P
J JohanLun skrev:
Intressanta länkar. Bravo Nissens, genom att komma med länkar som är nyanserade ökar chansen att vi kattägare snappar upp och börjar tillämpa något mer som räddar fåglar.

Vill du påverka i den riktningen, anklaga inte folk för saker de inte är eller gör för då kommer debatten bara handla om det. Likaså om du skriver (ogenomtänkta) hemskheter som ska drabba karrägarna och deras katter. Fokus hamnar på det.

Sen tycker jag fortfarande du undviker frågor kring tex kyckling, men det går att göra som jag just gjorde. Jag har inte till fullo insett hur jävligt kycklingar har det men denna tråden och Aftonbladets reportage har påverkat mig. Då är det bara erkänna att jag genom mitt kycklingätande orsakat massor av plåga. Men då kan jag ändra mig. Jag väntar fortfarande på din syn på tex kycklingupfödning.och om du har eller kommer äta kyckling från fabriker. Isåfall är även du en fågelplågare.

Jag är övertygad massor av kattägare inte ens har reflekterat över fågelplpgeri, inte för att kattägarna saknar empati utan för att de helt enkelt inte funderat på det. De är de bästa att påverka för där finns störst potential.
fredag idag... Kanske kyckling tacos.. Eller grilla kyckling... :thinking:
Hmm lite lime.. vitlök.. olivolja..
grillat får det bli.. köper nog 3 hela så man har en extra klubba till kvällsölen.. (y)

Tack för tipset (y):cool:

• Gilla
skoge
  • Laddar…
J
Maskintok, jo, men tror inte heller du fördömer mig för att ha en katt, eller hur?
Jag hoppas myndigheterna tar tag i kycklingindustrin så vi slipper plågeriet utan att själva behöva agera, för jag hoppas alla tycker det är bättre att kronfågel mfl sköter sig. Jag köpte också kyckling så sent som förra veckan. Men efter sett bilderna och reflekterat över det som skrivits i tråden är jag prestigelös nog att ompröva mina beslut.

Nå, en liten morgongymnastik för hjärnan... Några funderingar på statistik, sannolikhet och procenträkning, det är några hypotetiska tankeövningar, siffrorna är helt påhittade av undertecknad så fäst ingen vikt vid dem. Men fundera lite på svaren, några kan de säkert direkt.

Risken att ett flygplan kraschar är en på miljonen. Min kompis var med om en allvarlig flygolycka. Min kompis säger då, nu har jag varit med om den här olyckan så nu är risken att drabbas av en olycka på väg hem mycket mindre. Nu känner han hemresan kommer vara trygg!

En pristävling med tre dörrar. Du får välja en dörr och om priset är bakom dörren vinner du. Hur stor chans har du att vinna? Tävlingsledaren öppnar nu en av dörrarna du inte valt och säger att här finns inte vinsten och ger dig chansen att byta dörr. Vad gör du?

En undersökning visar att människor löper 30% mindre risk att bli påkörda om de har reflex. En annan undersökning visar att människor löper 50% mindre risk att bli påkörda om de alltid använder övergångsstället. En annan undersökning visar att det är 60% mindre risk om de tar ögonkontakt med bilföraren innan de går över och 70% mindre risk om de använder övergångsställe med trafikljus. Till sist kommer man fram till att om man går i en gångtunnel under vägen är det ingen risk att bli påkörd. Om man redan gjort de tre första, kommer den fjärde vara lika effektiv? Om man gör den femte, är då de första av någon betydelse?

Vad vill jag säga? Jo, det är lätt att dra snabba slutsatser över undersökningar och statistik. Men det är inte alltid lika självklart att utfallet blir så som en undersökning visar. Det finns mer att fundera på och fler dimensioner.

