Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Säg mig. Har de inte någon form av vegetariskt kosthållning i sydamerika?

Staffans
Tacobrödet är nog vegetariskt.
Annars verkar de äta det mesta. Myrägg är ju nationalrätt typ i Mexico tex.

Nissens
J JohanLun skrev:
Ok, vad anser du om kycklingupfödning? Och att köpa kyckling? Gör du det eller ej och försöker du påverka andra att inte göra det?
Jag tycker att det är bra att undvika allt som kommer från slakterier för jag gillar inte hanteringen. Dock tror jag att lagar och regler är rätt ok i Sverige, men jag tror inte att de följs så bra...
Och, nej jag har inget behov av att ställa mig på barrikaderna för det.

Däremot blir man ju upprörd över dubbelmoralen många visar när de orsakar mycket lidande, men sedan har synpunkter på slakterier o liknande. Man är liksom diskvalificerad om man själv inte är bättre än de man klagar på.

Det är väl det du håller på med tex. Du undviker ständigt att ta ansvar för vad du orsakat och fortfarande orsakar. Men du diskuterar gärna slakterier som är i samma liga som du själv.

Måste kännas märkligt...

J
Nissens Nissens skrev:
Jag tycker att det är bra att undvika allt som kommer från slakterier för jag gillar inte hanteringen. Dock tror jag att lagar och regler är rätt ok i Sverige, men jag tror inte att de följs så bra...
Och, nej jag har inget behov av att ställa mig på barrikaderna för det.

Däremot blir man ju upprörd över dubbelmoralen många visar när de orsakar mycket lidande, men sedan har synpunkter på slakterier o liknande. Man är liksom diskvalificerad om man själv inte är bättre än de man klagar på.

Det är väl det du håller på med tex. Du undviker ständigt att ta ansvar för vad du orsakat och fortfarande orsakar. Men du diskuterar gärna slakterier som är i samma liga som du själv.

Måste kännas märkligt...
Jag följer också lagar och regler.
Med tanke på dina tidigare inlägg och att du fortfarande äter köpt kött och kyckling (även om sällan) är du isåfall också diskvalificerad. Då får vi båda kliva av tråden och lämna över till krille som jag tycker haft mycket vettiga resonemang. :)

P
skoge skoge skrev:
hur tror du katthonan lär kattungarna jaga?
Hon får göra hur hon vill med det, t.ex. en Hermodskurs, men det gör det ju inte bättre att slappa tamkattägare släpper ut sina katter i naturen.

P
Maskintok skrev:
hur kan man anse att katter som får gå fritt är djurplågare?
Svår fråga … jag gissar att det är för att de plågar småfåglar (som brukar räknas till djur.)

P
J JohanLun skrev:
Nissens, istället för att lägga ut bilder, jag förstår din avsikt - en räcker, du som de bevingade vännernas beskyddare. Jag är intresserad av detta elände med djurfabriker i allmänhet och kycklingfabriker i synnerhet. Med alla de tankar du har att skydda fåglar, hur arbetar du själv med inköpt kött för att säkerställa att de inte plågats. Hur ofta är det ok att köpa? Kan man moraliskt försvara att äta en kycklingrätt på lunchredturang? Hur ofta äter du själv köpt kyckling? Snälla, ducka nu inte dessa frågor om du förväntar dig att vi kattägare ska reagera på dina inlägg...
Det där är en dålig argumentationslinje. En dålighet av någon ursäktar inte en annan dålighet av någon annan.

Man ska inte kvalificera sitt goda handlade med vad andra gör.

J
P pmd skrev:
Det där är en dålig argumentationslinje. En dålighet av någon ursäktar inte en annan dålighet av någon annan.

Man ska inte kvalificera sitt goda handlade med vad andra gör.
Vänligen säg det till Nissens, det är han som vill diskvalificera mig och man kan inte diskvalificera någon med samma resonemang.

P
Ja jag vet inte riktigt varför han lägger så mycket energi på din katthållning. Du verkar ju vara en av de bättre kattägarna i landet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Däremot tycker jag man kan kvantifiera sitt sammantaget goda handlande. Givetvis kan man inte kompensera felaktigt handlande med en god gärning. Och i detta fall anser jag dessutom att ett fågelplågeri är att jämställa med ett annat, så att värna kycklingar är definitivt relevant att tala om i samma andetag som att värna småfåglar.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Ja jag vet inte riktigt varför han lägger så mycket energi på din katthållning. Du verkar ju vara en av de bättre kattägarna i landet.
Nissens är katthatare och generaliserar friskt. Titta på krille som inte ens har katt, han får en rejäl släng av sleven bara för han inte vill deportera kattägare och tycker att formuleringen med glykol var olämplig.

J
P pmd skrev:
Svår fråga … jag gissar att det är för att de plågar småfåglar (som brukar räknas till djur.)
Man kan nog sträcka sig till att säga att en katt kan plåga sina byten, men det är nog bara männsikor som kan få epitetet djurplågare, ett djur kan nog inte vara djurplågre, eller?

En kattägare som låter sin katt plåga fåglar har givetvis ett ansvar, men är själv inte en djurplågare. Ungefär som att vi som åt kronfågel förra veckan inte är djurplågare men har genom vårt handlande orsakat djurplågeri. Därav vill jag likställa kycklingkäkare med utekattägare i just "indirekt plågeri" - ekologiskt är det en annan diskussion men om vi nu smalnar av till Nissens huvudpoäng. Själva plågandet.

Vi kan ta en annan analogi. Du har en fastighet som ligger nära vattnet och har satt upp en skylt "Varning Tunn Is" då du vet att många går ut på isen fast den är tunn. Du ser från ditt fönster en man som trots skylten är på väg ut och strax därefter faller i. Du kan välja att själv gå ut på isen och försöka rädda mannen eller göra en annan åtgärd som tex kasta ut ett rep eller ringa 112. Jag vill hävda att det finns mer eller mindre bra åtgärder men bara för att du inte valde det "bästa" alternativet är du inte en mördare.

Självklart är det ju dumt att passivt se på när någon skadar sig, men i varje stund så dör människor och djur på mer eller mindre plågsamma sätt och mycket skulle vi kunna förhindrat. Några skapar autobroms på bilar som räddar liv. Andra skapar vaccin. Några gör inget alls. Och några jagar, har kycklingfabriker eller utekatter som kanske inte är helt nödvändigt men ändå lagligt. Några av dessa saker leder till onödigt lidande. Men vem kan avgöra vem som inte gjort nog. Och hur kan vi isolera just händelsen "katt + småfågel" när det finns så oerhört mycket mer man kan göra för att minska männsikor och djurs plågeri. Den som då säger att det är onödigt att ha katt. Då kan jag säga att det är onödigt att åka till Mallis på semster. Det är onödigt att åka på husvagnssemster. Det är onödigt att gå på bio. Det är onödigt att köpa en 55" TV. Allt detta är en belasting för naturen som troligen leder till att något djur lider någonstans i processen. Iallafall statistiskt och med den stora bilden. Därför tror jag på att var och en försöker efter egen förmåga optimera ALLA sina handlingar. Därav tycker jag det är mycket relevant att kunna diskutera både kycklingar, katter, bilar och panoramafönster. Alla går det att förbättra så färre djur lider.

J
P pmd skrev:
Tack, det är nog tyvärr att ta i, men jag bryr mig och gör det jag kan... Tycker jag. Säkert kan jag göra mera. Men för nu har resultatet visat att det räcker...

Staffans2000
P pmd skrev:
Det tog han upp för att avleda diskutionen från honom själv, när han hade uppmuntrat trådens byfåne: Baronen, som skröt att han smög omkring på nätterna i folks trädgårdar och sköt katter. Det imponerade på Nissens, som såklart, inte ville vara sämre. Så han kontrade med att förgifta katter med glykol medans man sover, är en bra idé. Samt att han hoppades att räven skulle ta våra katter. Det gick inte hem i stugorna, kan man säga. Ja, förutom hos skrytMånsen Baronen, förstås.

Så det var först när kulorna började vina över Nissens huvud, avlossade av ilskna kattägare, som han försökte sig på en undanmanöver och så var småfågelplågarspåret uppfunnet.

Likadant gör han i Coronatrådarna.

Nåväl. Det var min lilla slutsats av denna besynnerliga tråd. Rätta mig om jag har fel:D

Staffans

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Man kan nog sträcka sig till att säga att en katt kan plåga sina byten, men det är nog bara männsikor som kan få epitetet djurplågare, ett djur kan nog inte vara djurplågre, eller?
Nej, det tycker jag inte. Se inlägg #417.

J
P pmd skrev:
Nej, det tycker jag inte. Se inlägg #417.
Ok, jag ska inte dra detta till någon språklig gymnastik. Jag vill dock hävda att kattägaren vars katt plågar fåglar bara är indirekt plågare, likställt med den som köper kronfågel. Kronfågels vd skållar nog inte levande kyckligar själv men har utlovat en bra produkt och hur fabriken ska arbeta så han är i en liga för sig. Han står inte högt i kurs hos mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.