P
J JohanLun skrev:
Jag tycker du gör ett grovt övertramp här, har folk som tex valt bort socker också hål i skallen?
Du har rätt att tycka vad du vill, precis som jag. vad har socker med djurplågeri att göra...?

har aldrig hört talas om sockeraner..
Men de spränger väl sockerfabriker och protesterar i åkrar där sockerbetor odlas..

J
Maskintok skrev:
Du har rätt att tycka vad du vill, precis som jag. vad har socker med djurplågeri att göra...?

har aldrig hört talas om sockeraner..
Men de spränger väl sockerfabriker och protesterar i åkrar där sockerbetor odlas..
Skilj på att välja för sig själv och fördöma andra. I detta fall är jag ute efter hyckleriet att fördöma kattägare men själv äta kött.

Att dra ned köttkonsumtion är bra, liksom minimera flygresor mm för klimatets skull. Det är jag tacksam för diskuteras i media.

P
J JohanLun skrev:
Skilj på att välja för sig själv och fördöma andra. I detta fall är jag ute efter hyckleriet att fördöma kattägare men själv äta kött.

Att dra ned köttkonsumtion är bra, liksom minimera flygresor mm för klimatets skull. Det är jag tacksam för diskuteras i media.
Äsch humbug.
Inte då, det är bara ytterligare svammel från lobbyister.

hyckleri... katter äter mindre djur...
Inte så konstigt.. de äter kött..
biter huvudet av sorkar och lägger på trappan för att visa upp sin stolthet.

mina får beröm genom något gott, t, ex kyckling;)
får nog ta katten till psykolog när den spöar hunden också.. det är ju djurplågeri :rofl:...

K
M maria01 skrev:
Ett tips skaffa en Whippet och låt den gå lös i området så är katterna borta efter några veckor har själv sett en jaga katter dom tar tag i nacken och skakar till

om nu ifrågasätter det här så hänvisar jag till att hundar är rovdjur och det är helt naturligt för dom samma som det är för katter att springa runt jaga möss och pissa i sandlådan eller riva sönder utemöbler
Men du får inte låta din hund gå runt lös. Speciellt inte om den skadar andra. Det är den stora skillnaden mellan hund och katt. Vi hundägare har massa lagar och ansvar för våra hundar det har man inte för katter. Och självklart är det lika naturligt för en hund att jaga katter som när katten fångar möss. Men fortfarande inte lagligt att låta hunden gå runt lös i ett område och ta katter

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
Äsch humbug.
Inte då, det är bara ytterligare svammel från lobbyister.
Man får vara klimatförnekare om det är det som du menar, det är faktiskt en annan diskussion. Även om jag tror en stor majoritet tror på klimatpåverkan...

Jag tror på klimatpåverkan. Jag tror också på de bilder jag sett från kyckligfabriker. Jag talar gärna om att minimera köttproduktion därför. Du får tycka annat. Man får vara vänsterpartist eller moderat. Jag fördömer inte den som är på motsatt sida men jag har rätt att tycka annorlunda.

Men, jag äter kött och släpper ut min katt. Jag är inte en hycklare. Att jag däremot gärna skulle minska min köttkonsumtion är ingen hemlighet. Det är även av hälsoskäl, man mår bäst om man äter rätt lite kött, betydligt mindre än vad de flesta gör idag.

Sovjets kommunistledare var också hycklare. De levde själva i lyx men förespråkade solidaritet. Hyckleri är jag emot i vilken form det än är!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
K Krille_90_ skrev:
Vi hundägare har massa lagar och ansvar för våra hundar det har man inte för katter.
Det finns ju en logisk förklaring till varför det är så här. En katt är mycket svår att styra. En hund ska veta sin plats i flocken. Det är så djuren funkar och det är svårt att göra nåt åt hur gärna man än vill. Man kan därmed bara förbjuda att ha katter (ute) om man skulle tycka problemet var för stort, inte begära att ägaren ska vara herre över katten på samma sätt som med en hund.

Man kan tycka det är orättvist eller fel, men då får vi påverka lagstiftarna att ändra lagen. För all del, förbjud både katter och hundar att vara ute, det finns de som är hundrädda. Jag backar inte den lagen men om en majoritet gör det så får vi katt och hundägare acceptera det.

Liksom den som kör bilen / sitter bakom ratten ansvarar för var bilen kör så ansvarar hundägaren för vad hunden gör då ägaren är den som bestämmer.

Den dag vi får helt självkörande bilar så tror jag man får ett stort jobb att skriva om lagarna kring ansvar.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
K
J JohanLun skrev:
Det finns ju en logisk förklaring till varför det är så här. En katt är mycket svår att styra. En hund ska veta sin plats i flocken. Det är så djuren funkar och det är svårt att göra nåt åt hur gärna man än vill. Man kan därmed bara förbjuda att ha katter (ute) om man skulle tycka problemet var för stort, inte begära att ägaren ska vara herre över katten på samma sätt som med en hund.

Man kan tycka det är orättvist eller fel, men då får vi påverka lagstiftarna att ändra lagen. För all del, förbjud både katter och hundar att vara ute, det finns de som är hundrädda. Jag backar inte den lagen men om en majoritet gör det så får vi katt och hundägare acceptera det.

Liksom den som kör bilen / sitter bakom ratten ansvarar för var bilen kör så ansvarar hundägaren för vad hunden gör då ägaren är den som bestämmer.

Den dag vi får helt självkörande bilar så tror jag man får ett stort jobb att skriva om lagarna kring ansvar.
Nej visst skiljer sig katter och hundar åt en hel del absolut. Hundar ( iaf lite större) kan ju orsaka rätt omfattande skador om dem av någon anledning ger sig på någon. Jag har inga problem med ute katter så länge ägarna är vettiga och går att prata med. Men har som sagt hund så har inga katter här runt. Jag följer också lagarna med min hund . Ända gångerna det kunnat gå illa är när andra hundar kommit lösa .en sak dock jag tycker är lite skevt är att är min hund på min inhägnade trädgård och det kommer in en katt och det slutar illa är det bara mitt ansvar men men säger lagen det så är det så

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
veganer och vegetarianer har jag väldigt lite till övers för...
Den ena vill bara göra sig märkvärdig, den andra visar sitt hålrum i skallen.
Vad har de gjort dig för ont?

Ju fler människor som blir vegetarianer desto mer kött blir det över till dig.

Seriöst, alltså: jag är inte vegetarian men blir väldigt irriterad när folk av helt irrationella skäl ger sig på vegetarianer. Det är likadant med nykterister. Jag är inte nykterist, men tycker väldigt illa om när folk tjafsar med nykterister om de borde väl ta en liten hutt iallafall.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
De som valt bort socker hör jag väldigt lite ifrån.. Och kunde inte bry mig mindre.
Men veganer och vegetarianer ska hela tiden trycka upp sin agenda i ansiktet på oss som äter kött, de ska sitta i tv, radio mm och diktera.. nej tack, jaga er grönsak och bete er därefter.
Får du dåligt samvete av att folk påpekar för dig att köttätande är sämre för både miljön och klimatet än grönsaksätande? Det är lätt slå bort kritik oh klaga på andra när kritiken träffar rätt.

Varför i hela friden bli irriterad på vad folk säger i radio och på teve? Stäng av istället. Det är bättre för blodtrycket.

Jag äter kött och känner mig inte träffad när folk pratar om att vi måste äta mindre kött för klimatets skull.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
katter äter mindre djur...
Inte så konstigt.. de äter kött..
biter huvudet av sorkar och lägger på trappan för att visa upp sin stolthet.
Tamkatter äter inte alla byten de dödar. Det behöver de inte eftersom de får mat av sina ägare.
Därför är det lite onödigt att det dör 13 miljoner småfåglar pga tamkatter varje år.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
En katt är mycket svår att styra.
De flesta försöker inte ens.

K
Jag äter vad jag vill och du äter vad du vill . Säg inte åt mig vad jag ska och inte ska äta så gör jag detsamma. Är vad du gillar och må bra av. Det gör jag.
Sköt dig själv och skit i andra.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K
J JohanLun skrev:

Jag vill tro att dem som älskar och bryr sig om sin katt även är måna om den och håller så mycket koll man nu kan på en utekatt . Och tar ansvar för den och vad den gör om man pratar vettigt med dem och har rimliga åsikter och idéer om hur man kan lösa ett problem som katten kanske orsakat. jag har som sagt inte katt men i min värld borde det vara dem bra katt ägarna som avskyr dåliga oansvariga katt ägare mest då det är dem som får massa skit från situationer som orsakas av dåliga katt ägare

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
J
Jag tror det är jättebra att vi genom lagar och genom fria val och påverkan av media minimerar vår miljöbelastning. Jag är pragmatisk i det att jag vet att den aldrig kan bli noll. Jag tycker det är rimligt att alla är med och bidrar efter förmåga. Men jag tycker också att det kan få finnas en frihet att var och en gör på sitt sätt. Endel har lätt att tex välja bort kött, andra att välja bort bilen. Vissa kommer inte välja bort nåt. Våra politiker får bli smarta och se till att de ger oss verktyg att liksom vi delar på resurser (eller omfördelar resurser) får vi göra med naturens tillgångar. Jag har en massa saker jag kan göra bättre och jag ger gärna en klapp på axeln till de som "ligger före mig". Men jag försöker att inte döma de som inte lyckas lika bra - då jag själv både kör bil och äter kött vore det att hyckla dessutom. Men jag tror ändå de flesta kan vara överens om att det bör vara positivt att spara de resurser som är ändliga och minska den belastning och nedsmutsning och förstörelse vi gör på vår natur - om inte annat än för våra barns skull.

Staffans2000
P pmd skrev:
Vad har de gjort dig för ont?

Ju fler människor som blir vegetarianer desto mer kött blir det över till dig.

Seriöst, alltså: jag är inte vegetarian men blir väldigt irriterad när folk av helt irrationella skäl ger sig på vegetarianer. Det är likadant med nykterister. Jag är inte nykterist, men tycker väldigt illa om när folk tjafsar med nykterister om de borde väl ta en liten hutt iallafall.
Vill man vara väldigt snäll, är maskintok, lite inskränkt.
Kort resumé.
Han debuterade här med en tråd om en miljardär som var misstänkt för jaktbrott och därför fått sina vapen beslagtagna. Det kallade han för ett justitiemord/rättsskandal för att få till någon opinion, tror jag. Att miljardärer inte får döda djur, är inte mycket till skandal, så han gav sig ut i andra trådar för att sprida sin mission om att "miljöåklagare" inte är bra och nu är han här.

Om de flesta blev vegetarianer, skulle vår natur må betydligt bättre. Eller minder dåligt.
Eftersom köttproduktionen är ytterst ineffektiv.

Staffans

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.