Byggahus.se
S Sir Duke skrev:
Aha lite märkligt namn på den i så fall.
Är den då lite för stor för en 11 kWp-anläggning?
Man ska väl normalt underdimensionera VR något?
Fnns det några tekniska/prestandamässiga nackdelar?
Underdimensionera eller överdimensionera beror på förutsättningarna och hur du tänker på ev. senare utbyggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Underdimensionera eller överdimensionera beror på förutsättningarna och hur du tänker på ev. senare utbyggnad.
Jag har en beställning liggande på denna 10/11 kW Huawei plus batteri. 14,4 kWp rakt i söder.
Vet att poängen är att den klarar batteri, och just 11 kW. Men är fortfarande fundersam på om det är vettigt eller ändå för klen VR?
 
P Putteman skrev:
Jag har en beställning liggande på denna 10/11 kW Huawei plus batteri. 14,4 kWp rakt i söder.
Vet att poängen är att den klarar batteri, och just 11 kW. Men är fortfarande fundersam på om det är vettigt eller ändå för klen VR?
Har du 14,4kwp i rakt söderläge i bra takvinkel så vill jag påstå att 10/11kw VR är för klen och jag skulle då valt en på närmre 15kwp
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Underdimensionera eller överdimensionera beror på förutsättningarna och hur du tänker på ev. senare utbyggnad.
Har 11,2 kWp i sydsydväst. En del skugga morgon och kväll. Takvinkel cirka 25 grader. Stockholmsområdet. Tänker inte bygga ut.
 
S Sir Duke skrev:
Har 11,2 kWp i sydsydväst. En del skugga morgon och kväll. Takvinkel cirka 25 grader. Stockholmsområdet. Tänker inte bygga ut.
Då skulle jag spontant sagt att en Huawei 10ktl-m1 blir fint.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Har du 14,4kwp i rakt söderläge i bra takvinkel så vill jag påstå att 10/11kw VR är för klen och jag skulle då valt en på närmre 15kwp
Du har en poäng såklart.
Nu har jag 16A huvudsäkringar och tänkt försöka klara mig på det. Förändrar det tanken?
Fattar att man kan förbruka samtidigt som man säljer så kan ha viss nytta ändå, men soliga sommardagar så är även förbrukningen låg i huset tänker jag.
 
M mortimer skrev:
Har du 14,4kwp i rakt söderläge i bra takvinkel så vill jag påstå att 10/11kw VR är för klen och jag skulle då valt en på närmre 15kwp
Batteriet tar ju hand om överskottet, men visst, om man vill sälja el måste det vara bättre med större VR. Momentan förbrukning har väl ingen på varken 10, 11 eller 14 kW så det har ju ingen betydelse (?)
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
P Putteman skrev:
Du har en poäng såklart.
Nu har jag 16A huvudsäkringar och tänkt försöka klara mig på det. Förändrar det tanken?
Fattar att man kan förbruka samtidigt som man säljer så kan ha viss nytta ändå, men soliga sommardagar så är även förbrukningen låg i huset tänker jag.
Jag har också 16A huvudsäkring
Om du inte har något elintensivt som pool eller elbilar så kommer du inte att använda maxeffekten, men så är det ju för alla med solceller. Ditt trumfkort är batteriet. Om jag hade haft batteri hade jag monterat så stor anläggning som möjligt.
 
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Säg att solcellsanläggningen är på 12 kWp, men växelriktaren är på 10 kW.
Jag fattar att VR klipper överskottet och inte levererar mer än 10 till min huvudsäkring.
Men kan jag på något sätt se hur mycket solen verkligen genererar i panelerna?

Alltså: Stryps själva produktionen, så att det aldrig kommer mer än 10 kW från panelerna?
Eller kan det komma säg 11 kW och det är den siffran på produktionen jag ser? (Men givetvis inte få ut mer än 10 efter växelriktaren)

Är nyfiken på om man kan se hur mycket panelerna verkligen genererar, oavsett strypning i växelriktaren.

