17 168 läst ·
529 svar
17k läst
529 svar
Katter, jakt, äta kött, klimatet - allmän diskussion
jagade i 15 år och har skjutit 12 älgar,ingen har gått ett steg efter skottet.J JohanLun skrev:Fast det med att förgifta kött med glykol gick inte att tiga eller slingra sig ur så där kröp han ju till korset och, ja, om jag förstår det menade på att han ångrade vad han skrivit.
Jag är verkligen nyfiken på hur man jagar och är helt säker på att ett djur aldrig någonsin plågas. För här pratar vi om att jag via min katt är en fruktansvärd djurplågare pga en död fågel. Om man inte är i princip vegetarian så måste man ju jaga/skjuta åtminstone något stort djur om året men mer sannolikt flera djur om året och troligen vara med i ett jaktlag. Hur ser man till att aldrig någonsin ett djur blir skadeskjutet?
träna skytte,använd alltid stöd,ha god marginal på kalibern & skjut på max 150 meter
skoge skrev:
De som verkligen kan de kan verkligen detta.
svärfar har jagat i över 30 år, skjutit 12 älgar.. undrar jag hur många han släppt.. Och vissa år helt struntat i jakten... När han inte känt för det...
Så det finns jägare och sedan finns det jägare..
Var kan du hitta att jag står för att jag tycker det är rätt att plåga småfåglar? Jag äger inte ens en katt. Men samtidigt tycker inte jag du kan jämnföra en katts naturliga beteende med människor. Människor är intelligentare ( de flesta iaf ) än en katt därför kan man styra det man gör och då kan man förvänta sig mer från människor när det gäller ansvar och handlingar. Djur följer sina instinkter . Det gäller alla rovdjur. Skulle min hund få tag i en fågel skulle det bli blodbad så är det bara. Jag håller absolut med om att jakt är bättre sätt det jag ifrågasätter är ditt sätt att beskriva jakten då du antyder att djuret aldrig lider vilket förekommer. Hur ser du på stressen hundar orsakar viltet under jakt?Nissens skrev:
Det finns alltid undantag, men när det gäller dig och det du står för så är det tvärtom, det är i rena undantagsfall någon plågad småfågel inte blir plågad under en längre tid. De allra flesta går en fasansfull långdragen död till mötes.
Som sagt, nästan alla vilda djur som fälls i jakt går bort betydligt mer skonsamt än vad de skulle gjort annars, för att inte tala om tamdjur på slakterier och då småfåglarna.
Du kan ju räkna upp vilka sätt som är bättre.
Det är så att man vet väldigt väl hur man upplever att bli skjuten, detta från erfarenheter från bl.a soldater som blivit påskjutna.
Du kommer ingenstans med att jämföra det djurplågeriet du och bl.a @JohanLun står för med något annat, det är svårt att hitta något värre än det.
Dessutom säger lagen att man får ha ute katter och genom att godkänna det så vet man vad det innebär att man inte kan kontrollera allt katten gör. Sen kanske lagar borde ses över och justeras men dem lagar som finns idag är dem vi har att förhålla oss till och dem säger inget om att förbjuda ute katter .
Förstånd, intelligens och omdöme benchmarkar jag gärna med frivillig i trådenMaskintok skrev:
Käkar största del ekologiskt, men ingen slipper väl undan gifterna helt. Hur är det med blyförgiftning för egen del?
Köttbit tar jag ibland, har en utmärkt "gammaldags" köttbutik i kvarteret som vet hur man hänger kött - allt köps över disk. Mycket lokalproducerat. Mycket godare än ICAs skitkött. Hellre riktigt bra och sällan än dåligt, plågat och osmakligt kött.
Gillar du inte det frugan ser på TV så får du väl försöka bestämma själv vad som ska ses, inte fan måste man jamsa med det om man valt en hyfsat vettig tant.
Skoge och ditt "trolleri" med bensin är ju fruktansvärt, även om det förhoppningsvis likt Nissens glykol är fantasier och inte verklighet. Jag väljer att inte kommentera detta mer då det är helt utanför tråden.
Jodå jag odlar egen potatis.J JohanLun skrev:Förstånd, intelligens och omdöme benchmarkar jag gärna med frivillig i tråden
Käkar största del ekologiskt, men ingen slipper väl undan gifterna helt. Hur är det med blyförgiftning för egen del?
Köttbit tar jag ibland, har en utmärkt "gammaldags" köttbutik i kvarteret som vet hur man hänger kött - allt köps över disk. Mycket lokalproducerat. Mycket godare än ICAs skitkött. Hellre riktigt bra och sällan än dåligt, plågat och osmakligt kött.
Gillar du inte det frugan ser på TV så får du väl försöka bestämma själv vad som ska ses, inte fan måste man jamsa med det om man valt en hyfsat vettig tant.Stäng av cafe norrköping och kvinnofängelset!
Skoge och ditt "trolleri" med bensin är ju fruktansvärt, även om det förhoppningsvis likt Nissens glykol är fantasier och inte verklighet. Jag väljer att inte kommentera detta mer då det är helt utanför tråden.
ca 3-5 sorter. ifjol blev det 650 kg att äta..
