17 168 läst ·
529 svar
17k läst
529 svar
Katter, jakt, äta kött, klimatet - allmän diskussion
Köper vi en kyckling för fyrtio kronor, är det inte svårt att förstå hur den behandlats.
Kan jämföras med en ekologisk som kostar tre gånger så mycket. Det är bara att välja.
För flygfänas väl, är det bara grader i helvetet som skiljer. För ingen av dom har valt att födas upp för att slaktas. Hur "skonsamt" de än dödas. Dock tror jag att de flesta undviker benbrott och skållningsalternativet ifall de får välja.
Staffans
Kan jämföras med en ekologisk som kostar tre gånger så mycket. Det är bara att välja.
För flygfänas väl, är det bara grader i helvetet som skiljer. För ingen av dom har valt att födas upp för att slaktas. Hur "skonsamt" de än dödas. Dock tror jag att de flesta undviker benbrott och skållningsalternativet ifall de får välja.
Staffans
Men det finns ändå en skillnad du måste ta med . Om jag tex ser någon sparka en hund eller katt då är det en jävlar djurplågare en ond människa. Men om någon katt tar en fågel är det inte en ond handling på det viset för katten jagar av instinkter och sin natur inte av ondska. Sen håller jag med om att en bra kattägare gör vad man kan för att förhindra det. Om det nu är bjällra eller något annat sätt . Men samtidigt vissa katter kommer du aldrig få på en bjällra och det är inte mycket att göra åt då. Men om alla gör ett helhjärtat försök och på dem det funkar så funkar det så kommer mycket fåglar att räddas och där får man vara nöjd med går inte att kräva eller begära mer . Dessutom som du nämner inte bland finns värre problem att ta itu med ute i världen .Nissens skrev:
tror vi har en släng av "bambisyndrom" här...Maskintok skrev:
fåglarna är ju så söta,men de är rätt bra på att sprida diverse ohyra & skiten ska vi inte glömma
Låt bli att sätta upp fågelmatare så slipper du de flesta fåglar. Då håller de sig hellre till grannarna som har fågelbord.skoge skrev:
Om du har en spannmålssilo får du skylla dig själv.
Småfåglar är inte ett stort ohyreproblem.
Resultatet blir detsamma.K Krille_90_ skrev:
Ju fler som sätter bjällra på sin katt desto bättre för fåglarna. Ganska självklart, men de flesta kattägare sätter inte bjällra på sina katter. Om det är av lättja eller om de tror att just deras katt är världens snällaste är lite oklart,Sen håller jag med om att en bra kattägare gör vad man kan för att förhindra det. Om det nu är bjällra eller något annat sätt . Men samtidigt vissa katter kommer du aldrig få på en bjällra och det är inte mycket att göra åt då. Men om alla gör ett helhjärtat försök och på dem det funkar så funkar det så kommer mycket fåglar att räddas och där får man vara nöjd med går inte att kräva eller begära mer .
Därför vore det bra med bjällertvång på katter. Det är ju koppeltvång på hundar av samma anledning.
Bönder klarar nog av att fågelsäkra sina spannmålsförråd.
Vi har slutat mata fåglarna och de är betydligt färre nu. All fågelfrö som spilldes drog förmodligen till sig möss.
Möss är betydligt otrevligare än fåglar.
Men vi matade inte bara småfåglarna med frö och talg. Vi matade sparvhökarna också.
Vi har slutat mata fåglarna och de är betydligt färre nu. All fågelfrö som spilldes drog förmodligen till sig möss.
Möss är betydligt otrevligare än fåglar.
Men vi matade inte bara småfåglarna med frö och talg. Vi matade sparvhökarna också.
Det går inte att jämnföra katter och hundar alldeles för olika för det . Sen är det inte lätt att följa bjällertvång när katten är ute själv och kan lyckas ta av sig bjällranP pmd skrev:Resultatet blir detsamma.
Ju fler som sätter bjällra på sin katt desto bättre för fåglarna. Ganska självklart, men de flesta kattägare sätter inte bjällra på sina katter. Om det är av lättja eller om de tror att just deras katt är världens snällaste är lite oklart,
Därför vore det bra med bjällertvång på katter. Det är ju koppeltvång på hundar av samma anledning.
Pmd, det finns en stor skillnad i uppsåt. Om grannen ställer fram en skål glykol i syfte att djur ska dricka är han en djurplågare, om han ställer en bunke under sin läckande bil som djur råkar dricka är han obildad. Jag skulle säga att om han vet om faran men skiter i den är han dum men jag tycker ändå det är mil från det första att ställa fram i syfte att plåga djur.
njo men det får de isåfall göra genom avtal med Anticimex... Vilket inte är billigt..P pmd skrev:
måste kunna visa upp som spannmålsbonde om det är livsmedelsproduktion att man har avtal med bekämpande verksamhet..
Det där var verkligen lågt.J JohanLun skrev:
Du hittar hur många inlägg som helst där jag lägger allt ansvar på kattägaren. Du har sagt att du låter din katt springa fritt i naturen, men att just din speciella katt inte plågar småfåglar.
Jag hatar ingenting, men jag gillar verkligen inte den dubbelmoralen du står för.
Frågar man alla kattägare i landdt så gissar jag att 90% säger som du. Just deras speciella katt rör inte småfåglar
Att påstå att jag ”hatar” något djur över huvud taget är ännu en lögn, och tas väl fram i brist på sakkiga argument.
En olycklig formulering på ett chattforum har inte skadat något någonstans, och att du ständigt ältar det är för att du vill flytta fokus från det plågeriet du försvarar och deltar i...
Det är väldokumenterat att de kattägare som gör som du bidrar till att 13-17 MILJONER småfåglar plågas ihjäl i Sverige VARJE ÅR. Så man kan ju undra om du hatar småfåglar...
”Krille” har jag bett om ursäkt till som du kanske inte sett, jag råkade förväxla honom med någon som agerar som du och de flesta kattägare.
Jag har väl råkat trampa på din ömma tå.
Redigerat:
Det där med glykolen du ständigt tar upp är jämförbart med en kattägare som släpper ut sin katt bland småfåglarna det är båda lika hemska saker att göra. Kanske katten plågar ihjäl en sparvmamma och ungarna svälter ihjäl i holken på grund av det?J JohanLun skrev:Pmd, det finns en stor skillnad i uppsåt. Om grannen ställer fram en skål glykol i syfte att djur ska dricka är han en djurplågare, om han ställer en bunke under sin läckande bil som djur råkar dricka är han obildad. Jag skulle säga att om han vet om faran men skiter i den är han dum men jag tycker ändå det är mil från det första att ställa fram i syfte att plåga djur.
Hur empatilös kan man vara??
Det är inte så sannolikt att de tar av sig bjällran, men skulle det vara så så finns det halsband som har skarpa färger som varnar fåglar. Fåglar har bra färgseende.K Krille_90_ skrev:
Detta handlar inte om att det saknas hjälpmedel, det handlar om att kattägarna saknar empati och till varje pris vill att deras katter skall få utlopp för sina instinkter.
Det är ett mycket märkligt fenomen.
Nej, man kan inte lasta katten för att den ger sparvar en lång, plågsam död - och deras ungar en svältdöd.K Krille_90_ skrev:Men det finns ändå en skillnad du måste ta med . Om jag tex ser någon sparka en hund eller katt då är det en jävlar djurplågare en ond människa. Men om någon katt tar en fågel är det inte en ond handling på det viset för katten jagar av instinkter och sin natur inte av ondska. Sen håller jag med om att en bra kattägare gör vad man kan för att förhindra det. Om det nu är bjällra eller något annat sätt . Men samtidigt vissa katter kommer du aldrig få på en bjällra och det är inte mycket att göra åt då. Men om alla gör ett helhjärtat försök och på dem det funkar så funkar det så kommer mycket fåglar att räddas och där får man vara nöjd med går inte att kräva eller begära mer . Dessutom som du nämner inte bland finns värre problem att ta itu med ute i världen .
Däremot kan man förvänta sig att en kattägare har en liiiten aning om vad katten gör när den får fria tassar bland småfåglarna.
Jag tror inte att man ens behöver vara normalbegåvad för att begripa det...