Nissens
J JohanLun skrev:
Du går som katten kring het glykol.

Som du själv skrev i annan tråd, nu har du skrivit flera inlägg här utan att bemöta frågorna som ställts. Är du man eller mus att svara?

Jag diskuterar gärna djurplågeri, men sluta papegoja och berätta hur din jakt är smärtfri för djuren. Så fortsätter vi diskutera. Jag har aldrig varit med om någon som går på så hårt och samtidigt duckar alla andra frågeställningar.
Jakt är det skonsammaste sättet för ett djur att gå bort på. Jämför med naturen, slakterier eller vad du vill. Ett vilt som fälls känner en bråkdel av vilket annat alternativ som helst.
Jämför med det du själv orsakar tex. Det hjälper ju inte att upprepa för dig, du verkar ju inte själv inse ditt ansvar.

P
P pmd skrev:
Får du dåligt samvete av att folk påpekar för dig att köttätande är sämre för både miljön och klimatet än grönsaksätande? Det är lätt slå bort kritik oh klaga på andra när kritiken träffar rätt.

Varför i hela friden bli irriterad på vad folk säger i radio och på teve? Stäng av istället. Det är bättre för blodtrycket.

Jag äter kött och känner mig inte träffad när folk pratar om att vi måste äta mindre kött för klimatets skull.
Varför ska jag behöva stänga av något jag betalar för?
inse att veganer och vegetarianer vill höras och synas.

Jag tar min Gustafskorv till ölen och tänker..
Ja ja är man så jävla dum att man vill hålla på med mat status som vegan... Och helst vara militant så är den förlorad tills hjärnan blivit mognare och personen väljer riktig mat..
ärtor med fläsk går bra..

Men ärtbacon.. nej tack..
behåll er jäkla kålrotsskinka... Jag väljer gris röv:cool:(y)

P
P pmd skrev:
Tamkatter äter inte alla byten de dödar. Det behöver de inte eftersom de får mat av sina ägare.
Därför är det lite onödigt att det dör 13 miljoner småfåglar pga tamkatter varje år.
har vissa så lite att göra?
Ska ni inte sitta och kasta vattenballonger på alla bilar som kör ihjäl fåglar?...
Eller se till att samerna tar reda på sina husdjur så de slipper ligga döda och dra dit rovfåglar som dessutom är fridlysta och blir påkörda när de äter av asen..

bråka om att katter äter fåglar... fjantigt...
folk äter svalor också...
Och flygekorrar med..
tydligen även fladdermöss... råtta med vingar.. Men titta bort om det är så hemskt...

K
Nissens Nissens skrev:
Va??
Jag har nämnt att katter plågar småfåglar också, och det betyder inte att jag planerar att skaffa katt för det... nu har du nämnt att döda djur med glykol, betyder det något?
Nej jag bara nämnde det från tidigare inlägg du gjort i en annan tråd som jag ställde frågor gällande i ett inlägg högre upp som du undvikt att ge svar på

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Jakt är det skonsammaste sättet för ett djur att gå bort på. Jämför med naturen, slakterier eller vad du vill. Ett vilt som fälls känner en bråkdel av vilket annat alternativ som helst.
Jämför med det du själv orsakar tex. Det hjälper ju inte att upprepa för dig, du verkar ju inte själv inse ditt ansvar.
Säker på det? Ett vilt som blir skadeskjuten och flyr tror jag knappast man kan kalla skonsamt. Och skadeskjutna djur kan händer även för dem mest erfarna jägarna som jagar mycket . Är absolut inte emot jakt men låter som på dig att jakt är jätte skonsamt och så är inte alltid fallet . Jagar man mycket kommer det förr eller senare hända att ett skott inte träffar helt 100

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Säker på det? Ett vilt som blir skadeskjuten och flyr tror jag knappast man kan kalla skonsamt. Och skadeskjutna djur kan händer även för dem mest erfarna jägarna som jagar mycket . Är absolut inte emot jakt men låter som på dig att jakt är jätte skonsamt och så är inte alltid fallet . Jagar man mycket kommer det förr eller senare hända att ett skott inte träffar helt 100
För att inte snacka om drev. Inte ens i närheten av skonsamt. Hur nu det ordet kan användas för att döda någon.

Staffans

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Kan du specificera vad jag orsakar?

