle jag säga att vad man äter har starkast koppling till hur många djur man förorsakat lidande, vare sig de är fridlysta, skadedjur eller uppfödda. Därav är det relevant. Sen kan du vilja likt Nissens att ducka att prata om den frågan vilket jag tycker är synd, men som noterat så kan jag inte kräva det, dock tycka att det inte tar diskussionen vidare om man duckar allt som angränsar men där man förmodligen inte själv kan visa att man står för alla värderingar man tidigare hävdat man har på ett område där man själv inte behöver göra några uppoffringar.
Starta gärna en tråd om det så kan vi diskutera saken. Jag har inte duckat från något.J JohanLun skrev:Sen kan du vilja likt Nissens att ducka att prata om den frågan vilket jag tycker är synd, men som noterat så kan jag inte kräva det, dock tycka att det inte tar diskussionen vidare om man duckar allt som angränsar men där man förmodligen inte själv kan visa att man står för alla värderingar man tidigare hävdat man har på ett område där man själv inte behöver göra några uppoffringar.
Gärna, jag tror dock Baronen och Nissens kommer lysa med sin frånvaro i den tråden.P pmd skrev:
Kanske kan tiden de får över göra att Baronen kan bjuda Nissens på en smärtfri men kittlande 8000 voltsupplevelse på ett tak medan Nissens kan bjuda på en sötsliskig kulinarisk upplevelse med lite smärtfri glykol. Så kan de sitta där och suga på om det ordnat det skönt och trevligt för varandra...
Men din och min kosttråd för bra mat,
Vilken forumdel platsar den i?
Ett tips skaffa en Whippet och låt den gå lös i området så är katterna borta efter några veckor har själv sett en jaga katter dom tar tag i nacken och skakar till
om nu ifrågasätter det här så hänvisar jag till att hundar är rovdjur och det är helt naturligt för dom samma som det är för katter att springa runt jaga möss och pissa i sandlådan eller riva sönder utemöbler
om nu ifrågasätter det här så hänvisar jag till att hundar är rovdjur och det är helt naturligt för dom samma som det är för katter att springa runt jaga möss och pissa i sandlådan eller riva sönder utemöbler
Det kan man visst göra. Jag har ingen invändning mot det.J JohanLun skrev:
Om det är trovärdigt eller inte har inte med saken att göra. Det kan mycket väl hända att Nissens inte menar vad han skriver när han uppmanar till att använda kattbjällra, men det spelar ingen roll. Argumentets validitet beror inte på vem som framför det.
är ni verkligen helt seriösa?
försöka påverka kattens naturliga beteende att ta småfåglar...
sluta äta kött..
jaha, man är alltså inte djurvän om man äter kött?
veganer och vegetarianer har jag väldigt lite till övers för...
Den ena vill bara göra sig märkvärdig, den andra visar sitt hålrum i skallen.
sluta äta kött..
Jag försöker bara visa det galna i att fördöma kattägare så hårt och samtidigt vara likgiltig inför plågeriet som djur upplever när vi föder upp dem.Maskintok skrev:är ni verkligen helt seriösa?
sluta äta kött..
Att kycklingindustrin är så vidrig att man kan sluta äta kyckling pga den är enligt mig inte konstigt. Jag skulle hellre se att man städade där än förbjöd den, men konsumentens makt är nog det som kan få dem att ändra sig
Jag är själv numera inte vegetarian men det ingen anledning att ha något emot dem, snarare tvärtom. När jag var vegetarian var det pga djurindustrin. Rätt uppfört och slaktat kött tycker jag det är helt ok att äta. Det är ett eget val och jag tvingar inte någon att bli det.
Men att gå på om att katter plågar fåglar och sen frossa kyckling själv är hyckleri!
De som valt bort socker hör jag väldigt lite ifrån.. Och kunde inte bry mig mindre.J JohanLun skrev:
Men veganer och vegetarianer ska hela tiden trycka upp sin agenda i ansiktet på oss som äter kött, de ska sitta i tv, radio mm och diktera.. nej tack, jaga er grönsak och bete er därefter.
Ja nog kan jag käka en kycklingklubba medans katten äter en sparv... inga problem med det alls... hur fungerar det i djurens värld egentligen?
Jo den ena äter den andra.
katter leker med näbbmöss.. jaha mina barn leker med katten...
sluta äta kött pga köttindustrin...
jaha det är därför som man inom industrin som producerar vegomat måste ha liknande eller identiska varor eller produkter som av kött... låter logiskt. nä inte direkt..
vegoiar... köttfria köttbullar mm...