17 168 läst ·
529 svar
17k läst
529 svar
Katter, jakt, äta kött, klimatet - allmän diskussion
Du försöker bara slingra dig undan ditt ansvar. Att du släpper ut din katt i naturen i vetskap om att det kommer att orsaka ett tragiskt plågeri, och kanske att fågelungar långsamt svälter ihjäl innebär naturligtvis ett ansvar. Och etiskt och moraliskt ör det ett stort problem.J JohanLun skrev:Du fortsätter anklaga men undviker svara... Står du för det du skrivit och skriver?
Jag tycker förgifta djur med glykol har en helt annan dimension, och DET verkar du inte fatta.
Att ha en bil som kan köra på och döda någon, gör det mig till en mördare?
Har du hört talas om något som kallas uppsåt?
Syftet med glykol i skål är att skada eller döda. Syftet att jag har katt och släpper ut den är inte att den ska jaga fågel , det är en tråkig olyckshändelse jag försöker begränsa.
Förstår du inte skillnaden i detta rekommenderas en crash course i juridiska termer.
Om du inte inser drt så saknar du minsta empati. Hur kan du ens ha åsikter om vad andra gör med djur när du själv är ett riktigt bottenskrap...?
Nej, jag gillar absolut inte att plåga djur, har aldrig gjort det, och det är ett av skälen till att jag inte skaffat katt.K Krille_90_ skrev:avisst tar räven många katter, det är väl det enda positiva med det djuret.
Det är verkligen äckligt med kattpiss. Och kattägarna känner inget ansvar alls.
Glykoldränkt köttfärs kan ju drabba hundar, så det känns fel. Men en skål glykol långt inne på min tomt där inga katter skall vara
Detta skrev du i en annan tråd. Så stå för vad du sagt . Gillar du att plåga djur?
Att du sitter och klipper och klistrar saker ur sitt sammanhang kan du ju höra om det roar dig.
Det som är betydligt hemskare är det plågeriet du och några andra har på ert samvete.
Har du ingen empati alls?
Jag tror glykol är mycket värre än en fågel som blir tagen av en katt.
Men båda dessa är vidriga. Och det är tänkande varelser som gör detta.
Den som köper kronfågel plågar mer än den som inte sätter bjällra på sin katt. Både i antal plågade individer och längd på plågan.
Om kronfågel är värre, nja. En hund eller katt är en mer avancerad/intelligent varelse som troligen lider mer än en fågel.Tyvärr missar många djurägare att deras hund eller katt fått i sig glykol. De första symptomen visar sig visserligen redan efter 30 min och upp till 12 timmar. Men eftersom mängderna glykol oftast inte har varit så stora blir också de första symptomen inte alltid så kraftiga och de två första stadierna kan passera rätt obemärkt.
Under första stadiet blir hunden slö, lite vinglig och kräks. Den blir också väldigt törstig och kissar mycket, men det är vanliga symptom på vilken kraftig njurskada eller mag-tarmkatarr som helst. Har däremot hunden fått i sig större mängder kommer den att få kramper, bli medvetslös och dö.
Efter 12 till 24 timmar inträder andra stadiet av förgiftningen och hunden tycks plötsligt må mycket bättre igen. Men efter 24 till 72 timmar inträffar sista krisen då njurarna helt slutar att fungera och hunden drabbas av urinförgiftning. Hunden slutar då att kissa, den kräks och mår mycket dåligt. Om hunden inte kommer till veterinär förrän detta tredje stadium har nåtts är det inte säkert att djurets liv går att rädda.
Men båda dessa är vidriga. Och det är tänkande varelser som gör detta.
Den som köper kronfågel plågar mer än den som inte sätter bjällra på sin katt. Både i antal plågade individer och längd på plågan.
Du är rolig du. Det där är en känsloyttring, och ordet ”kanske” indikerar att det inte kommer att hända.K Krille_90_ skrev:Rävar tar katter lite då och då. Det har inte med mitt liv att göra, jag är bara så oändligt trött på alla dessa katter som ägarna inte tar ansvar för. Jag får köpa nya dynor till mina utemöbler varje år pga dessa katter som pissar överallt. En vacker dag sätter jag ut en skål med glykol... kanske.
detta skrev du också. Men visst är det dig det är synd om som blir oskyldigt anklagad?
Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
Inser du inte skillnaden på en text i en chatt och att du faktiskt står för plågeri i verkligheten??
Du gör ju det på riktigt!!!
Sorry om detta kan uppfattas som ett personligt påhopp, men har du någon slags perceptionsproblem, eller läs och skrivsvårigheter eller nån annan diagnos? Vad i helsike skriver du? Vilka anklagelser kommer du upp med? Det går nån gräns vid att kalla mig "bottenskrap" och djurplågare. Alla som känner mig vet att jag månar om djur.Nissens skrev:
Du försöker bara slingra dig undan ditt ansvar. Att du släpper ut din katt i naturen i vetskap om att det kommer att orsaka ett tragiskt plågeri, och kanske att fågelungar långsamt svälter ihjäl innebär naturligtvis ett ansvar. Och etiskt och moraliskt ör det ett stort problem.
Om du inte inser drt så saknar du minsta empati. Hur kan du ens ha åsikter om vad andra gör med djur när du själv är ett riktigt bottenskrap...?
Du skriver själv och gillar inlägg som beskriver hur djur (katter) plågas och att du ska ställa ut glykol och säger sen att det inte alls är vad du menar. Att de som citerar dig tar saker ur sitt sammanhang. Men hur kan det vara möjligt att säga så. De har citerat hela stycken som beskriver detta. Jag tror de flesta uppfattar att du är en sadistisk djurplågare, även om du bara fantiserar om det är det vidrigt att ens ha sådana tankar.
Sen skriver jag att med de åtgärder jag gjort och den katt jag har så fångas här inga fåglar. Om så skulle vara fallet så skulle jag givetvis sätta på en bjällra. Men förstå nu. Katten har inte fångat en enda fågel i år. Förra året så slog han till en fågel som överlevde. Jag tror det var året innan som han faktiskt tog en fågel. Det är allt jag och katten har på våra samveten map kattfångade fåglar. När fågelungarna ska ur boet håller vi katten inne en vecka. Jag tycker att det resultat jag har visar på att jag tar tillräckligt ansvar. Jag kan inte svara för någon annan kattägare jag inte känner liksom du inte kan svara för nån annan jägare du inte känner. Att djur dör på plågsamt sätt är tragiskt. Var och en får göra det som de kan för att minimera det.
Ta dig nu samman och om du kan, läs vad du själv skriver och vad andra skriver. Försök förstå. Vad du skriver och vad andra skriver. Och ducka inte alla "svåra" frågor. Om du har en diagnos så är det helt OK att komma ut med det, i PM om du inte vill skriva här på forumet. Då kan jag trycka ignore på dit användarnamn så slipper vi skriva mer till varandra.
Du lägger fokuset fel här. Ja visst jag kopierade dina inlägg MEN det gjorde jag för att få en förklaring på hur du menade där . Du måste ju själv kunna erkänna att dina inlägg låter riktigt illa. Jag hoppas det är så här enkelt att du skrev totalt ogenomtänkta inlägg av vrede och inte menade det du skrev. Men då måste man också kunna erkänna att man gjort fel och inte menade det man skrev och stå för det man har skrivit. Intressant vad menar du att jag har för djurplågeri på mitt samvete? Jag hoppas du har goda grunder för att anklaga mig för djurplågeri på det sättet. Ser fram emot att höra demNissens skrev:
Nej, jag gillar absolut inte att plåga djur, har aldrig gjort det, och det är ett av skälen till att jag inte skaffat katt.
Att du sitter och klipper och klistrar saker ur sitt sammanhang kan du ju höra om det roar dig.
Det som är betydligt hemskare är det plågeriet du och några andra har på ert samvete.
Har du ingen empati alls?
Så kanske betyder i din värld att något aldrig kommer att ske? Kan ju vara bra att tänka på i dina kommande inlägg då. Men vad fick du ut av att skriva ett sådant inlägg om du aldrig menade det och det aldrig kommer att hända? Vad var poängen med att skriva så? Som sagt jag väntar spänt på att höra om vad du grundar att jag är en djurplågare påNissens skrev:
Ni som ägnar er åt att plåga ihjäl djur med katter som redskap får här lite tips. Det finns enkla hjälpmedel att minska katternas plågeri av fåglar med över 80%.
