17 168 läst ·
529 svar
17k läst
529 svar
Katter, jakt, äta kött, klimatet - allmän diskussion
Kan du inte svara på de relevanta frågor som ställs till dig istället för att upprepa samma sak om och om igen utan att tillföra något nytt alls? Jag tror mig bemött och besvarat allt minst en gång.Nissens skrev:
Nej här undvika tydligen dem jobbiga frågorna. Verkar undvika frågor som nissens inte kan svara på eller inte har något bra svar på.J JohanLun skrev:
Fånig kommentar, från någon som saknar erfarenhet.nikasp skrev:
Hur kan du veta att din katt bara tagit två fåglar i sitt liv? Låter helt osannolikt lite. Möjligen om den är blind.
I lokala FB-gruppen där vi har torp las bifogad fundering ut. Snacka om att vissa tog åt sig Känns helt hjärndött att först släppa ut katten och sen bli förvånad om det är borta ett tag. Skrivs hela jäkla tiden om ”har någon sett misse som varit borta ett dygn?” och kolla era garage och förråd osv., alltid *väldigt* ovanligt att den varit borta en eller två dagar för att sedan mirakulöst dyka upp igen…
[bild]
När dina barn var ute längre än förväntat. Blev du inte orolig då. Eller löste du det, genom att inte släppa ut dom?
Staffans
Redigerat:
Det kan fungera. Men då katter inte alltid gör som man själv vill kan det lika gärna bli så att den testosteronstinne hannen blir kompis med områdets katter och de samlas hos digP Mattiaz skrev:
Erkänner, tråden var alldeles för långJ JohanLun skrev:Det kan jag förståss inte helt säkert veta, det skulle ju kunna vara 3-4, men otroligt osannolikt 10- 20. Men vi hade initialt mycket god uppsikt då han bara var ute när vi var ute. Vi har fortfarande förhållandevis god uppsikt. Jag har skrivit mer om det men orkar inte upprepa mig, jag misstänker du inte läst hela tråden?Oavsett, olika katter är olika. Det jag försöker säga är att det inte finns en lösning (bjällra) som passar och behövs för alla. Speciellt inte om man gör andra åtgärder.
Utifrån att testa om bjällra funkar är de bara de vi kan upptäcka som räknas i resultatet och då blir det ett rätt långt prov.
Då ska du nog inte ha en! Då blir du nog varken bra för katten eller en kattägare man vill ha som granne!P Mattiaz skrev:
Jag skulle tex gärna haft en hund, men eftersom jag inte kan ge den tid en hund kräver så är jag en olämplig ägare. När jag blir pensionär så kanske det funkar. Skaffar man djur ska man vara villig att göra det som krävs. Vad det ansvaret innebär ser vi alla bedömer väldigt olika här i tråden. Jag ser tyvärr både katt och hundägare som inte tar ansvaret och de som inte tar det tycker jag tyvärr ofta gör värre saker än att inte sätta en bjällra på en katt... Om man inte ens vill ha djuret och inte kommer att fästa sig vid det så tror jag man har stor risk att vara olämplig.
Nu har ju många här tryckt hårt på att olika saker inte har ett samband, men jag tycker nog trots allt att de som lever ett liv där de i huvudsak inte ställer till det för andra, jobbar, betalar rejält med skatt, inte begår brott, minimerar sin miljöbelastning osv. ändå troligen gör vad de kan för att vara bra människor. Men man kan inte göra allt... Varje liten sak finns nåt man kan göra bättre. Men vi är bara människor och nånstans får man sätta en gräns. Givetvis ska man sträva efter att bli ännu bättre.
Om nån annan begär att jag ska sätta pingla på katten tycker inte jag det är orimligt att jag frågar dem om de har gjort allt DE kan för att göra världen bättre, speciellt i samma syfte - djurens väl. De är lätt att gnälla på andra, men om man själv har ett antal lågt hängande frukter (tex att bli vegetarian - tips till Nissens att minska djurplågeri) så kan man själv se till att jobba på dem. Att själv säga att man skiter i det och fortsätta begära att andra ska göra åtgärder tycker jag inte är rimligt. Jag kan inte kräva att Nissens ska bli vegetarian eller sluta köra bil om jag själv inte kan tänka mig göra motsvarande. Eller, jag kan inte kräva det i något fall, men att ens tjata om det om man själv inte lyfter ett finger i liknade situationer... Givetvis ska jag göra vad jag kan - och det tycker jag att jag gör, jag kan inte tala för alla kattägare och kycklingätare.
Nissens, jag utmanar dig, lev vegetariskt (minst) 5 dar i veckan, ställer du upp? Om alla i Sverige gör denna enkla sak så sparar vi 80 miljoner kycklingar (och fler djur utöver det) från plågeri och minskar CO2 belastningen. Du kan testa iallafall, och se om det funkar!
Redigerat:
Tja, eftersom nästan allt kött jag äter kommer från naturen så är jag nästan helt utanför det systemet med bl.a kycklingfabriker... så man kan säga att jag redan tar det ansvaret utan att vara vegetarian.J JohanLun skrev:Då ska du nog inte ha en! Då blir du nog varken bra för katten eller en kattägare man vill ha som granne!
