Byggahus.se
BEHÅLL PANELERNA!!!!

Jag har Svea Solar och efter intrimning funkar allt kanon. Använder knappt 12 000kwj/år (Ja dyr liten sommarstuga att driva)
Vi betalde endast 3000kr för elen 2022 i och med försäljning av el osv. Då har vi elbil och använt bra mycket el och vi är sparsamma med belysning, värmegolv osv.

Jag kan inte alla siffror ner på "nördnivå" men för oss har det varit oslagbart.
Betalade 144 000kr 2021, 34 paneler. Ej 100% perfekt läge på huset därav paneler på båda sidor av taket.
En laddare på 11kwh ingick i köpet som är svinbra.

Mvh Crippa
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Walle85
C Crippman skrev:
BEHÅLL PANELERNA!!!!

Jag har Svea Solar och efter intrimning funkar allt kanon. Använder knappt 12 000kwj/år (Ja dyr liten sommarstuga att driva)
Vi betalde endast 3000kr för elen 2022 i och med försäljning av el osv. Då har vi elbil och använt bra mycket el och vi är sparsamma med belysning, värmegolv osv.

Jag kan inte alla siffror ner på "nördnivå" men för oss har det varit oslagbart.
Betalade 144 000kr 2021, 34 paneler. Ej 100% perfekt läge på huset därav paneler på båda sidor av taket.
En laddare på 11kwh ingick i köpet som är svinbra.

Mvh Crippa
Svarar du i rätt tråd, var väll aldrig tal om att skrota några paneler?
 
  • Gilla
  • Haha
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Snyggt.

Frågan bli ju litegrann varför man underdimensionerar VR.

Är förklaringen att det är så lite peakeffekt som går förlorad att det int är värt att dimensionera för den?
Mindre växelriktare = billigare = mer vinst till företaget som installerar
 
S
C Crippman skrev:
BEHÅLL PANELERNA!!!!

Jag har Svea Solar och efter intrimning funkar allt kanon. Använder knappt 12 000kwj/år (Ja dyr liten sommarstuga att driva)
Vi betalde endast 3000kr för elen 2022 i och med försäljning av el osv. Då har vi elbil och använt bra mycket el och vi är sparsamma med belysning, värmegolv osv.

Jag kan inte alla siffror ner på "nördnivå" men för oss har det varit oslagbart.
Betalade 144 000kr 2021, 34 paneler. Ej 100% perfekt läge på huset därav paneler på båda sidor av taket.
En laddare på 11kwh ingick i köpet som är svinbra.

Mvh Crippa

Vad betyder intrimning? Var det felkopplat?
 
J jack23 skrev:
Mindre växelriktare = billigare = mer vinst till företaget som installerar
Stämmer det verkligen?

Och när blir en liten växelriktare FÖR liten?
 
Lät som om dom i början av tråden ville avboka installationen!
Vår växelriktare var kass, behövde utredas en stund.
 
K
Nån som vet, är det så att"större" växelriktare behöver mer sol innan den "startar" och en mindre "startar" tidigare på morgonen.
Så det man vinner på topparna förlorar man på dalarna (morgonen.)
Någon som begriper vad jag funderar över.:rofl:
 
K K. L skrev:
Nån som vet, är det så att"större" växelriktare behöver mer sol innan den "startar" och en mindre "startar" tidigare på morgonen.
Så det man vinner på topparna förlorar man på dalarna (morgonen.)
Någon som begriper vad jag funderar över.:rofl:
Jag begriper din fråga så väl eftersom jag har funderat på exakt samma sak.

Jag vill minnas att jag läst på något ställe att det är som du skriver. Att underdimensionerade VR ger mer när det är svag solinstrålning.

