P
K Krille_90_ skrev:
Är absolut inte emot jakt men låter som på dig att jakt är jätte skonsamt och så är inte alltid fallet . Jagar man mycket kommer det förr eller senare hända att ett skott inte träffar helt 100
Vid jakt är förvisso inte avlivandet av djuret skonsamt, men det är det oftast.

Vid slakt är avlivandet av djuret nästan aldrig skonsamt.

P
Maskintok skrev:
på tvn som jag betalar för dels på skatten och resten på faktura varje månad.. ska inte behöva ske.
Den del som du betalar på faktura kan du säga upp så slipper du åtminstone det problemet.

P
P pmd skrev:
Du tycks helt klart bli ordentligt provocerad av att andra väljer annan mat än du. Varför det?
Nä inte att man väljer annan mat, utan att det ska upp i ansiktet och ut i media konstant..
Är inte det enda jag anser detta om..
Men det är förbannat löjligt... För skulle det göras reklam om salami så skulle direkt horder av folk börja skriva hur fel detta vore... Och. då skulle företaget dra tillbaka vara. för att de är rädda för detta...

Jag är inte rädd för detta jag blir förbannad av detta... japp god korv(y)

P
P pmd skrev:
Den del som du betalar på faktura kan du säga upp så slipper du åtminstone det problemet.
njoa inte riktigt för då har jag de värsta delarna kvar... De statligt styrda kanaleran..
De är ju fan värst på detta...

P
P pmd skrev:
Vid jakt är förvisso inte avlivandet av djuret skonsamt, men det är det oftast.

Vid slakt är avlivandet av djuret nästan aldrig skonsamt.
inte industri slak nej.
slakt hemma på gården är annat.

J
Maskintok skrev:
krävs ju också mer åkermark för att odla ekologiskt...
Det finns mycket bra studier på detta och kött, framförallt nötkött, är sämst ur co2 perspektiv. Fågel är hyfsat bra relativt sett men vegetariskt är utan tvekan bäst.

Såklart måste ekologisk odling jobba på hela kedjan och beroende på gröda så kan man nog komma till olika slutsatser. Men det stämmer nog, idag är det mindre effektivt och därav dyrare.

P
Maskintok skrev:
Ingen lösning alls..
Har man en fru som ska kolla på sina program på kvällen så nog fan lyckas man klämma in veganer och vegetarianer i även detta... Eller andra jävla dumheter..
Du får väl be din fru att vara lite mer hänsynsfull. Eller själv vara hänsynsfull och låta henna titta ifred. Det finns väl fler än ett rum i ditt hus?

Du är inte så förtjust i yttrandefrihet, va?

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Det finns mycket bra studier på detta och kött, framförallt nötkött, är sämst ur co2 perspektiv. Fågel är hyfsat bra relativt sett men vegetariskt är utan tvekan bäst.

Såklart måste ekologisk odling jobba på hela kedjan och beroende på gröda så kan man nog komma till olika slutsatser. Men det stämmer nog, idag är det mindre effektivt och därav dyrare.
Nja man påstod tidigare att kossorna var miljöbovar... Men nu när man håller på och delar in kretsloppen i fossilt och bio så är kossorna samma som Etanolen..
Alltså tillhör ett biokretslopp och då är co2 däri ofarligt... Vilket man kan nog ta med en nypa salt.. ;)

Men i det ekologiska jordbruket så får inte vissa gödselmedel finnas och det får inte besprutas på samma sätt.
vilket gör att det går åt mer areal än vid konventionellt jordbruk.

blåkorn är annars ett vanligt gödselmedel som gör plantorna livskraftiga tidigare och ökar på motståndet emot insekter..

J
Maskintok skrev:
Nä inte att man väljer annan mat, utan att det ska upp i ansiktet och ut i media konstant..
Är inte det enda jag anser detta om..
Men det är förbannat löjligt... För skulle det göras reklam om salami så skulle direkt horder av folk börja skriva hur fel detta vore... Och. då skulle företaget dra tillbaka vara. för att de är rädda för detta...

Jag är inte rädd för detta jag blir förbannad av detta... japp god korv(y)
Vadå, det finns väl reklam för salami. Flytta till Nordkorea om du vill ha tv med bara en åsikt.
Fattar inte problemet. Tycker du att de partier du inte gillar åxå ska hålla tyst?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Du får väl be din fru att vara lite mer hänsynsfull. Eller själv vara hänsynsfull och låta henna titta ifred. Det finns väl fler än ett rum i ditt hus?

Du är inte så förtjust i yttrandefrihet, va?
Jo då det är jag.
Men inte över att det ska vara upptryckt i ansiktet att vissa äter veganskt..
jaha kul för dig men vad har det med att du är med i mellon att göra?...
jaha du är vegan.. Jaha så pga detta så ska du tvinga mina barn att äta samma... Varför då?

folk får yttra sig hur mycket de vill.. Men det blir fel när media styr vad som får visas och då påpeka att kött är fel... kött är rätt och är viktigt för överlevnaden.

P
J JohanLun skrev:
Vadå, det finns väl reklam för salami. Flytta till Nordkorea om du vill ha tv med bara en åsikt.
Fattar inte problemet. Tycker du att de partier du inte gillar åxå ska hålla tyst?
Nä just det du fattar inte problemet..
Tycker du inte kanske då för att förstå detta, så kanske du bör fundera igen?

Ja tack få MP, V, C försvinna från jordens yta..  ;)
Nä skulle aldrig flytta till Nordkorea..
Jag är inte kommunist eller tycker om Korea.
handlar inte om att tysta något utan att ska man visa en produkt så bör man även kunna visa säg en producent av ryggbiff eller gustafskorv... Inte bara soja bönor eller ärtor..
havre mjölk... Det är fan inte mjölk.. det är dryck och smakar som vatten blandat med havre... passar alltså häst jävligt bra innan de blir korv..

P
J JohanLun skrev:
O
Ditt "hat" mot vegetarianer och veganer har jag svårt att förstå. Vad de väljer att äta är väl bara för dig att skita i?
Nä, det tycker jag vore onödigt elakt och respektlöst.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Nä, det tycker jag vore onödigt elakt och respektlöst.
:rofl::rofl:
Bör bli ett jäkla liv då...

P
P pmd skrev:
Problemet är ju att katterna inte äter fåglarna de dödar.
jaha och?
Vad gör inte jägare som skjuter av fåglar..
som duvor mm?
inte tusan äter de dem iallafall...

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Du måste inte förstås. Själv är jag mindre förtjust i självplågeri så jag tittar inte på teve överhuvudtaget. Att jag tvingas betala för statstelevisionen är inget jag kan göra något åt (åtminstone på kort sikt) så det tänker jag inte så mycket på.

Det finns många som vill det. Et tu, Brute.

God korv.
Nja inte självplågar jag mig direkt..
Men jag reagerar på detta.
Även på andra saker men skriver man de då skulle helvete frysa till och djävulen åka skridskor...

Maskintok skrev:
inte industri slak nej.
slakt hemma på gården är annat.
ja,sen är det skillnad på uppväxten också...
är uppväxt med kor & grisar hemma hos morfar så slakten är helt naturligt sedan barnsben...grisarna han hade på vintern blev så tama att man skulle klia dom på magen,när det var dags att slakta var man med och hjälpte till

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.