Min katt har tagit max en handfull möss och dödat en fågel. Jag har inte dödat nån fågel. Eller Jo, jag har kört på en fågel nån gång på 90-talet. Jag bagatelliserar inte på något sätt detta, det är olyckligt och jag gör vad jag kan för att minimera detta. Att du tycker det jag gör inte är nog får stå för dig, men med ovan resultat får du fan ge dig och svara hur du tycker din jakt är så plågofri.
Att det av olika andra alternativ är skonsamt är inte relevant för att försvara det och samtidigt säga att jag är så fruktansvärd.

För mig får du gärna jaga, men försök inte få det till att du månar om djuren och din jakt är det skönaste och bästa som kan hända dem och det aldrig går fel. Om du själv inbillar dig det så... Suck...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För att inte snacka om drev. Inte ens i närheten av skonsamt. Hur nu det ordet kan användas för att döda någon.

Staffans
Jag kan absolut köpa att jakt är bättre på vissa plan. Tex djuret dör där det är hemma och slipper plågsamma transporter. Men som du säger att kalla död skonsamt är ju inte rätt någon stans. sen har vi ju precis samma sak som diskuterats här gällande kattägare att det finns ansvarsfulla och bra katt ägare och oansvariga dåliga kattägare . Detta kan vi även använda på jägare anser jag . Det finns ansvarsfulla jägare som kan tex låta 9 djur passera och skjuta det 10de för det är först den gången du får ett 100% läge . Sen finns det dem som skjuter på halvbra lägen och skadeskjuter massa djur.
så vad kan vi lära oss av detta? Att ödmjukhet och sunt förnuft och ansvar är bra att ha överallt.
Jag kan ju även tillägga att nissens är så extremt emot katters jakt på fåglar för det plågar fågeln . Undra hur nissens tänker att tex ett rådjur mår som jagas och stressad av jakthundar? Kan knappast påstå att det skulle vara mindre plågsamt än för fåglarna.

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
J
Jag börjar tro att Nissens antingen trollar eller har nåt problem för det går inte att resonera om saker. Jag kan köpa att ha olika åsikter men det är som att 50% av Nissens kommunikation passerar hjärnan utan att processas. Du svarar inte och läser eller förstår inte. Du kommer inte med argument eller förklaringar. Det är bara tomt. Tragiskt.

• Wow
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
titta bort om det är så hemskt...
Jo samma om du inte vill lyssna på veganer. Ingen tvingar dig. Jag tror inte de knackar på dörren och vill komma in, iallafall ligger de i lä mot allt annat man får tacka nej till. Och jag är fö inte vegan. Men jag tycker tusen gånger mer om dem än om de som tex lägger ut förgiftat kött i skogen.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nissens
K Krille_90_ skrev:
Det finns alltid undantag, men när det gäller dig och det du står för så är det tvärtom, det är i rena undantagsfall någon plågad småfågel inte blir plågad under en längre tid. De allra flesta går en fasansfull långdragen död till mötes.

Som sagt, nästan alla vilda djur som fälls i jakt går bort betydligt mer skonsamt än vad de skulle gjort annars, för att inte tala om tamdjur på slakterier och då småfåglarna.

Du kan ju räkna upp vilka sätt som är bättre.

Det är så att man vet väldigt väl hur man upplever att bli skjuten, detta från erfarenheter från bl.a soldater som blivit påskjutna.

Du kommer ingenstans med att jämföra det djurplågeriet du och bl.a @JohanLun står för med något annat, det är svårt att hitta något värre än det.

P
J JohanLun skrev:
Jo samma om du inte vill lyssna på veganer. Ingen tvingar dig. Jag tror inte de knackar på dörren och vill komma in, iallafall ligger de i lä mot allt annat man får tacka nej till. Och jag är fö inte vegan. Men jag tycker tusen gånger mer om dem än om de som tex lägger ut förgiftat kött i skogen.
Nä inte direkt för skiten är ju fan överallt.
på tvn som jag betalar för dels på skatten och resten på faktura varje månad.. ska inte behöva ske.
på radion som jag också betalar för..

Så nä, varför ska jag som betalar för detta men inte vill varken ha eller kännas vid skiten behöva stå ut med detta, bara för att de ska få sina 15 min i rampljuset...

lägga ut giftigt kött i skogen..... Det har jag inte sett på många år.. sist var det för att döda varg...

J
Nissens Nissens skrev:
Det finns alltid undantag, men när det gäller dig och det du står för så är det tvärtom, det är i rena undantagsfall någon plågad småfågel inte blir plågad under en längre tid. De allra flesta går en fasansfull långdragen död till mötes.

Som sagt, nästan alla vilda djur som fälls i jakt går bort betydligt mer skonsamt än vad de skulle gjort annars, för att inte tala om tamdjur på slakterier och då småfåglarna.