Så jag har mycket utsäde..
svärfar och 2 svågrar jagar.
Den ena vill inte ta reda på hare och vildsvin mm så det får jag ta
2 st slakt grisar varje år.
köper kött av en bonde när det blir nödslakt, ca 150 kg måste man köpa akut då..
Så det gäller att ha frysar.
ätit mycket kanin förr.. även höns
odlar lök, rotfrukter, vitkål, sallad mm.
Funderar på egna höns och ko igen..
Även get...
Men jag säljer för mycket hö än så länge..
en familj på 7 personer varav 2 vuxna klarar av en månadshandling i affär på ca 1500 kr och resten finns redan hemma.. Så jag klagar inte..
Vad det gäller tvn så spelar det ingen roll..
Det är antingen lets blä.. Eller annat skit..
Jag brukar hänga på telefonen eller va i verkstaden när det blir för mycket...
En och annan öl..
orkar inte med vegan reklam och annat slask de visar....
vissa eftersöksjägare har skyddat nummer och kommer ut maskerade,åtminstone här omkring.K Krille_90_ skrev:Precis som jag kunde ana så kommer du med en ursäkt som inte innehåller någon trovärdighet alls. Jag känner nämligen till en av komunjägarna här runt och det är inga problem att få kontakt med honom är bara att ringa kommunen och fråga efter komunjägare så får man både namn och nummer. Då återstå 2 alternativ är du en mytoman full av lögner? Eller en person som inte ens har ett jobb utan bedriver detta kriminellt? Pest eller kolera alltså.
Du vet absolut inget om mig lilla vän. Jag har ett djur som aldrig är ute löst utan mig och som även har en stor inhägnad att vara i. Att gissa om folk på det viset som du gör får dig bara att framstå i än mer dålig dager. Är ju just pga som folk driver med dig här. Jag å min sida ville höra din version om saken och hoppades men förväntade mig inte ett ärligt svar. Och tyvärr gav du mig inte ett ärligt svar för jag vet och många andra här vet att komunjägare knappast har dold identitet. Tråkigt att du inte kan göra bättre ifrån dig i svar . Är du rädd för djurägare?
det är de som kommer när varg blivit påkörda
tro det eller ej...de hade 200 liter diesel i bussen stulen ur vår dieseltank,fastnade på åtelkameraJ JohanLun skrev:Förstånd, intelligens och omdöme benchmarkar jag gärna med frivillig i tråden![]()
Gillar du inte det frugan ser på TV så får du väl försöka bestämma själv vad som ska ses, inte fan måste man jamsa med det om man valt en hyfsat vettig tant.Stäng av cafe norrköping och kvinnofängelset!
Om vi undantar det nu bortcencurerade så kan jag säga att jag tycker ditt sätt att jaga och odla är något som jag helt ställer upp på. När jag var "nästan vegetarian" så käkade jag vilt och kött jag blev bjuden på, men valde att inte själv köpa och laga det fabrikskött som saluförs. Tyvärr har jag ingen källa på vilt (dvs jag får inte tag på det) så det blev ohållbart.Maskintok skrev:Jodå jag odlar egen potatis.
ca 3-5 sorter. ifjol blev det 650 kg att äta..
Så jag har mycket utsäde..
svärfar och 2 svågrar jagar.
Den ena vill inte ta reda på hare och vildsvin mm så det får jag ta
2 st slakt grisar varje år.
köper kött av en bonde när det blir nödslakt, ca 150 kg måste man köpa akut då..
Så det gäller att ha frysar.
ätit mycket kanin förr.. även höns
odlar lök, rotfrukter, vitkål, sallad mm.
Funderar på egna höns och ko igen..
Även get...
Men jag säljer för mycket hö än så länge..
en familj på 7 personer varav 2 vuxna klarar av en månadshandling i affär på ca 1500 kr och resten finns redan hemma.. Så jag klagar inte..
Vad det gäller tvn så spelar det ingen roll..
Det är antingen lets blä.. Eller annat skit..
Jag brukar hänga på telefonen eller va i verkstaden när det blir för mycket...
En och annan öl..
orkar inte med vegan reklam och annat slask de visar....
Jag försöker minimera både kattens fångst av fåglar (och jag vill faktiskt inte av egoistiska skäl han ska käka möss då de kan få mask och annat av det) och mina egna inköp av fabriksmat.
Ditt "hat" mot vegetarianer och veganer har jag svårt att förstå. Vad de väljer att äta är väl bara för dig att skita i? Givetvis får de använda samma kanaler som alla andra att försöka övertyga om sitt budskap, men som med politik eller marknadsföring så får man stänga öronen. Inte hatar jag ICA för att de har reklam i TV även om jag gärna skulle slippa den. Om du menar de militanta grupper som begår lagbrott så tycker jag det är fel. Det tycker jag det är om du gör ett lagbrott eller tar lagen i egna händer också. Men nu pratar vi om de som tar veggoburgaren på McD.
