J
P pmd skrev:
Det finns tre sorters uppsåt: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Det två sistnämnda kan kanske vara tillämpliga i det här sammanhanget.
Då detta är en rimlig kommentarer så ska jag upprepa ett tidigare svar. Min katt är en usel jägare och jag bedömer att han inte kommer lyckas fånga något.
Att ställa ut gift däremot...

Men det var en retoriskt bra replik, det ger jag dig plus för. Till skillnad från vissa andra så har du rimliga resonemang.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Det ena är inte bättre än det andra.
Jo. Läs igen och försök förstå.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Troll eller Münchhausen...
Münchhausen var baron. Finns det troll-baroner?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
Medveten önskan om att göra illa och döda till skillnad från instinkt hos ett djur med ganska liten hjärna.
Jag tänkte mig mer den utilitaristiska dimensionen.

Är katter släkt med Nalle Puh?

J
P pmd skrev:
Jag gjorde ett försök att bedöma det sistnämnda tidigare i tråden. Om fågeln dör direkt av krocken med fönstret tror jag inte att den märker nåt. Både att bli dödad av en katt och av glykol är troligen plågsammare..
Jag misstänker glykol är värst.

.
Jag sätter rovfågelsilhuetter på fönsterrutorna.
Bra där!

Karlia
Om bjällra fungerade och katten inte tyckte illa vara vore det en toppenidé. Min katt drar av sig halsbandet när hon är utom synhåll, bjällra skulle inte spela någon roll.

Min fasters katt var en jäkel på att fånga både möss och fåglar. Han hade bjällra men fångade mängder ändå.

Du borde kanske lobba för ett kattförbud Nissens? Du har inte lyckats övertyga några mängder här om katters ondsinthet. Så länge katter får vistas ute så kommer det finnas ägare som låter dem. Så det känns som om du borde lägga din envishet politiskt istället.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K
B Baronen2 skrev:
Vi berättar inte var vi jobbar eller vad vi jobbar med. Av den enkla anledningen, att ni finns. Dels så tar ni inte ansvar era djur och sen vill vi inte ha en bunke dårar som knackar på dörren för att dom ska berätta hur det skulle funka. Oftast så vill ni inte inse sanningen eller så ser ni bara er sanning. Sociopatet brukar vi kalla er för.
Okej jag gör ett nytt försök. 2 frågor.
Hur kan det komma sig att ni måste vara så hemliga? Hos några kommuner finns till och med en lista med namn och nummer till alla jägare inklusive den ansvariga jaktledaren .
Vad säger egentligen polisen om dina skyddsjakt äventyr ?

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Hmm, utilitarism, jag läste sociologi ett år som ung. Mycket gick ut på att pressa in och förklara diverse samhällsfenomen enligt vissa teorier. När verkligheten stympades och omformades gick det.

J
P pmd skrev:
Münchhausen var baron. Finns det troll-baroner?
Idag skulle man nog kallat baronen Troll... :D
Som passionerad jägare och gladlynt sällskapsman, blev han beryktad för sin förmåga att vid glaset berätta de mest groteska och fantasifulla anekdoter från sina jakter och krigsäventyr.

...den legendariske "ljugarbaronen"...

Münchhausen har också gett upphov till sjukdomsbegreppet Münchhausens syndrom och termen Münchhausentrilemmat som beskriver ett fundamentalt problem inom kunskapsteorin.

P
J JohanLun skrev:
Du kan inte härleda miljontals fåglars död till min katt.
Man kan inte heller härleda (även om jag skulle vilja använda en bättre term så kör vi på den du tog) mitt bilkörande och flygande till den globala uppvärmningen. Jag ska nog börja flyga till Thailand flera gånger om året och byta min snåla bil till en SUV med en V8-motor.

Kött ska jag nog äta oftare också.

J
P pmd skrev:
Man kan inte heller härleda (även om jag skulle vilja använda en bättre term så kör vi på den du tog) mitt bilkörande och flygande till den globala uppvärmningen. Jag ska nog börja flyga till Thailand flera gånger om året och byta min snåla bil till en SUV med en V8-motor.

Kött ska jag nog äta oftare också.
Sorry, på telefonen är det svårt att få till citat på rätt ämne om man vill citera två inlägg i samma svar.

Jämförelsen haltar. Jag är inte emot att göra åtgärder för att minska kattens fångst av fåglar, jag gör det och är villig att göra fler om de jag gör inte funkar.

Den förbaskade bjällran det tjatas om tillför förmodligen ringa nytta i just mitt fall, ungefär som att det skulle vara dåligt att ha en cheva v8 stående på ett museum utan att köras - den v8 bidrar inte till uppvärmningen.

Jag har aldrig sagt att bjällra generellt sett är dåligt, bara att det finns andra metoder effektiva nog att inte använda bjällra.

Redigerat:
K
Nissens Nissens skrev:
Nej, du har absolut inte bemött det med något annat än duckningar om att just din katt är speciell, och slätat över det ni håller på med. Påskiner att förgiftning av djur är värre än det ni håller på med etc. Plågeri som plågeri. Det ena är inte bättre än det andra.
På tal om att inte bemöta och ducka. Hur gick det med att svara på mina inlägg gällande tidigare inlägg du gjort i en annan grupp? Skulle gärna vilja få förklarat hur du menade där. Inlägg
710,705

P
J JohanLun skrev:
Kanske fungerar 5g lösningen som covidvaccinet innehåller även på vildkatter? :) :)
5 g-lösningen av vad?

Tillägg: Aha! Du syftar på nån slags kontaminasammanblandning av konspirationsteorierna om att 5G-telefoni orsakar covid-19 och att covid-19-vaccin innehåller spårningschip (så att Bill Gates kan hålla reda på vilka dagar jag handlar på ICA).

Det tog en stund för mig att fatta. Jag tillbringar nog för lite tid på Parler.

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag misstänker glykol är värst.
Det gör jag också, men jag har inga fakta att stödja den tesen på.

Men det är grader i helvetet. Jag önskar ingen fågel att vare sig bli kattplågad eller glykolplågad.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Men det är grader i helvetet. Jag önskar ingen fågel att vare sig bli kattplågad eller glykolplågad.
Tro mig, det gör inte jag heller. Jag har under ett par år varit vegetarian av etiska skäl. Tyvärr är jag det inte helt nuförtiden, försöker minimera men som med allt annat så ibland lyckas man av olika skäl inte nå sina ideal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.