Intressant att studier man gjort visar samma problem man kan se i tråden här. Att kattägarna är det stora problemet - de visar ingen som helst empati med småfåglarna...
https://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/
Intressant att studier man gjort visar samma problem man kan se i tråden här. Att kattägarna är det stora problemet - de visar ingen som helst empati med småfåglarna...
https://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/
Tamkatter plågar inte bara ihjäl miljontals småfåglar varje år, även harungar ger de sig på...
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/katter-dodar-16-miljoner-smafaglar-varje-ar/
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/katter-dodar-16-miljoner-smafaglar-varje-ar/
För fåglarnas skull ska man ha en fat cat (om man ska ha katt).Nissens skrev:
Ni som ägnar er åt att plåga ihjäl djur med katter som redskap får här lite tips. Det finns enkla hjälpmedel att minska katternas plågeri av fåglar med över 80%.
[länk]
Redigerat:
Om du säger dig vara djurvän, men samtidigt har katt, så kommer här tips på vad du kan göra för att ta ansvar för din katt, eller din ”lustmördare” som Jonas Wahlström från Skansenakvariet kallar dem för:
https://www.svt.se/opinion/jonas-wahlstrom-om-katter
”Det är helt onaturligt att släppa ut dessa rovdjur i det fria. Om du är en sann djurvän och kattägare borde du ta ditt ansvar och hålla katten inne”, skriver Jonas Wahlström.
https://www.svt.se/opinion/jonas-wahlstrom-om-katter
”Det är helt onaturligt att släppa ut dessa rovdjur i det fria. Om du är en sann djurvän och kattägare borde du ta ditt ansvar och hålla katten inne”, skriver Jonas Wahlström.
Även i Norge uppmärksammas kattproblemet:
De säger att tankatter ar utrotat 63 djurarter och att de är en ekologisk katastrof...
https://ksu.no/artikler/ksu-no/92153-en-okologisk-katastrofe
Tamkatt med en ihjälplågad vildkanin:
De säger att tankatter ar utrotat 63 djurarter och att de är en ekologisk katastrof...
https://ksu.no/artikler/ksu-no/92153-en-okologisk-katastrofe
Tamkatt med en ihjälplågad vildkanin:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressanta länkar. Bravo Nissens, genom att komma med länkar som är nyanserade ökar chansen att vi kattägare snappar upp och börjar tillämpa något mer som räddar fåglar.
Vill du påverka i den riktningen, anklaga inte folk för saker de inte är eller gör för då kommer debatten bara handla om det. Likaså om du skriver (ogenomtänkta) hemskheter som ska drabba karrägarna och deras katter. Fokus hamnar på det.
Sen tycker jag fortfarande du undviker frågor kring tex kyckling, men det går att göra som jag just gjorde. Jag har inte till fullo insett hur jävligt kycklingar har det men denna tråden och Aftonbladets reportage har påverkat mig. Då är det bara erkänna att jag genom mitt kycklingätande orsakat massor av plåga. Men då kan jag ändra mig. Jag väntar fortfarande på din syn på tex kycklingupfödning.och om du har eller kommer äta kyckling från fabriker. Isåfall är även du en fågelplågare.
Jag är övertygad massor av kattägare inte ens har reflekterat över fågelplpgeri, inte för att kattägarna saknar empati utan för att de helt enkelt inte funderat på det. De är de bästa att påverka för där finns störst potential.
Vill du påverka i den riktningen, anklaga inte folk för saker de inte är eller gör för då kommer debatten bara handla om det. Likaså om du skriver (ogenomtänkta) hemskheter som ska drabba karrägarna och deras katter. Fokus hamnar på det.
Sen tycker jag fortfarande du undviker frågor kring tex kyckling, men det går att göra som jag just gjorde. Jag har inte till fullo insett hur jävligt kycklingar har det men denna tråden och Aftonbladets reportage har påverkat mig. Då är det bara erkänna att jag genom mitt kycklingätande orsakat massor av plåga. Men då kan jag ändra mig. Jag väntar fortfarande på din syn på tex kycklingupfödning.och om du har eller kommer äta kyckling från fabriker. Isåfall är även du en fågelplågare.
Jag är övertygad massor av kattägare inte ens har reflekterat över fågelplpgeri, inte för att kattägarna saknar empati utan för att de helt enkelt inte funderat på det. De är de bästa att påverka för där finns störst potential.