Tror du jämför äpplen med äpplen..................båda är mycket bra, båda är blå........:)
 
Vilken faller dig på läppen. Ta den som passar just dig. Men det är ju aldrig fel att ta den som man gillar. Gröna äpplen eller röda äpplen.
 
Vill du kunna kapa bredare än 10cm så måste du ha slide funktion.
Bosch vs Makita.... dagspris och dina händer avgör....
 
Klart jag skulle vilja ha slidefunktion, men det är bara att inse att då räcker inte budgeten. Tyvärr.
Dyker upp ibland på blocket, jag vet.
Men när en sådan dyker upp till rätt pris så är den borta snabbare än jag kan stava till köpa.....
 
JAg har en Metabo vändbar kap,klyv och ger.
Den är helt underbar även fast den är en kompromiss. lite tung kanske.
när den väl är på plats så går det snabbt att skifta mellan kapa och klyva.
Jag har inte plats för både kap/ger utan nöjer mig med min kompromiss.
 
Det är bra när man hittar vad man söker. Har man inte plats så är ju en kombisåg det bästa. Smaken är som baken
 
Tack alla för snabba och bra svar!

Träig snickare: Så rätt! För mig är det lite svårarare eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill ha. Detta blir min första kab/gersåg... Därav frågorna.
Nu har jag förmånen att jag har plats för både kap/ger och en framtida klyvsåg.
Verkar luta över åt Boschen. Hoppas bara ingen annan köper den före mig, det har hänt några gånger nu. Trots jag blivit lovad prylarna innan.
 
V8dc skrev:
Klart jag skulle vilja ha slidefunktion, men det är bara att inse att då räcker inte budgeten. Tyvärr.
Dyker upp ibland på blocket, jag vet.
Men när en sådan dyker upp till rätt pris så är den borta snabbare än jag kan stava till köpa.....
Köper du från England kan du få en 8S för ung 3000 inkl frakt, tar du en enklare ställning så kostar den inte mer än 600 i Sverige, lägg till en stickpropp för en tia och du har vad du behöver och fortfarande pengar kvar.
 
Hej. Börja att bestäma hur mycke pengar du vill lägga på en maskin. Kolla sen vad som finns.Ut och gogla och försök att hitta en bra maskin för dig. Åk till en butik som har just den maskinen som du vill ha. Känn på den kolla in tillbehören. Köp eller inte.
 
Jo, jag kollar alla maskiner jag kan de gånger man har möjlighet.
Men upplevelsen i butik(framförallt mina upplevelser, eftersom jag inte ägt någon sådan såg tidigare) och verkligheten stämmer ju inte alla gånger.
Budgeten jag har är, som jag skrev tidigare, 4000kr.
Eftersom det inte räcker långt med dessa pengar att köpa nytt så letar jag på begagnatmarknaden.

Om någon tycker jag ska satsa på annat än dessa två maskiner, tipsa gärna.

Tipset att hämta hem från england är kanon!
Vad skulle det kosta att hämta hem en Gcm 10S eller SD?
 
V8dc skrev:
Vad skulle det kosta att hämta hem en Gcm 10S eller SD?
Lite snabbt räknat kostar det ca 5000:- för en gcm 10s
Om du nöjer dig med en 8s så klarar du din budget på 4000:-

Priser från axminister

Duab säljer 10s för 4800:- exkl frakt
8s för 3400: exl frakt
 
Redigerat:
Gcm 8s räcker väl gott och väl till ett vedbodsbygge.
 
Jag har sagt vad jag tycker på ett annat forum i denna fråga, men ändå:

1. Kombimaskiner har för små arbetsbord för att vara bra till längskapningar av reglar eller skivor. Nej tack. Det mesta man gör med byggsågen kan man egentligen göra med en billig cirkelsåg.

2. Jag skulle tröttna om jag inte hade glidstång. Hellre en 8" med glidstång än en 10" utan glidstång. Man "måste" kunna kapa 170 eller 195 reglar utan att vända på träbiten.

3. Budgeten styr alltid vad man köper. Hade man ändlöst med pengar vore det lätt att välja verktyg. För kapgersågen väljer jag först bort möjligheten att tippa klingan åt två håll. Sådant är dyrt. Därefter väljer jag i turordning bort 12" klingan, 10" klingan (95 mm stolpmaterial är jäkligt skönt att kapa i ett svep, men det är inte livsnödvändigt). Det sista jag väljer bort är nog glidstången. Köper nog hellre en budgetmaskin än väljer bort detta.
 
MathiasS skrev:
Jag har sagt vad jag tycker på ett annat forum i denna fråga, men ändå:

1. Kombimaskiner har för små arbetsbord för att vara bra till längskapningar av reglar eller skivor. Nej tack. Det mesta man gör med byggsågen kan man egentligen göra med en billig cirkelsåg.

2. Jag skulle tröttna om jag inte hade glidstång. Hellre en 8" med glidstång än en 10" utan glidstång. Man "måste" kunna kapa 170 eller 195 reglar utan att vända på träbiten.

3. Budgeten styr alltid vad man köper. Hade man ändlöst med pengar vore det lätt att välja verktyg. För kapgersågen väljer jag först bort möjligheten att tippa klingan åt två håll. Sådant är dyrt. Därefter väljer jag i turordning bort 12" klingan, 10" klingan (95 mm stolpmaterial är jäkligt skönt att kapa i ett svep, men det är inte livsnödvändigt). Det sista jag väljer bort är nog glidstången. Köper nog hellre en budgetmaskin än väljer bort detta.
HAHAHAHAHA!!!
Trodde du skulle vara snabbare ;-)
Jo, jag vet dina åsikter och jag reggade mig här på din inrådan.

"Problemet" är att det inte finns någon 8s på begagnatmarknaden just nu...
Vad jag vet iallafall.
Ska definitift kolla upp det där med england!
Ska man räkna med en 3-hundring i frakt till gbg och sen frakten därifrån hem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.