17 168 läst ·
529 svar
17k läst
529 svar
Katter, jakt, äta kött, klimatet - allmän diskussion
Du e nästan för kul Nissens när det du säger om andra passar bättre på dig själv.Nissens skrev:
För vissa är det tyvärr obegripligt, men det finns ingen möjlighet att diskutera seriöst med någon som har den synen på djurplågeri. Han oroar sig för att djur som jagas känner stress. Men funderar inte en sekund på de djuren han plågat ihjäl. Vad kände inte de, och hur länge? Hur många timmar?
Jag tar mitt ansvar, det kan man inte säga om de som försvarar det där lidandet.
Sannolikt inte. Han är lika hal i Coronatrådarna. När kommentarerna på hans inlägg blir för svåra, svarar han helt enkelt på något annat. Precis som här. Med andra ord.K Krille_90_ skrev:
Staffans
Fast det med att förgifta kött med glykol gick inte att tiga eller slingra sig ur så där kröp han ju till korset och, ja, om jag förstår det menade på att han ångrade vad han skrivit.Staffans2000 skrev:
Jag är verkligen nyfiken på hur man jagar och är helt säker på att ett djur aldrig någonsin plågas. För här pratar vi om att jag via min katt är en fruktansvärd djurplågare pga en död fågel. Om man inte är i princip vegetarian så måste man ju jaga/skjuta åtminstone något stort djur om året men mer sannolikt flera djur om året och troligen vara med i ett jaktlag. Hur ser man till att aldrig någonsin ett djur blir skadeskjutet?
Jo, det är orimligt. Eller snarare, det är inte orimligt att fråga, men det vore orimligt att kräva något. Att villkora en bra handling med att någon annan gör en bra handling ger ju den andre makt över hur bra handlingar man själv gör.J JohanLun skrev:
Vad gäller bjällra så tror jag att det vore bra med lagkrav på kattbjällra, åtminstone i tättbebyggt område. Frivillighet tycks inte fungera. Många kattägare hävdar att just deras gullegull inte fångar fåglar och andra kattägare struntar i det. Solidariteten tycks inte vara så värst stor (till skillnad mot vaccinering mot covid-19 där solidariteten är rätt stor). En lag om kattbjällra skulle göra att ingen behöver fundera.
Gränsen tycks gå vid någon enstaka småfågel om året.J JohanLun skrev:Ja, men nära skjuter ingen hare...
Varför inte ta steget fullt ut? Var går gränsen? Är det aldrig något lidande när din mat produceras? Kan du inte berätta närmare. Om du minns så sa jag att jag ett tag bara käkade vilt. Så jag är öppen för att förändra mig. Dela med oss vad du äter och hur det tas av daga.
Att i en debatt fråga vad den andre står för är inte orimligt.P pmd skrev:
Det är Nissens som säger jag inte har rätt att tycka och fråga nåt då han är helt ren och jag djurplågare.
Ni får tycka vad ni vill men vill ni ha en vettig debatt så säg vad ni står för och stå för vad ni skriver.
Om man hävdar man själv är ett fantastiskt exempel på någon som aldrig har plågat ett djur är det fullt rimligt att exemplifiera detta även på närliggande djurfrågor.
Visst kan jag säga att om du skänker 100kr till rädda barnen gör jag det också. Det är väl ett fritt samhälle. Men jag kan inte tvinga dig till det. Det har jag heller inte gjort.
Att hota att förgifta djur med glykol är en annan sak, det är olagligt och det kan man absolut fördöma.
.
Det får du absolut verka för, gör det. Jag kommer följa lagen om den säger så. Det skulle behövas skärpning på många områden i samhället. Jag skulle själv ha annat jag tycker vore viktigare att skärpa lagen kring först, men här är vi fria att tycka vad vi vill...Vad gäller bjällra så tror jag att det vore bra med lagkrav på kattbjällra, åtminstone i tättbebyggt område. Frivillighet tycks inte fungera. Många kattägare hävdar att just deras gullegull inte fångar fåglar och andra kattägare struntar i det. Solidariteten tycks inte vara så värst stor (till skillnad mot vaccinering mot covid-19 där solidariteten är rätt stor). En lag om kattbjällra skulle göra att ingen behöver fundera.