Du kan ju räkna upp vilka sätt som är bättre.

Det är så att man vet väldigt väl hur man upplever att bli skjuten, detta från erfarenheter från bl.a soldater som blivit påskjutna.

Du kommer ingenstans med att jämföra det djurplågeriet du och bl.a @JohanLun står för med något annat, det är svårt att hitta något värre än det.
Tack för ett seriöst svar.

Du är så säker på att katten leker med sitt byte länge och jägaren är felfri. Som nämnts tidigare är det individberoende.

Ett antal djur blir i jakt stressade eller skadade. De kan du inte bortse från.

Antalet anser jag själv har betydelse. Om min katt dödar en fågel och du dödar 10 så om vi antar att plågan inte är noll så bör det ja en viss betydelse.

I exemplet med kycklingupfödning så plågas djuret betydligt mer och längre än när en katt fångar en fågel.

Skillnad finns även i att (även om du inte tror mig eller är nöjd med svaret) så försöker jag minimera kattens fångst, medan syftet med din jakt är att skada och döda djuret.

Jag tycker både din jakt och mitt innehav av katt låter vara rimligt. All jakt och alla katter är inte det. Kycklingupfödning är enligt mig inte rimligt.

Om du mer nyanserat verkade för att minimera tamkatters fångst av fåglar och även såg och erkände det finns andra problem som du och jag orsakar, istället för att spy galla över alla kattägare och jubla katters grymma död så skulle du kännas mera trovärdig och jag skulle inte uppfatta dig som en Banjospelade osesonabel kattplågare som inte själv vill tillstå att han gör något fel utan alltid är helt perfekt. Ett tips.
Vässa ditt sätt att argumentera för du kommer aldrig övertyga någon meningsmotståndare genom att agera som du gör. Och undvik inte svåra frågor och istället svara med upprepade anklagelser du inte kan nyansera eller motivera.

J
Maskintok skrev:
Nä inte direkt för skiten är ju fan överallt.
på tvn som jag betalar för dels på skatten och resten på faktura varje månad.. ska inte behöva ske.
på radion som jag också betalar för..

Så nä, varför ska jag som betalar för detta men inte vill varken ha eller kännas vid skiten behöva stå ut med detta, bara för att de ska få sina 15 min i rampljuset...

lägga ut giftigt kött i skogen..... Det har jag inte sett på många år.. sist var det för att döda varg...
Tyvärr är det så med tv. De sänder saker för alla, men det finns en off eller byt kanal knapp. Du behöver inte sitta och titta på det som visas. Hey, de flesta av oss kör streamad tv så då är det bara att inte välja det du inte vill se. 90% av tv utbudet intresserar mig inte men jag skiter i att köpa betalkanaler, speciellt de jag inte gillar. Så leta upp fjärren så lovar jag att du kommer kunna välja program som passar dig bättre. Eller stäng av TVn helt!

P
J JohanLun skrev:
Tyvärr är det så med tv. De sänder saker för alla, men det finns en off eller byt kanal knapp. Du behöver inte sitta och titta på det som visas. Hey, de flesta av oss kör streamad tv så då är det bara att inte välja det du inte vill se. 90% av tv utbudet intresserar mig inte men jag skiter i att köpa betalkanaler, speciellt de jag inte gillar. Så leta upp fjärren så lovar jag att du kommer kunna välja program som passar dig bättre. Eller stäng av TVn helt!
Ingen lösning alls..
Har man en fru som ska kolla på sina program på kvällen så nog fan lyckas man klämma in veganer och vegetarianer i även detta... Eller andra jävla dumheter..

De spelar på folks skuldkänsla och hoppas på att det ska leda till ökade intäkter..
Jag brukar alltid fråga idioter som ska hålla på med detta elände i skolorna vad det är för fel på riktig svensk husmanskost...
Där ingår grönsaker och rotfrukter..
Inte behöver man krångla till det med att döpa saker till köttfria köttbullar..
vegiar alltså kaviar fast på tång eller va fan det nu är.... Varför? tångmassa på tub hade varit bättre..

Nä nu är jag små sugen på kyckling idag...
får väl slå ihjäl en småfågel då för köpa kyckling i affären får man väl snart en militant dåre på sig över... Inte vet jag... De kanske ska kasta ärtor eller bovete på mig för att ens kolla på kycklingen i frysdisken...

Ungefär som den där jävla dåren som pissade på bilar för att man tankade...
Blev inte så kul för den när han försökte pissa på min bil... Jag dränkte aset i bensin.. tänkte precis tända på när polisen kom... synd.... :cool::cool:

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.