17 168 läst ·
529 svar
17k läst
529 svar
Katter, jakt, äta kött, klimatet - allmän diskussion
hur tror du katthonan lär kattungarna jaga?Nissens skrev:
Antar att du skriver det för att provocera, för om du menar att alla tamdjur skall få göra vad de vill i naturen så fattas det något.
Att du låter din katt plåga småfåglar och då deras ungar kanske svälter ihjäl på grund av att du släppt ut din katt bland vilda djur, så är det du och ingen annan som har ansvaret för det...
Vad vilda djur gör hör naturen till, men inte vad tamdjur ställer till med, det är ägaren som ansvarar för det...
är det lika illa om katterna tar möss / råttor?
jag släppte min hund fullt lagligt..om du jagat vet du mycket väl varför det var lagligtNissens skrev:
Nissens, istället för att lägga ut bilder, jag förstår din avsikt - en räcker, du som de bevingade vännernas beskyddare. Jag är intresserad av detta elände med djurfabriker i allmänhet och kycklingfabriker i synnerhet. Med alla de tankar du har att skydda fåglar, hur arbetar du själv med inköpt kött för att säkerställa att de inte plågats. Hur ofta är det ok att köpa? Kan man moraliskt försvara att äta en kycklingrätt på lunchredturang? Hur ofta äter du själv köpt kyckling? Snälla, ducka nu inte dessa frågor om du förväntar dig att vi kattägare ska reagera på dina inlägg...
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du även att jag stödjer även att använda bjällra så mycket det går. Men visst får väl dra det igen då jag inte riktigt vet hur god din läsförståelse är. Jag tycker att i den största möjliga mån som det går så kan man använda bjällra på dem katter det funkar på. Och även hålla så bra koll man kan på sin katt för att undvika att fåglar dör. Gör du det kan du säkert halvera dödandet av fåglar. Om du tar bort alla ute katter kommer vi få hur jävlar mycket möss och andra skadedjur som helst. Katterna gör stor nytta också.Nissens skrev:
Ok, jag har säkert missat ett och annat inlägg, det går inte att plöja allt.K Krille_90_ skrev:Om du läser mina tidigare inlägg så ser du även att jag stödjer även att använda bjällra så mycket det går. Men visst får väl dra det igen då jag inte riktigt vet hur god din läsförståelse är. Jag tycker att i den största möjliga mån som det går så kan man använda bjällra på dem katter det funkar på. Och även hålla så bra koll man kan på sin katt för att undvika att fåglar dör. Gör du det kan du säkert halvera dödandet av fåglar. Om du tar bort alla ute katter kommer vi få hur jävlar mycket möss och andra skadedjur som helst. Katterna gör stor nytta också.
Jag håller med dig om det mesta, men jag är övertygad om att bjällra alternativt färgglada halsband jag länkade till funkar på alla katter. Skulle det ändå inte fjnka på någon katt så anser jag att man antingen håller katten inne eller tar bort den.
Det går liksom inte att försvara det plågeriet de orsakar, åtminstone inte om man har normala värderingar och empati.
Ber om ursäkt om jag förväxlat dig med de kattägarna här som inte har empati/etik/moral värt namnet.
Redigerat:
Nejdå, men det känns ju rätt fånigt att rabbla samma sak hela tiden.K Krille_90_ skrev:
Det är ju ett simpelt problem. Katter plågar ihjäl småfåglar när de får chansen. Det är kattägarens ansvar att minimera risken för att det skall hända - vilket går att göra med mycket enkla medel.
Problemet är att många kattägare inte begriper detta, genom att läsa den lättfattliga informationen jag länkat till kan ju någon polett kanske trilla ner någonstans.
Man kan ju hoppas på det åtminstone...
Jag är absolut med på det att man som katt ägare bör försöka hindra detta med rimliga medel som tex bjällra då om det funkar på just din katt vissa katter kommer ta av sig den eller på annat sätt inte klara av att ha den. Om alla katter som bjällra funkar på skulle man säkert kunna få ner antalet döda fåglar en del. Sen gäller det ju även att dem som matar fåglar och som sätter upp fågelholkar tänker till en extra gång på placering och säkerhet.Nissens skrev:
Nejdå, men det känns ju rätt fånigt att rabbla samma sak hela tiden.
Det är ju ett simpelt problem. Katter plågar ihjäl småfåglar när de får chansen. Det är kattägarens ansvar att minimera risken för att det skall hända - vilket går att göra med mycket enkla medel.
Problemet är att många kattägare inte begriper detta, genom att läsa den lättfattliga informationen jag länkat till kan ju någon polett kanske trilla ner någonstans.
Man kan ju hoppas på det åtminstone...
Jag förstår att du är upprörd över detta men jag tror inte du når fram till kattägarna genom att kalla dem för djurplågare. Bättre att försöka att lägga fram åsikter och metoder genom en bra diskussion sen kommer du aldrig nå fram till alla men betydligt fler än du gör idag .
Som jag sagt är det väldigt sällan jag köper kött över huvud taget, oftast på restauranger under affärsresor. Sätt dig på en restaurang i Mexico eller Bolivia och fråga om djurhållningen i landet, de kommer inte att fatta vad du pratar om.J JohanLun skrev:Nissens, istället för att lägga ut bilder, jag förstår din avsikt - en räcker, du som de bevingade vännernas beskyddare. Jag är intresserad av detta elände med djurfabriker i allmänhet och kycklingfabriker i synnerhet. Med alla de tankar du har att skydda fåglar, hur arbetar du själv med inköpt kött för att säkerställa att de inte plågats. Hur ofta är det ok att köpa? Kan man moraliskt försvara att äta en kycklingrätt på lunchredturang? Hur ofta äter du själv köpt kyckling? Snälla, ducka nu inte dessa frågor om du förväntar dig att vi kattägare ska reagera på dina inlägg...
Så, I Sverige äter jag nog ca 95% viltkött, speciellt sedan Vildsvinen kommit.
Kan vi återgå till djurplågeriet du stöder, du säger att budskapet nått fram. Det är ju gott och väl, men på vilket sätt visar det sig?
Visst, du har en poäng med det. Men faktum är att det är ett grymt plågeri de orsakar. Jag tycker man skall kalla saker och ting för vad de är.K Krille_90_ skrev:Jag är absolut med på det att man som katt ägare bör försöka hindra detta med rimliga medel som tex bjällra då om det funkar på just din katt vissa katter kommer ta av sig den eller på annat sätt inte klara av att ha den. Om alla katter som bjällra funkar på skulle man säkert kunna få ner antalet döda fåglar en del. Sen gäller det ju även att dem som matar fåglar och som sätter upp fågelholkar tänker till en extra gång på placering och säkerhet.
Jag förstår att du är upprörd över detta men jag tror inte du når fram till kattägarna genom att kalla dem för djurplågare. Bättre att försöka att lägga fram åsikter och metoder genom en bra diskussion sen kommer du aldrig nå fram till alla men betydligt fler än du gör idag .
Ok, vad anser du om kycklingupfödning? Och att köpa kyckling? Gör du det eller ej och försöker du påverka andra att inte göra det?