P
J JohanLun skrev:
Maskintok, jo, men tror inte heller du fördömer mig för att ha en katt, eller hur?
Jag hoppas myndigheterna tar tag i kycklingindustrin så vi slipper plågeriet utan att själva behöva agera, för jag hoppas alla tycker det är bättre att kronfågel mfl sköter sig. Jag köpte också kyckling så sent som förra veckan. Men efter sett bilderna och reflekterat över det som skrivits i tråden är jag prestigelös nog att ompröva mina beslut.

Nå, en liten morgongymnastik för hjärnan... Några funderingar på statistik, sannolikhet och procenträkning, det är några hypotetiska tankeövningar, siffrorna är helt påhittade av undertecknad så fäst ingen vikt vid dem. Men fundera lite på svaren, några kan de säkert direkt.

Risken att ett flygplan kraschar är en på miljonen. Min kompis var med om en allvarlig flygolycka. Min kompis säger då, nu har jag varit med om den här olyckan så nu är risken att drabbas av en olycka på väg hem mycket mindre. Nu känner han hemresan kommer vara trygg!

En pristävling med tre dörrar. Du får välja en dörr och om priset är bakom dörren vinner du. Hur stor chans har du att vinna? Tävlingsledaren öppnar nu en av dörrarna du inte valt och säger att här finns inte vinsten och ger dig chansen att byta dörr. Vad gör du?

En undersökning visar att människor löper 30% mindre risk att bli påkörda om de har reflex. En annan undersökning visar att människor löper 50% mindre risk att bli påkörda om de alltid använder övergångsstället. En annan undersökning visar att det är 60% mindre risk om de tar ögonkontakt med bilföraren innan de går över och 70% mindre risk om de använder övergångsställe med trafikljus. Till sist kommer man fram till att om man går i en gångtunnel under vägen är det ingen risk att bli påkörd. Om man redan gjort de tre första, kommer den fjärde vara lika effektiv? Om man gör den femte, är då de första av någon betydelse?

Vad vill jag säga? Jo, det är lätt att dra snabba slutsatser över undersökningar och statistik. Men det är inte alltid lika självklart att utfallet blir så som en undersökning visar. Det finns mer att fundera på och fler dimensioner.
Nä varför skulle jag fördöma någon som har ett djur?
Det är inte pga att man äger ett djur utan hur man sköter detta djuret man ska bli bedömd.

dömer gör jag inte av vad du har eller inte utan hur du agerar.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Intressanta länkar. Bravo Nissens, genom att komma med länkar som är nyanserade ökar chansen att vi kattägare snappar upp och börjar tillämpa något mer som räddar fåglar.

Vill du påverka i den riktningen, anklaga inte folk för saker de inte är eller gör för då kommer debatten bara handla om det. Likaså om du skriver (ogenomtänkta) hemskheter som ska drabba karrägarna och deras katter. Fokus hamnar på det.

Sen tycker jag fortfarande du undviker frågor kring tex kyckling, men det går att göra som jag just gjorde. Jag har inte till fullo insett hur jävligt kycklingar har det men denna tråden och Aftonbladets reportage har påverkat mig. Då är det bara erkänna att jag genom mitt kycklingätande orsakat massor av plåga. Men då kan jag ändra mig. Jag väntar fortfarande på din syn på tex kycklingupfödning.och om du har eller kommer äta kyckling från fabriker. Isåfall är även du en fågelplågare.

Jag är övertygad massor av kattägare inte ens har reflekterat över fågelplpgeri, inte för att kattägarna saknar empati utan för att de helt enkelt inte funderat på det. De är de bästa att påverka för där finns störst potential.
Det hjälper ju inte hur många ggr jag förklarar att jag köper väldigt lite kött som kommer från slakterier. Något köper jag, men det är en bråkdel av genomsnittmedborgaren gör. Jag tar ett stort ansvar i detta alltså.

Jag har inte anklagat någon för något de inte gör. Du och fler i tråden har sagt att ni har utekatter som inte har bjällra eller annat för att minska djurplågeriet.

Det är väl snarare så att du med flera behöver fundera på vad ni gjort och fortfarande gör, och hur ni kan ändra på det.