Tack på förhand!
Panelerna levererar det som växelriktaren drar. Om vi antar att växelriktarens verkningsgrad är 97% så drar den 10,3kW från panelerna när den levererar sin max effekt på 10kW ut på nätet. Således går det inte att de hur mycket panelerna kan ge som högst.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Panelerna levererar det som växelriktaren drar. Om vi antar att växelriktarens verkningsgrad är 97% så drar den 10,3kW från panelerna när den levererar sin max effekt på 10kW ut på nätet. Således går det inte att de hur mycket panelerna kan ge som högst.
Så det är växelriktaren man övervakar, inte panelanläggningen?
Och mätpunkten är från VR ut till nätet?
 
Man kan mäta spänning och ström från panelerna men det blir fortfarande inte mer än vad växelriktaren drar. Jämför med ett alkaliskt AA-batteri, drar man ingen ström från det så håller det sin spänning 1,5V. På samma sätt funkar panelerna, de håller sin spänning när de är belysta tills man drar mer ström än de orkar. Växelriktaren försöker dra precis så mycket ström att effekten maximeras men om uteffekten till nätet når den maximala innan dess drar inte växelriktaren mer ström än vad som behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Som du ser på graferna nedan så kan du göra en uppskattning, baserat på din egen data, på hur mycket du potentiellt missar när den klipper.

Den ena bilden är från nu i helgen och den andra, där den klipper, är från i augusti förra året. Dvs. kurvorna är lika, men det var mer/starkare sol i augusti och därav klippte den då. Detta är dock pga. att den är strypt pga de kablar och den säkring vi har, 20A.
Graf över energiförbrukning (kW) över tid, visar fluktuationer och toppar under dagens timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar energiförbrukning (kW) över tid, med toppar och dalar under ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Som du ser på graferna nedan så kan du göra en uppskattning, baserat på din egen data, på hur mycket du potentiellt missar när den klipper.

Den ena bilden är från nu i helgen och den andra, där den klipper, är från i augusti förra året. Dvs. kurvorna är lika, men det var mer/starkare sol i augusti och därav klippte den då. Detta är dock pga. att den är strypt pga de kablar och den säkring vi har, 20A.
[bild]
[bild]
Snyggt.

Frågan bli ju litegrann varför man underdimensionerar VR.

Är förklaringen att det är så lite peakeffekt som går förlorad att det int är värt att dimensionera för den?
 
Walle85
I mitt fall är inte VR underdimensionerad, det är säkringen och eventuellt kablar som är det. Har valt att inte göra något första året för att utvärdera om det lönar sig att fixa det innan jag tar ett beslut. Men annars kan jag tänka mig att det skulle kunna vara pga att det är så få dagar du får ut max eller att panelerna långsamt tappar effektivitet och om några år matchar VR bättre. Svårt att säga ...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eriksgatan
P Putteman skrev:
Jag har en beställning liggande på denna 10/11 kW Huawei plus batteri. 14,4 kWp rakt i söder.
Vet att poängen är att den klarar batteri, och just 11 kW. Men är fortfarande fundersam på om det är vettigt eller ändå för klen VR?
Du har inte valet att välja någon större vr, eftersom de större vr inte kan kopplas till ett batteri. (Huawei kommer dock med en större batterivr i höst).
Så merkostnaden för att farma mer solel än 11 kW emellanåt blir vad en 5 kW extra vr kostar. Ca 15-20 kkr. Återbetalningstid för den? Tja rätt lång.
Vi var i samma sits och bestämde oss därför att utöka för att få en bättre kalkyl. Så det blev 2 st 10 kW vr & 19,44 kWp i två väderstreck. Då har vi kapacitet och plats kvar för att tillägga 4,2 kWp med solpaneler framöver. Och kan bygga ut batteriet upp till 60 kWh ifall vi vinner på Lotto.
 
  • Gilla
Dr.Feelgood och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.