J
...men svara på om du äter köpt kyckling det kommer du aldrig göra...

J
...och då såg jag skatan fiska ut en unge ur hackspett boet i grannens träd... :( Nu är det tyst under trädet. Slutade likadant förra sommaren. Jag tycker verkligen det är tråkigt, tyvärr är det naturens gång. Ska försöka ordna en bra placerad holk som kanske hackspettarna väljer istället som både är katt och skatsäker... Det är bland annat så jag försöker hjälpa fågellivet, plus utfodra...

...min holk jag ser från köksfönstet med en liten talgoxfamilj sitter säkert för katten och är min och kattens morgonrutin att spana på från köksfönstet...

P
K Krille_90_ skrev:
Det går inte att jämnföra katter och hundar alldeles för olika för det .
Koppeltvånget på hundar i skog och mark är till för att inte hundar ska störa och skada vilt. Det är av samma anledning som man sätter bjällror på katter.
Sen är det inte lätt att följa bjällertvång när katten är ute själv och kan lyckas ta av sig bjällran
Det finns mycket som kan gå fel med koppeltvång också. Icke desto mindre finns det.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad har det med något att göra. Hundar får enligt lag inte springa lösa då. Dig hade jag inte velat ha i mitt jaktlag. Etik/moral haltar betänkligt, dessutom tycker du att det är ok att bryta mot lagen..
bryta mot lagen är svårt när det är på polisens order

• Hund som undersöker ett stort vilt liggande på marken i skogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Pmd, det finns en stor skillnad i uppsåt. Om grannen ställer fram en skål glykol i syfte att djur ska dricka är han en djurplågare, om han ställer en bunke under sin läckande bil som djur råkar dricka är han obildad. Jag skulle säga att om han vet om faran men skiter i den är han dum men jag tycker ändå det är mil från det första att ställa fram i syfte att plåga djur.
Resultatet för den som dricker glykolen blir detsamma.

Uppsåt (av olika slag) hör hemma i straffrätt, och är ibland avgörande för vilket straff som utdöms.

I ditt första exempel finns avsiktsuppsåt och i det andra finns kanske likgiltighetsuppsåt. Om den som ställer en bunke under bilen för att samla upp glykol vet om att glykol är giftigt så finns definitivt likgiltighetsuppsåt.

Hur en domstol skulle döma i de båda fallen vet jag inte, men jag tycker inte att förövaren i fall nummer två är direkt snällare än förövaren i fall nummer ett.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
...och då såg jag skatan fiska ut en unge ur hackspett boet i grannens träd... :( Nu är det tyst under trädet. Slutade likadant förra sommaren. Jag tycker verkligen det är tråkigt, tyvärr är det naturens gång. Ska försöka ordna en bra placerad holk som kanske hackspettarna väljer istället som både är katt och skatsäker... Det är bland annat så jag försöker hjälpa fågellivet, plus utfodra...

...min holk jag ser från köksfönstet med en liten talgoxfamilj sitter säkert för katten och är min och kattens morgonrutin att spana på från köksfönstet...
Och där kom det argumentet också. Ja, naturen är grym. Men det har inget att göra med tamdjur, inte heller din katt.
Ingen äger en skata, ett vildsvin eller något snnat vilt djur, alltså ansvarar ingen människa för dem.
Däremot ansvarar en kattägare för vad katten gör.

Jag skulle tro att du och din katt tänker på helt olika saker när ni tittar på småfåglarna...

Har du verkligen ingen empati alls med djuren du utsätter din katt för?

Redigerat:
Nissens
J JohanLun skrev:
...men svara på om du äter köpt kyckling det kommer du aldrig göra...
Skojar du? Jag har ju berättat att en liten andel av det köttet jag äter kommer från för mig oj
Kända ställen. Oftast på tjänsteresor utomlands, men även i Sverige.
Så det är klart att det säkert har hänt att jag köpt kyckling. Men precis som jag svarat tidigare är det en mycket liten del av det kött jag äter.

Kan du förklara hur det kan vara kopplat till det djurplågeriet du försvarar?

Snacka om att sila mygg och svälja kameler...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
skoge skoge skrev:
bryta mot lagen är svårt när det är på polisens order
Och vad har det att göra med att du släppte hunden lös vid midsommar eftersom kon inte släpper kalven då?
Det har ju knappast med eftersök att göra...