Jag skulle tex gärna haft en hund, men eftersom jag inte kan ge den tid en hund kräver så är jag en olämplig ägare. När jag blir pensionär så kanske det funkar. Skaffar man djur ska man vara villig att göra det som krävs. Vad det ansvaret innebär ser vi alla bedömer väldigt olika här i tråden. Jag ser tyvärr både katt och hundägare som inte tar ansvaret och de som inte tar det tycker jag tyvärr ofta gör värre saker än att inte sätta en bjällra på en katt... Om man inte ens vill ha djuret och inte kommer att fästa sig vid det så tror jag man har stor risk att vara olämplig.
Nu har ju många här tryckt hårt på att olika saker inte har ett samband, men jag tycker nog trots allt att de som lever ett liv där de i huvudsak inte ställer till det för andra, jobbar, betalar rejält med skatt, inte begår brott, minimerar sin miljöbelastning osv. ändå troligen gör vad de kan för att vara bra människor. Men man kan inte göra allt... Varje liten sak finns nåt man kan göra bättre. Men vi är bara människor och nånstans får man sätta en gräns. Givetvis ska man sträva efter att bli ännu bättre.
Om nån annan begär att jag ska sätta pingla på katten tycker inte jag det är orimligt att jag frågar dem om de har gjort allt DE kan för att göra världen bättre, speciellt i samma syfte - djurens väl. De är lätt att gnälla på andra, men om man själv har ett antal lågt hängande frukter (tex att bli vegetarian - tips till Nissens att minska djurplågeri) så kan man själv se till att jobba på dem. Att själv säga att man skiter i det och fortsätta begära att andra ska göra åtgärder tycker jag inte är rimligt. Jag kan inte kräva att Nissens ska bli vegetarian eller sluta köra bil om jag själv inte kan tänka mig göra motsvarande. Eller, jag kan inte kräva det i något fall, men att ens tjata om det om man själv inte lyfter ett finger i liknade situationer... Givetvis ska jag göra vad jag kan - och det tycker jag att jag gör, jag kan inte tala för alla kattägare och kycklingätare.
Nissens, jag utmanar dig, lev vegetariskt (minst) 5 dar i veckan, ställer du upp? Om alla i Sverige gör denna enkla sak så sparar vi 80 miljoner kycklingar (och fler djur utöver det) från plågeri och minskar CO2 belastningen. Du kan testa iallafall, och se om det funkar!
Ja, men nära skjuter ingen hare...Nissens skrev:
Varför inte ta steget fullt ut? Var går gränsen? Är det aldrig något lidande när din mat produceras? Kan du inte berätta närmare. Om du minns så sa jag att jag ett tag bara käkade vilt. Så jag är öppen för att förändra mig. Dela med oss vad du äter och hur det tas av daga.
Nu ställer du nog för jobbiga frågor så det blir ännu ett obesvarat inlägg som vanligtJ JohanLun skrev:Ja, men nära skjuter ingen hare...
Varför inte ta steget fullt ut? Var går gränsen? Är det aldrig något lidande när din mat produceras? Kan du inte berätta närmare. Om du minns så sa jag att jag ett tag bara käkade vilt. Så jag är öppen för att förändra mig. Dela med oss vad du äter och hur det tas av daga.
Nja.Nissens skrev:
Först kan kanske till och med du erkänna att djuren du dödar, hellre skulle levt vidare, ifall du inte skjutit ihjäl dom för att kunna smörja kråset med kött istället för vegetabilier.
Om köttet du får skulle ätas av andra skulle deras djurplågare minska. Så visst är du en del av djurplågeriet vi människor ägnar oss åt.
Staffans
Du menar att vi behöver tex fler Vildsvin? Det är du nog rätt ensam om att tycka.Staffans2000 skrev:
Nja.
Först kan kanske till och med du erkänna att djuren du dödar, hellre skulle levt vidare, ifall du inte skjutit ihjäl dom för att kunna smörja kråset med kött istället för vegetabilier.
Om köttet du får skulle ätas av andra skulle deras djurplågare minska. Så visst är du en del av djurplågeriet vi människor ägnar oss åt.
Staffans
Det är många kommuner som får mängder av klagomål från medborgarna nu eftersom de tror att kommunerna har ansvar för Vildsvinen som fördärvar för stora belopp. I Kungsbacka gav kommunen ut broschyrer där man förklarade att de vilda djuren är det ingen som ansvarar för, utan att var och en ansvarar själv för att skydda sig.
Om du tror att alla djur som dör plågas så är det mycket du inte har koll på. Fäller man ett vilt så hinner det aldrig uppfatta vad som hände innan det är över. Precis raka motsatsen till det du och din katt håller på med.
Nädu, naturen har gjort människan och en mängd andra arter till till allätare, och jag tar av naturens överflöd, främst är det vildsvin, och det största problemet med dem är att de är för många.
Jordbruk och villaägare får allt mer fördärvat av dem. Strax söder om Göteborg är de inte rädda för människor längre så folk vågar inte gå ut.
En länk till dig:
https://www.expressen.se/gt/grannarnas-rop-pa-hjalp-nar-vildsvinen-tar-over-/
Så, det är win-win-win.
Redigerat: