P
J JohanLun skrev:
Jag har aldrig sagt att bjällra generellt sett är dåligt, bara att det finns andra metoder effektiva nog att inte använda bjällra.
Vilka metoder?

K
Jag tycker att iaf göra ett försök med bjällra är en god idé . Men funkar det inte av olika skäl då är det ju som det är med det. Då har man åtminstone försökt

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det vore mycket intressant att se hur många färre fåglar som tas av katter varje år om alla kattägare ställde upp på experimentet att sätta ett halsband med bjällra på sina katter.
Man behöver inte göra experimentet fullt så storskaligt. Det räcker med att låta ett signifikant urval av kattägare sätta bjällror på sina katter. Man måste också kunna mäta småfågelpopulationen före och efter experimentet i det området där det genomförs.

Jag tror faktiskt att det skulle gå att genomföra ett sånt experiment, men det måste förstås finansieras.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Vilka metoder?
Fanns en lista i en länk. Bla att inte ha katten ute skymning/natt/gryning, kastrering, att den är mätt. Att hålla den inne när fågelungarna lär sig flyga. Själv har jag jobbat med placering av fågelmatning och holkar så katten kan se men inte röra. Då sitter han dessutom nyfiket och kollar istället för att ränna runt. De två fåglar katten fått tag på i sitt liv hade pingla inte hjälpt. Den ena överlevde dessutom.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Man behöver inte göra experimentet fullt så storskaligt. Det räcker med att låta ett signifikant urval av kattägare sätta bjällror på sina katter. Man måste också kunna mäta småfågelpopulationen före och efter experimentet i det området där det genomförs.

Jag tror faktiskt att det skulle gå att genomföra ett sånt experiment, men det måste förstås finansieras.
Lättare är väl att ta en kattindivid som är en jävel på att fånga fågel (för såna finns tyvärr) och observera med och utan halsband. Inte statistiskt korrekt men kan ändå ge något. I mitt fall skulle experimentet dock ta ett par år då "utan pingla" ger nollfångst under ett genomsnittsår.

P
J JohanLun skrev:
Den förbaskade bjällran det tjatas om tillför förmodligen ringa nytta i just mitt fall,
Ja, om du är tvärsäker på att din katt aldrig fångar fåglar så tillför förstås inte en bjällra något.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Fanns en lista i en länk. Bla att inte ha katten ute skymning/natt/gryning, kastrering, att den är mätt. Att hålla den inne när fågelungarna lär sig flyga. Själv har jag jobbat med placering av fågelmatning och holkar så katten kan se men inte röra. Då sitter han dessutom nyfiket och kollar istället för att ränna runt. De två fåglar katten fått tag på i sitt liv hade pingla inte hjälpt. Den ena överlevde dessutom.
Här kommer två nya metoder som tycks fungera: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KmBlW/lek-och-kott-minskar-kattens-lust-att-jaga
Jag har bara läst Aftonbladet-artikeln och inte den studie artikeln refererar till, men det verkar lovande. En välrenommerad svensk etolog kommenterar i artikeln att studien är välgjord.

• Älska
JohanLun
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Ja, om du är tvärsäker på att din katt aldrig fångar fåglar så tillför förstås inte en bjällra något.
Visst kommer han nog tillslut fånga nån fågel, men som jag skrivit tidigare så låter han när han ser fåglar så fåglar ser alltid honom. Men om katten kan komma åt ett bo hjälper inga bjällror. Och endel fåglar verkar dumt nog inte vara rädda för rovdjur. Tror det kan vara del i deras beteende, somtex sädesärlor som landar 5 m från katten och hoppar runt och retar den men (nästan) alltid hinner flyga iväg.

Karlia
Experimentet skulle behöva ta hänsyn till katt individer. Jag har två katter, den ena är en skicklig jägare, den andra är det inte. Den andra accepterar halsband, den ena tar av sig dem.

Hur skulle antalet fångade fåglar mätas? Uppskattning är inte tillräckligt. Fågelpopulationer varierar från år till år. Kamera på katterna kanske? Det finns en brittisk dokumentär, katternas hemliga liv, där det filmas från kattperspektiv.

Det behöver mätas/filmas med samma katt med/utan bjällra. Det vore faktisk intressant!

• Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
Äntligen kreativa idéer och resonemang som faktiskt kan göra skillnad!

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
Experimentet skulle behöva ta hänsyn till katt individer.
Man gör den här typen av studier med ganska många individer för att eliminera att individuella variationer påverkar resultatet.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Tillräckligt stort antal katter behövs också för att jämna ut mellan skickliga/oskickliga jägare och andra variabler.

Karlia
Jo, enbart vid djupintervjuer det inte behövs så många objekt. Det sättet att samla in fakta kan vi nog skippa för katterna.

J
nikasp nikasp skrev:
Hur kan du veta att din katt bara tagit två fåglar i sitt liv? Låter helt osannolikt lite. Möjligen om den är blind.
Det kan jag förståss inte helt säkert veta, det skulle ju kunna vara 3-4, men otroligt osannolikt 10- 20. Men vi hade initialt mycket god uppsikt då han bara var ute när vi var ute. Vi har fortfarande förhållandevis god uppsikt. Jag har skrivit mer om det men orkar inte upprepa mig, jag misstänker du inte läst hela tråden? ;) Oavsett, olika katter är olika. Det jag försöker säga är att det inte finns en lösning (bjällra) som passar och behövs för alla. Speciellt inte om man gör andra åtgärder.

Utifrån att testa om bjällra funkar är de bara de vi kan upptäcka som räknas i resultatet och då blir det ett rätt långt prov.

Redigerat:
Nissens
J JohanLun skrev:
Det kan jag förståss inte helt säkert veta, det skulle ju kunna vara 3-4, men otroligt osannolikt 10- 20. Men vi hade initialt mycket god uppsikt då han bara var ute när vi var ute. Vi har fortfarande förhållandevis god uppsikt. Jag har skrivit mer om det men orkar inte upprepa mig, jag misstänker du inte läst hela tråden? ;) Oavsett, olika katter är olika. Det jag försöker säga är att det inte finns en lösning (bjällra) som passar och behövs för alla. Speciellt inte om man gör andra åtgärder.

Utifrån att testa om bjällra funkar är de bara de vi kan upptäcka som räknas i resultatet och då blir det ett rätt långt prov.
Jodå, bjällra fungerar, det räddar 1/3 av småfåglarna undan plågeriet. Enligt länken du själv postat i tråden.
Kom nu inte och säg att det är obehagligt för katten, för i så fall får du förklara hur svårt det obehaget kan vara jämfört med obehaget katten ger småfåglarna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.