Detta är inte raketforskning, och info finns överallt, det är synnerligen väl dokumenterat vad era katter håller på med.

Och det är bedrövligt att det fortgår 2021, och att kattägare är i förnekelse...

J
Nissens Nissens skrev:
Det hjälper ju inte hur många ggr jag förklarar att jag köper väldigt lite kött som kommer från slakterier. Något köper jag, men det är en bråkdel av genomsnittmedborgaren gör. Jag tar ett stort ansvar i detta alltså.
Om du fortfarande köper kött anser jag inte att du tar ett stort ansvar. Utan det låter som du tar ungefär det ansvar som jag tar? Minimerar men inte ta bort till 100%. En bråkdel är fortfarande något. Är det en kyckling om året är det mer fågelplåga än min katt orsakar. Om vi tar bara plågan. Blandar vi in andra aspekter kan man göra andra bedömningar (om fågelarten är hotad, om den lidit även under sin uppväxt, om den haft ett bra liv, om den har ungar som svälter ihjäl osv). Jag anser också att jag är bättre än genomstittsmedborgaren, men tidigare så räknades det inte, om någon endaste plåga fanns och man inte gjort allt i sin makt, ja då säger du att man är djurplågare. Om du köper något kött är du med andra ord enligt egen definition en djurplågare som diskvalificeras att tycka om andra! (du har skrivit så själv).

Jag har inte anklagat någon för något de inte gör.
Det har du visst gjort. Du öser anklagelser och kallar flera i tråden för okvädingsord.

Du och fler i tråden har sagt att ni har utekatter som inte har bjällra eller annat för att minska djurplågeriet.
Jo, just "eller annat" har jag ju gjort och om du läser och begrundar det jag skriver om statistik och procent så om jag gör 3 av 4 åtgärder och får ett gott resultat så tycker jag att jag tar ansvar, jag tror inte ytterligare åtgärder är effektiva. Varje kattägare får välja det sätt som passar dem bäst. Jättebra om alla gör allt, men det kan man inte begära. Trots eländet på kronfågel kan jag inte begära av alla att sluta äta kyckling helt. Jag kan vädja att köpa frän "bättre" leverantörer och hoppas att det minimerar djurplågeriet.

Det är väl snarare så att du med flera behöver fundera på vad ni gjort och fortfarande gör, och hur ni kan ändra på det.
Som jag skrivit dussintals gånger, jag funderar mycket över dessa frågor och gör det jag tycker verkar effektivast och som tydligen har avsedd effekt varför jag inte tycker jag behöver göra mer just nu. Varför ändra på ett fungerande koncept?

Du får även fundera lite på din trovärdighet. Om du skulle diskutera miljö med Bill Gates och Trump, skulle du väga deras båda ord lika tungt eller kan det vara så att du skulle kunna ha större förtroende för den ena eller den andra. En rad klumpiga uttalanden eller märkliga ställningstaganden skapar en bias för personens övriga omdöme. Om man skriver sånt som du gjort (och det kan du inte förneka) så minskar iallafall min trovärdighet på dig som djurvän. Att du just hurrar när katter dör på olika grymma sätt, att katter pissat på dina dynor, att det är katterna som äter fåglar. Ja, det gör att jag inte riktigt ser framför mig att du är med i Djurens vänner och räddar hemlösa djur. Jag kanske har fel. Men tänk på att som du framställer dig själv så målar du inte upp en bild av en djurvän, utan katthatare. Och det är just oss kattägare du ger dig på. Kycklingindustrin som plågar fler fågllar, ja den skiter du i. Inte trovärdigt för en djurvän! Om du sen lever bättre än vad du ger intryck av är det bara att gratulera. Jättefint om du har egna höns och inte äter fabrikskött. Men det gnager rätt mycket, det du skrivit tidigare, som jag tror du måste tvätta bort. Om du dessutom då anklagar oss andra i tråden för att vara hundra resor värre än dig själv... Och undviker svara på frågor i angränsande ämnen som tex hur ofta du äter köpt kyckling. Ja, du har tyvärr noll i förtroende hos mig.