Men det är inget jag vet med säkerhet.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Eriksgatan
K K. L skrev:
Nån som vet, är det så att"större" växelriktare behöver mer sol innan den "startar" och en mindre "startar" tidigare på morgonen.
Så det man vinner på topparna förlorar man på dalarna (morgonen.)
Någon som begriper vad jag funderar över.:rofl:
Jodå. Kikar man på solkurvan på Sveriges breddgrader så går solen på våren brant upp och snett ned och det är tvärtom på hösten. Det innebär att nu i början av april, så tar det 5 minuter efter att solens strålar börjar skönjas för vr att gå från 0,3 til 3 kW produktion och sedan ca 15-20 minuter till innan de ligger på 5-8 kW. Detta på ostsidan, där solen verkligen går rakt upp nu. "Starttiden" man ev. skulle kunna tjäna verkar mikroskopisk, så under våren skulle det du beskriver inte spela någon roll. Och våra vr på 10 kW klarar att ge så låga effekter som under 0,150 kW innan de stänger ned, vilket har betydelse under kvällen när solen "slickar" horisonten under en längre tid. Nu kl. 19 ger de fortfarande 500 W.
Också helmulna dagar blandat med regn har 10 kWh-batteriet laddats fullt enbart på dagsljuset sedan början av mars när vi fick igång anläggningen. Så vi är både förvånade och nöjda med panelernas och växelriktarnas kapacitet också vid lägre instrålning,
Jag tror därför inte att underdimensionera sin vr ger några större fördelar - särskilt inte när prisskillnaden för att ta ett steg uppåt är så liten. Arbetskostnaden är densamma och skillnaden för inköpet mellan 5 kW och 10 kW är bara 5 000 + moms i grossistledet. Mellanliggande storlekars priser ligger jämnt fördelat däremellan, t.ex. +1745 kr för att öka från 8 kW till 10 kW hos den grossist jag nu kikar på, och det är mindre än vad en enda solpanel kostar. Behöver man däremot köpa till en extra vr för att den största inte räcker till för topparna, då blir förstås kalkylen annorlunda. Om man då har möjlighet att istället flytta några paneler till ett annat väderstreck så att alla inte maxar solproduktion samtidigt, utan att man "drar ut" toppen över tiden lite, så kan det vara en lösning.
 
  • Gilla
Danne76a och 1 till
  • Laddar…
Walle85
  • Gilla
Crippman
  • Laddar…
Eriksgatan
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Och våra vr på 10 kW klarar att ge så låga effekter som under 0,150 kW innan de stänger ned,
Vill tillägga för någon ev. intresserad att i går kväll satt jag och stirrade på den av växelriktarna rapporterade effekten från solpanelerna under/efter solens nedgång. Denna sjönk och sjönk, och under en bra stund rapporterades en solproduktion på 0,001 kW, alltså så lågt som 1 W.
Så länge man laddar ur/i batteriet så stänger ju inte vr ned sig och då konverterar den både direkt solström och lagrad batteriström till AC. Vi körde batteriet på att maximera egenkonsumtion, vilket vid solnedgången innebar att batteriet stöttade solproduktionen för att klara hushållets behov successivt mer och mer medan solproduktionen avtog.
Återstår att testa ifall vr stänger ned vid högre solenergieffekt ifall man inte har något batteri som håller den vaken.
 
Logad Logad skrev:
Panelerna levererar det som växelriktaren drar. Om vi antar att växelriktarens verkningsgrad är 97% så drar den 10,3kW från panelerna när den levererar sin max effekt på 10kW ut på nätet. Således går det inte att de hur mycket panelerna kan ge som högst.
Kollade lite nu när det var soliga dagar i påsk.

Ser att jag fått ut lite över 10 kW vissa stunder, så VR klipper inte på 10 i alla fall utan kan gå något högre.

Men det bevisar inte att jag ser panelernas maxkapacitet, utan om det är som ni säger så handlar det om att VR klarar mer än de nominella 10 kW.
Energiövervakning, solpaneler, mobilapp, månadsår livstids data, produktion i realtid, intäkter, graf, användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.