Hej alla!

Säg att solcellsanläggningen är på 12 kWp, men växelriktaren är på 10 kW.
Jag fattar att VR klipper överskottet och inte levererar mer än 10 till min huvudsäkring.
Men kan jag på något sätt se hur mycket solen verkligen genererar i panelerna?

Alltså: Stryps själva produktionen, så att det aldrig kommer mer än 10 kW från panelerna?
Eller kan det komma säg 11 kW och det är den siffran på produktionen jag ser? (Men givetvis inte få ut mer än 10 efter växelriktaren)

Är nyfiken på om man kan se hur mycket panelerna verkligen genererar, oavsett strypning i växelriktaren.

Tack på förhand!

Beror på vilken växelriktare du har och om du har optimerare

M mortimer skrev:
Beror på vilken växelriktare du har och om du har optimerare
Aha.
Måste man ha optimerare på alla paneler?

Vad har du för växelriktare ?

M mortimer skrev:
Huawei nånting

M mortimer skrev:
Den här är det:

Huawei SUN2000-10KTL-M1

Har optimerare på några paneler men inte på alla

Den skall kunna leverera 11kW åtminstone under en tid. Jag har samma och kan se peak på 11kW. Om du har batteri ifrån huawei skall du kunna få ut eventuellt överskott in i batteriet upp till 3eller om det va 5kW enligt min installatör. Jag har själv 16.9kWp men i dålig vinkel så jag övervakar för tillfället hur ofta jag maxar för att kunna räkna på om batteri eller en VR till är rimligt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Den skall kunna leverera 11kW åtminstone under en tid. Jag har samma och kan se peak på 11kW. Om du har batteri ifrån huawei skall du kunna få ut eventuellt överskott in i batteriet upp till 3eller om det va 5kW enligt min installatör. Jag har själv 16.9kWp men i dålig vinkel så jag övervakar för tillfället hur ofta jag maxar för att kunna räkna på om batteri eller en VR till är rimligt.
Ok tack
Har inget batteri

• Gilla
Mahatma
  • Laddar…
Jag har en liten anläggning på 4,48 kwp som nu har varit i drift under 7 år. Det är ytterst sällan den går över 4 kw produktion ut på nätet ofta toppar den runt 3,7 till 3,8kw. Vid växlande molnighet en annars solig dag går anläggningen upp mot max eller strax där över under kortare perioder (fram till det att panelerna blir varma av solen). Med 12 kwp och en 10kw växelriktaren gissar jag att det blir ett fåtal timmar om år att växelriktaren begränsar. Hur mycket beror på mycket, bland annat vinkel, väderstreck, temperatur pch vind och ev. skuggning.
Vid bortfall blir det toppen under någon minut upp till någon timme. En typisk produktionsdag kan vara som min bild nedan, med en mindre växelriktaren blir det en platt topp som det röda sträcket.
Energiproduktionsdiagram: visar export och användning över tid, sannolikt solenergi, daterad 26 mars 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Jag väntar just på installation av solceller och dn likadan Huawei. Har också hört att den ska kunna leverera 11kW, men hittar ingen mer info hur det funkar? Vet du några mer detaljer om man måste göra något speciellt, om det är under en begränsad tid eller nåt?

P Putteman skrev:
Jag väntar just på installation av solceller och dn likadan Huawei. Har också hört att den ska kunna leverera 11kW, men hittar ingen mer info hur det funkar? Vet du några mer detaljer om man måste göra något speciellt, om det är under en begränsad tid eller nåt?
Ingen aning men den säger sig maxat på 11kW. Får mer data längre fram gissar jag om det kan va soligt. Idag som varit soligt och bra har jag maxat på 9,3kW. Detaljerna känns oklara.

• Gilla
Putteman
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Ingen aning men den säger sig maxat på 11kW. Får mer data längre fram gissar jag om det kan va soligt. Idag som varit soligt och bra har jag maxat på 9,3kW. Detaljerna känns oklara.
Ja man undrar ju om de menar att den tål överlast på 11 kW in, men begränsar den till 10 ut. Eller om den faktiskt kan leverera 11 ut. Men varför heter den då 10 och inte 11. Hmm. Får väl som sagt vänta och se framåt sommaren.

• Gilla
Putteman
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja man undrar ju om de menar att den tål överlast på 11 kW in, men begränsar den till 10 ut. Eller om den faktiskt kan leverera 11 ut. Men varför heter den då 10 och inte 11. Hmm. Får väl som sagt vänta och se framåt sommaren.
I databladet står det Max 11kVA på den.
På en 6kW och 8kW står det 6kVA och 8kVA.
Så min gissning är att den är något överdimensionerad och kan ge det kontinuerligt över en tid i alla fall. Det står även Max rekommenderad installerad effekt på 15kWp.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Godmorgon alla nattugglor.
Den VR marknadsförs som 10kw men levererar 11kw på AC sidan enligt databladet. Ett val från Huawei. Den skulle likväl kunna haft modellbeteckning med 11 i namnet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Godmorgon alla nattugglor.
Den VR marknadsförs som 10kw men levererar 11kw på AC sidan enligt databladet. Ett val från Huawei. Den skulle likväl kunna haft modellbeteckning med 11 i namnet.
Aha lite märkligt namn på den i så fall.
Är den då lite för stor för en 11 kWp-anläggning?
Man ska väl normalt underdimensionera VR något?
Fnns det några tekniska/prestandamässiga nackdelar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.