Tyvärr återkommer du gång på gång att inte stå för vad du skriver. Du hävdar envist saker som inte alls stått tidigare och du undviker att läsa eller förstå andras inlägg. Med mening eller för att du inte kan (det är helt ok att tex vara dyslektiker, det betyder inte att man är ointelligent).

Som Stefan skrev, hallå klok Nissens, var är du, i andra trådar har du skrivit endel vettigt så jag tror inte du är korkad. Men nåt fel är det.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:

Jag har inte anklagat någon för något de inte gör. Du och fler i tråden har sagt att ni har utekatter som inte har bjällra eller annat för att minska djurplågeriet.
...
Jo då det har du gjort . Du har anklagat mig för något jag inte gör. Väntar fortfarande på svar på tidigare inlägg

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
fredag idag... Kanske kyckling tacos.. Eller grilla kyckling... :thinking:
Hmm lite lime.. vitlök.. olivolja..
grillat får det bli.. köper nog 3 hela så man har en extra klubba till kvällsölen.. (y)

Tack för tipset (y):cool:
Låter mumsigt! Hoppas du slaktar dina egna kycklingar, eller i alla fall undviker just Kronfågel om du inte gillar den där pikanta "bajstacon"...

"Kluttar av bajs på var tredje kyckling"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP6XjL/smutsigt-kott-pa-var-tredje-kyckling

Till och med Kronfågels toppchef verkar kasta in handduken då han sålde sitt aktieinnehav när han fick reda på Aftonbladets gransking.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...de-aktier-for-miljoner--dagen-fore-granskning

Personalen har tydligen ett flertal gånger varit rejält sjuka av campylobakter. Näe, kronfågel ska jag undvika.

Grannarna pratade om att skaffa höns härom veckan. De som bodde här tidigare hade höns, men jag har gjort om det de hade som hönshus till förråd. :( Höns är nog det enda jag kan ha av egen produktion då jag har så liten tomt och bor i villaområde. Tror dock man bara får ha ett fåtal i villaområde.

P
J JohanLun skrev:
Låter mumsigt! Hoppas du slaktar dina egna kycklingar, eller i alla fall undviker just Kronfågel om du inte gillar den där pikanta "bajstacon"...

[media]
"Kluttar av bajs på var tredje kyckling"
[länk]

Till och med Kronfågels toppchef verkar kasta in handduken då han sålde sitt aktieinnehav när han fick reda på Aftonbladets gransking.
[länk]

Personalen har tydligen ett flertal gånger varit rejält sjuka av campylobakter. Näe, kronfågel ska jag undvika.

Grannarna pratade om att skaffa höns härom veckan. De som bodde här tidigare hade höns, men jag har gjort om det de hade som hönshus till förråd. :( Höns är nog det enda jag kan ha av egen produktion då jag har så liten tomt och bor i villaområde. Tror dock man bara får ha ett fåtal i villaområde.
 :crysmile::crysmile::crysmile:
jag tror jag dör av skratt... :cool:

jaha, skeppsråttor finns det alltid.
De gör pengar sedan så överger de skeppet innan det sjunker.

bönder som odlar grönsaker brukar även låta avloppsbrunnen till sitt bohus följa med.
Hur vet jag detta?
Jo jag har själv sett det och har det på film...
väntande tills den dagen jag behöver det.. ;)

Kan säga att en bonde som odlar mycket spannmål och säljer den till en kvarn längre bort gör precis så här...

spannmålet säljs sedan vidare och innehåller säkert tungmetaller från avföring mm.. (y)

hönsskit som får stå och bubbla till sig med hjälp av solen och vatten är en utmärkt produkt för att få sallader mm att växa till sig rejält innan de går iväg för att säljas i butik.

champinjoner trivs väldigt bra i avföring...
både människo och djur..

Jag som just står och äter en macka med grillad kyckling och mangomajo på bryr mig inte så hemskt mycket om detta..