Funderar du någonsin på hur tex kycklingen produceras,eller spelar det ingen roll? egentligen borde man ha egna höns som du sa,då vet man hur dom behandlas iafMaskintok skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3arBX/kycklingar-skallas-levande-hos-kronfagel
Jag har ett liv som prioriteras så det blir lite ryckigt här ibland.Staffans2000 skrev:
Du behöver inte oroa dig för vad jag begriper och inte. Men fel har du.
Att det skall vara så svårt för dig och några kattägare till att ta ansvar för det djurplågeri ni stöder är märkligt.
Ni pratar mycket om glykol, du och @JohanLun nämner det ofta, kanske är det något ni funderar på? Det är ju i klass med det ni redan gör så steget kanske inte är så långt...
Jag är liksom inte sugen på att besvara personangrepp och vinklingar att jag ens skulle vara i närheten av de aktiviteter ni stöder men inte tar ansvar för.
Jag tar mitt ansvar så långt det är rimligt, jag orsakar mycket mindre lidande än de flesta genom att köpa minimalt med kött som gått genom slakterier, jag har ingen katt som bidrar till 13 miljoner fridlysta småfåglars död varje år(!) i Sverige.
Bara de två områdena är ni ljusår efter på.
Så det blir liksom bara fånigt när ni försöker påskina att jag skulle orsaka speciellt mycket lidande, det är ni som behöver fundera på vad ni håller på med istället för att lägga ut rökridåer och påskina saker som inte har med verkligheten att göra.
Sätt nu en bjällra på katterna och fundera på var maten ni äter kommer ifrån.
Handyman 1 skrev:
Nja jag bryr mig inte så mycket om detta.Handyman 1 skrev:
ärligt men sant.
Jag köper svenskt kött oavsett.
Eller föder upp själv.
Men hoppas att kyckling uppfödarna följer svensk djurskyddslag annars så är kött kött för min del.
Jag däremot har inget kött som kokar istället för att stekas, nä här så kör vi slakten så lugnt att de inte ens begriper vad som sker.
Inget blod framme eller lukter..
kliar grisen och den mår så gott när det sker så..
älgköttet får hänga och likaså haren.
rådjuret mm.. bävern mm..
Det handlar om respekt.
Du har tveksamt men ändå gjort en pudel på detta med att ge glykol till katter, så jag ska släppa den. Att du väljer att bara läsa och svara på det som passar dig i tråden, om det är med avsikt eller ej, det kommer jag fortsätta trycka på. Om du gör det medvetet (gör du det?) så skärp till dig och svara och fråga relevanta saker istället för att pappegoja så ska du se att vi alla får ett trevligare klimat i tråden. Men då får du sluta tillskriva mig saker jag inte ansvarar för! Jag tar ansvar för min katt. Du tar ansvar för din jakt. Vad andra gör kan vi ha synpunkter på men inte anklaga varandra för. Jag har via min katt förorsakat en (1) fågels död.Nissens skrev:
Jag tänker på vad min mat kommer från.Jag tar mitt ansvar så långt det är rimligt, jag orsakar mycket mindre lidande än de flesta genom att köpa minimalt med kött som gått genom slakterier, jag har ingen katt som bidrar till 13 miljoner fridlysta småfåglars död varje år(!) i Sverige.
Så det blir liksom bara fånigt när ni försöker påskina att jag skulle orsaka speciellt mycket lidande, det är ni som behöver fundera på vad ni håller på med istället för att lägga ut rökridåer och påskina saker som inte har med verkligheten att göra.
Sätt nu en bjällra på katterna och fundera på var maten ni äter kommer ifrån.![]()
Du kan snacka om 13 miljoner fåglar, min katt har stått för en av dem. Jag tar mitt ansvar.
Om du inte har ETT djurs plågsamma död på ditt samvete så undrar jag hur ärlig du är med ditt jagande eller om du verkligen förstår den stress och smärta ett djur får under jakt. Även om det är mindre än andra saker så är det ett lidande. Sluta upp och inbilla dig nåt annat. Eller vill du ta en kula i ryggen med glädje? Jag tror du både skulle känna smärta och helst slippa det.
Men, som jag sagt förut. Jag fördömer inte på något sätt de som jagar på rätt sätt och de djur som man har rätt till att jaga och i syftet att äta dem.
Du kör fortfarande samma sak om och om igen. Ja, jag vet vad det innebär. Jag tar både mitt juridiska ansvar och min bedömning är att jag bryr mig betydligt mer om etik och moral vad gäller djurens väl än många andra och även lyckas efterleva det bättre än många andra.Nissens skrev:
Har du aldrig någonsin i din jakt varit ute för ett misstag med ett skadeskjutet djur, eller ett djur som stressats under jakten? Svara nu ärligt!
Du slarvar lika mycket här som i Coronatrådarna. När du "Pudlade" om glykolen och erkännde att det var korkat skrivet, släppte jag dina glykolförgiftningsdrömmar. Trots att de återkom när du önskade att räven skulle ta mina katter.Nissens skrev:
Så. Nej Nissens. Jag pratar inte "mycket om glykol".
Minns jag rätt föddes ditt vurmande för småfåglarna efter det att du hejat på trådtoken i hans jaktfantasier och fått bannor för det.
Staffans