Hej.
Hur räknas kapitaltillskott om man bott en längre tid i en Brf, där det under tiden skett renoveringar med utökad belåning? Räknas den totala låneskulden eller är det per varje år? Exempel nedan

År ett amortering 50.000kr
År två utökade lån 10.000.000kr samt amortering 100.000kr
År tre amortering 100.000kr
År fyra amortering 200.000kr
År fem amortering 200.000kr.

Blir det totala kapitaltillskottet till föreningen noll kronor i samband med deklaration, dvs att belåningen har ökat, eller blir det 550.000kr (år ett, tre, fyra och fem)?

Kapitaltillskott är när medlemmarna skjuter till pengar, inte när föreningen lånar pengar. I exemplet har alltså inget kapitaltillskott gjorts.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
När föreningen gör en amortering så räknas detta skattemässigt som ett kapitaltillskott. Detta får man dra av från vinst vid försäljning när man tar upp vinsten till beskattning. Det kan vara komplicerat att beräkna, därför så ska föreningen hålla ett register över vilka kapitaltillskott som gjorts av respektive brf- ägare, beroende på hur länge man bott, amortering under respektive år och andelen i brf.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K klimt skrev:
När föreningen gör en amortering så räknas detta skattemässigt som ett kapitaltillskott. Detta får man dra av från vinst vid försäljning när man tar upp vinsten till beskattning. Det kan vara komplicerat att beräkna, därför så ska föreningen hålla ett register över vilka kapitaltillskott som gjorts av respektive brf- ägare, beroende på hur länge man bott, amortering under respektive år och andelen i brf.
Hej.
Det förstår jag, men om det sker upplåning under perioden, hur räknas det?

Omvänt naturligtvis.

Jag tror att det är rätt vanligt att man bara har koll på den här typen av "kapitaltillskott" vid deklaration av en försäljning om föreningens skulder har minskat. Och att man inte hade en aaaaning om detta i de fall skulderna ökat.

Ok, frågan är då hur man räknar ut kapitaltillskott för en förening som vissa år amorterar för att minska sin skuld och andra år tar upp nya lån. Jag hittade detta hos Skatteverket, men drt svarar nog inte på frågan. Bostadsrättsföreningen ska hålla ett register över detta, och uppgiften ska lämnas vid alla försäljningar. Så om det är ett konkret fall bör du kunna få svar från din förening, i vart fall hur de tolkar reglerna. Kanske någon här vet säkert? Min kvalificerade gissning är att man bör stänga böckerna varje år och alltså räkna kapitaltillskott för de år man amorterar mer än man lånar och inget tillskott för drt motsatta.

https://www.skatteverket.se/funktio...60145205111.5.3ae1aa711199abc9e368000585.html

En ovanlig, men intressant variant är att man i några föreningar, förmodligen inte så många , gjort differentierat kapitaltillskott. Det gäller föreningar med hög belåning där medlemmar gett möjlighet att betala hela eller delar av bostadens relativa skuld, men att inte alla gjort så. Då delas föreningen upp i delar som har olika ansvar för belåningen, och avgiften differentieras efter detta. Rätt komplicerat och därför inte så vanligt

Klimt: Så om föreningen lånarvarannat år och amorterar varannat så får alla ett stort avdrsg när de säljer? Inser du inte att det är fullständigt orimmligt. Det handlar om netto mellan köp och försäljning.

Jag påstår inte att jag vet säkert, men detta att räkna per år är den metoden som jag fått förklarad för mig av flera experter på området. En brf skulle kunna göra som du säger och låna vartannat år och amortera vartannat år. Det som talar mot detta är att det faktiskt är rätt krångligt för styrelsen att hantera, det innebär transaktionskostnader och kanske högre räntor för de år man då har en hög belåning. Det skulle möjligen också kunna falla under någon regel som skatteflykt.

Frågan diskuterades på att annat forum, där en som det förefaller kunnig skribent skrev
"Antag att föreningen vid endast ett tillfälle tagit ett nytt stort lån till en värdehöjande åtgärd, t ex stambyte, och detta nya lån är lika stort som alla amorteringar tillsammans under alla de år som bostadsrätten innehafts.
Hur kommer detta att påverka kapitaltillskottet?

Storleken på lånet spelar roll om det är mindre än det årets amorteringar (vilket nästan aldrig lär inträffa), men ändå. Om man samma år lånar 1 miljon och amorterar två, så är således en miljon kr att fördela som kapitaltillskott.

Om man amorterar 1 miljon kr/år i 4 år, och sedan lånar upp 5 miljoner kr år 5 och sedan amorterar 1 miljon kr/år år 6, 7 och 8, så blir alla amorteringar som gjorts under år 1-4 och 6-8 kapitaltillskott, även om lånet år 5 så att säga borde "tagit ut" 5 st amorteringar. Men det gör det alltså inte."

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Så om föreningen lånarvarannat år och amorterar varannat så får alla ett stort avdrsg när de säljer? Inser du inte att det är fullständigt orimmligt.
Nu har jag inga bra källor men i princip så kan man göra så. Först behöver man lite kapital. Sen så behöver man en underhållspost man kan lägga pengarna på. Istället för att täcka kostnaderna för underhållet så lånar man pengar till åtgärden under ett år och amorterar ett annat år. Lite magiskt så räknas det då som kapitaltillskott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.