J
Nissens Nissens skrev:
För vissa är det tyvärr obegripligt, men det finns ingen möjlighet att diskutera seriöst med någon som har den synen på djurplågeri. Han oroar sig för att djur som jagas känner stress. Men funderar inte en sekund på de djuren han plågat ihjäl. Vad kände inte de, och hur länge? Hur många timmar?

Jag tar mitt ansvar, det kan man inte säga om de som försvarar det där lidandet.
Du e nästan för kul Nissens när det du säger om andra passar bättre på dig själv. :D Nästan största behållningen i tråden, förutom Münchhausens mytomani som faktiskt står i en klass för sig. Dessutom tror jag faktiskt du tror på dig själv.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du menar att vi behöver tex fler Vildsvin? Det är du nog rätt ensam om att tycka.
Nissens Nissens skrev:
Och var har jag påstått att du vill ha fler vildsvin? Du får nog läsa igen om du läste fel första gången.
@Nissens . Hallå!
Du "missade":rofl: denna.

Staffans

Redigerat:
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Jag tar mitt ansvar.
Kan du inte utveckla hur du tar ditt ansvar, hur undviker du lidande hos de djur du jagar?

Om du nu inte vill svara mig så kanske nån icke-katt ägare eller katt-ägare med bjällra kan ställa samma fråga till dig... För det du gör är väl oberoende av det jag gör?

K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
@Nissens . Hallå!
Du "missade":rofl: denna.

Staffans
Finns mer nissens missat jag försökte påminna om obesvarade inlägg förut :p tydligen för jobbiga att svara på :p fanns väl ingen utväg när man målat in sig i ett hörn

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Finns mer nissens missat jag försökte påminna om obesvarade inlägg förut :p tydligen för jobbiga att svara på :p fanns väl ingen utväg när man målat in sig i ett hörn
Sannolikt inte. Han är lika hal i Coronatrådarna. När kommentarerna på hans inlägg blir för svåra, svarar han helt enkelt på något annat. Precis som här. Med andra ord.

Staffans

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Pratar man om kisse-missar så tänker jag osökt på "Nisse"...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
J
Sannolikt inte. Han är lika hal i Coronatrådarna. När kommentarerna på hans inlägg blir för svåra, svarar han helt enkelt på något annat. Precis som här. Med andra ord.

Staffans
Fast det med att förgifta kött med glykol gick inte att tiga eller slingra sig ur så där kröp han ju till korset och, ja, om jag förstår det menade på att han ångrade vad han skrivit.

Jag är verkligen nyfiken på hur man jagar och är helt säker på att ett djur aldrig någonsin plågas. För här pratar vi om att jag via min katt är en fruktansvärd djurplågare pga en död fågel. Om man inte är i princip vegetarian så måste man ju jaga/skjuta åtminstone något stort djur om året men mer sannolikt flera djur om året och troligen vara med i ett jaktlag. Hur ser man till att aldrig någonsin ett djur blir skadeskjutet?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
men låt katten jaga,det ligger i deras natur...
blir ni arga när katten tar möss & råttor också?
Det ligger i massmördares natur att mörda också.

Allt som är naturligt är inte bra, speciellt inte i alltför stor omfattning.

P
När dina barn var ute längre än förväntat. Blev du inte orolig då. Eller löste du det, genom att inte släppa ut dom?
Barn som plågar fåglar ska man absolut inte släppa ut.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Plötsligt sitter du med 10 testosteronstinna katter som både skiter ned din egen tomt och grannarnas... :D Tror mer på att skaffa hund...
Nä, men byter väl ut den översociala katten mot en som är mer lik Måns?

P
J JohanLun skrev:
Om nån annan begär att jag ska sätta pingla på katten tycker inte jag det är orimligt att jag frågar dem om de har gjort allt DE kan för att göra världen bättre, speciellt i samma syfte - djurens väl.
Jo, det är orimligt. Eller snarare, det är inte orimligt att fråga, men det vore orimligt att kräva något. Att villkora en bra handling med att någon annan gör en bra handling ger ju den andre makt över hur bra handlingar man själv gör.

Vad gäller bjällra så tror jag att det vore bra med lagkrav på kattbjällra, åtminstone i tättbebyggt område. Frivillighet tycks inte fungera. Många kattägare hävdar att just deras gullegull inte fångar fåglar och andra kattägare struntar i det. Solidariteten tycks inte vara så värst stor (till skillnad mot vaccinering mot covid-19 där solidariteten är rätt stor). En lag om kattbjällra skulle göra att ingen behöver fundera.

P
J JohanLun skrev:
Ja, men nära skjuter ingen hare...
Varför inte ta steget fullt ut? Var går gränsen? Är det aldrig något lidande när din mat produceras? Kan du inte berätta närmare. Om du minns så sa jag att jag ett tag bara käkade vilt. Så jag är öppen för att förändra mig. Dela med oss vad du äter och hur det tas av daga.
Gränsen tycks gå vid någon enstaka småfågel om året.

P
Nissens Nissens skrev:
Du menar att vi behöver tex fler Vildsvin? Det är du nog rätt ensam om att tycka.
Det är en skev tolkning av vad Staffas2000 skrev. Det är snarare vildsvinen som menar att det behövs fler vildsvin.

• Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Gränsen tycks gå vid någon enstaka småfågel om året.
Jo, tycker du. Vad tycker Nissens? Han måste vara bra mager om han äter blott en sparv om året och inte kör vegetarisk kost. :D

Pmd, vad käkar du själv?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Jo, det är orimligt. Eller snarare, det är inte orimligt att fråga, men det vore orimligt att kräva något. Att villkora en bra handling med att någon annan gör en bra handling ger ju den andre makt över hur bra handlingar man själv gör.
.
Att i en debatt fråga vad den andre står för är inte orimligt.
Det är Nissens som säger jag inte har rätt att tycka och fråga nåt då han är helt ren och jag djurplågare.
Ni får tycka vad ni vill men vill ni ha en vettig debatt så säg vad ni står för och stå för vad ni skriver.
Om man hävdar man själv är ett fantastiskt exempel på någon som aldrig har plågat ett djur är det fullt rimligt att exemplifiera detta även på närliggande djurfrågor.

Visst kan jag säga att om du skänker 100kr till rädda barnen gör jag det också. Det är väl ett fritt samhälle. Men jag kan inte tvinga dig till det. Det har jag heller inte gjort.
Att hota att förgifta djur med glykol är en annan sak, det är olagligt och det kan man absolut fördöma.

.
Vad gäller bjällra så tror jag att det vore bra med lagkrav på kattbjällra, åtminstone i tättbebyggt område. Frivillighet tycks inte fungera. Många kattägare hävdar att just deras gullegull inte fångar fåglar och andra kattägare struntar i det. Solidariteten tycks inte vara så värst stor (till skillnad mot vaccinering mot covid-19 där solidariteten är rätt stor). En lag om kattbjällra skulle göra att ingen behöver fundera.
Det får du absolut verka för, gör det. Jag kommer följa lagen om den säger så. Det skulle behövas skärpning på många områden i samhället. Jag skulle själv ha annat jag tycker vore viktigare att skärpa lagen kring först, men här är vi fria att tycka vad vi vill...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.