En del sprider bajs, andra packar den..
Vissa gömmer den, andra odlar i den...
tydligen. så skämtar vissa om den också.. :crysmile:
som småbarns förälder så bryr jag mig inte det minsta:rofl:

fått barnspya i käften och i örat, kaffekoppen mm så lite bajs..... :cool:

ätit grillad huggorm..

Nä inga egna höns ännu.. har för mycket annat än att behöva sköta även sådant..

Hur rena är egentligen äggen man köper i affären? hur många tvättar dessa innan man lagar maten? händerna efter att ha tagit i ägget?...

Redigerat av moderator:
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
J
I dessa covids tider ska man dock inte glömma att om man blandar blod, avföring i maten och dessutom låter djuren äta restprodukter från slakt av samma sorts djur och andra sorters djur så kommer vi få flera utbrott. Den storskaliga djuruppfödningen oroar mig av andra aspekter än djurskydd. För att inte tala om missbruket av antibiotika. Det kommer ta död på oss alla.

Så, bajsmackan ger ett gott skratt... Och lite skit är oftast ingen fara.
Visst kan man bli rejält sjuk av både kattskit i rabatten eller kycklingskit, tex salmonella är inte kul. Men oftast går det nog bra om man håller hygienen i eget kök... Men... Jag är allvarlig i detta också... Och detta med Trump och Bill Gates. Jag är datornerd och har väl haft synpunkter på Micro$soft, men när jag förstod hur klok Gates är på andra områden än datorer så har min respekt för honom ökat. Klimateffekter och risken att drabbas av pandemier eller antibiotika som inte funkar är inte kul. Gates har många bra svar och intressanta frågor!

P
J JohanLun skrev:
I dessa covids tider ska man dock inte glömma att om man blandar blod, avföring i maten och dessutom låter djuren äta restprodukter från slakt av samma sorts djur och andra sorters djur så kommer vi få flera utbrott. Den storskaliga djuruppfödningen oroar mig av andra aspekter än djurskydd. För att inte tala om missbruket av antibiotika. Det kommer ta död på oss alla.

Visst kan man bli rejält sjuk av både kattskit i rabatten eller kycklingskit, tex salmonella är inte kul. Men oftast går det nog bra om man håller hygienen i eget kök... Men... Jag är allvarlig i detta också... Och detta med Trump och Bill Gates. Jag är datornerd och har väl haft synpunkter på Micro$soft, men när jag förstod hur klok Gates är på andra områden än datorer så har min respekt för honom ökat. Klimateffekter och risken att drabbas av pandemier eller antibiotika som inte funkar är inte kul. Gates har många bra svar och intressanta frågor!
Det var ju tur att det inte stod al gore...
gates och gore kan sätta sig på en gren och rotera åt valfritt håll...
tar de musk med sig så blir de tre stupido... :crysmile:

Staffans2000
Maskintok skrev:
Det var ju tur att det inte stod al gore...
gates och gore kan sätta sig på en gren och rotera åt valfritt håll...
tar de musk med sig så blir de tre stupido... :crysmile:
Du kan ju ingenting. Så, varför håller du bara inte tyst?

Staffans

P
för
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du kan ju ingenting. Så, varför håller du bara inte tyst?

Staffans
Då skulle inte du ha något att klaga på..
:rofl:

• Haha
skoge
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:

på vilken nivå ligger Sverige när det gäller att använda antibiotika inom djurhållningen?

Staffans2000
Maskintok skrev:
för

Då skulle inte du ha något att klaga på..
Jag klagar inte. Jag råder dig bara att inte göra dig till ett ännu större åtlöje, än du redan är!

Staffans

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag klagar inte. Jag råder dig bara att inte göra dig till ett ännu större åtlöje, än du redan är!

Staffans
dina råd kan du hålla för dig själv..
Det är inget jag är intresserad av.
Jag har dig ignorerad sedan länge nu... Där kommer du fortsätta ligga....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.