J
Nissens Nissens skrev:
Skojar du? Jag har ju berättat att en liten andel av det köttet jag äter kommer från för mig oj
Kända ställen. Oftast på tjänsteresor utomlands, men även i Sverige.
Så det är klart att det säkert har hänt att jag köpt kyckling. Men precis som jag svarat tidigare är det en mycket liten del av det kött jag äter.

Kan du förklara hur det kan vara kopplat till det djurplågeriet du försvarar?

Snacka om att sila mygg och svälja kameler...
Fast även en liten del så bidrar du till plågeri. Eller om en rånare säger, jag rånar bara en bank vart tionde år, är det ok då?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Resultatet för den som dricker glykolen blir detsamma.

Uppsåt (av olika slag) hör hemma i straffrätt, och är ibland avgörande för vilket straff som utdöms.

I ditt första exempel finns avsiktsuppsåt och i det andra finns kanske likgiltighetsuppsåt. Om den som ställer en bunke under bilen för att samla upp glykol vet om att glykol är giftigt så finns definitivt likgiltighetsuppsåt.

Hur en domstol skulle döma i de båda fallen vet jag inte, men jag tycker inte att förövaren i fall nummer två är direkt snällare än förövaren i fall nummer ett.
Jag tycker det är en avsevärd skillnad. Ungefär som om man med avsikt kör in i en folkmassa så anser jag det värre än om man är så dålig bilförare att man gör det av misstag. Även om resultatet blir samma.

Nissens;
Att skriva saker på forum är inte alls "ingenting". Det finns exempel på de som både tagit livet av sig eller begått hemska brott påhejat av okända människor på nätet.

Nissens Nissens skrev:
Och vad har det att göra med att du släppte hunden lös vid midsommar eftersom kon inte släpper kalven då?
Det har ju knappast med eftersök att göra...
det var eftersök,vi visste att kalven fått benet avslaget...fick order att skjuta kon också

• Gilla
1
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag tycker det är en avsevärd skillnad. Ungefär som om man med avsikt kör in i en folkmassa så anser jag det värre än om man är så dålig bilförare att man gör det av misstag. Även om resultatet blir samma.
Jag kan inte se någon skillnad för de som drabbas. Kan du?

Ur rättslig synvinkel är det inte heller säkert att det blir någon större skillnad för förövaren.

P
J JohanLun skrev:
Fast även en liten del så bidrar du till plågeri. Eller om en rånare säger, jag rånar bara en bank vart tionde år, är det ok då?
Eller "min katt tar bara en fågel var fjärde år" …

J
P pmd skrev:
Jag kan inte se någon skillnad för de som drabbas. Kan du?

Ur rättslig synvinkel är det inte heller säkert att det blir någon större skillnad för förövaren.
Jag kan inte se någon skillnad för fågeln (den drabbades synvinkel) som blir uppäten av en katt eller skata. Jag tycker dock att kattägaren med rimliga medel ska försöka hindra sin katt att fånga fåglar.

Är det någon skillnad på Rakhmat Akilov som dödade 5 personer på Drottninggatan eller en busschaufför som gör en felbedömning och dödar 5 passagerare? Jag tycker skillnaden är avsevärd.

J
P pmd skrev:
Eller "min katt tar bara en fågel var fjärde år" …
Jag försöker minimera det.

Andra i tråden säger att om de orsakar plågeri tillräckligt sällan räknas det inte. Jag tycker det är exakt samma sak. Att ha en katt som plågar en fågel var fjärde år eller köpa en plågad Kronfågel var 4e år. Givet att båda är medvetna handlingar som man kunnat göra något för att förhindra.

Jag säger inte jag skiter i vad min katt gör, men jag blir förbannad när en kycklingätande glykolhetsare vill diskvalificera mig från diskussion men själv ser sig som Guds gåva till djurlivet.

Jag erkänner att jag har ätit kyckling och jag tänker sluta med det nu. Om katten börjar ta flera fåglar per år kommer jag vidta fler åtgärder.

Nissens och pmd bara gnäller på andra, men har svårt att säga var de själva står i frågan om annat plågeri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.