9 599 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
Kan man provtrycka vindskyddet när huset byggs?
Yttre provtryckningen gick bra med ett läckage på 0,67 l/s/m2. Utegips och fönster och alla andra tänkbara skarvar tejpade. Det finns inga normer för yttre täthet, men teknikern sa att det är tätare än många hus när man mäter inre täthet.
Senare gjorde vi också en inre lufttäthetsmätning, där resultatet blev 0,14 l/s/m2. Här finns en norm för passivhus som är 0,3 l/s/m2.
För att ångtransporten genom väggen ska bli rätt, måste inre läckage vara lägre än det yttre.
Jag vill starkt rekommendera även provtryckning av yttre vindskydd. Att bara blint lita på att byggfirman gör ett bra jobb, räcker inte för mig (även om min byggare har varit fantastisk, han hade inget emot provtryckning). Se det som en hjälp att få ett tätt hus, och dessutom få bevis på det. En provtryckning kostade ca 5000 kr.
Senare gjorde vi också en inre lufttäthetsmätning, där resultatet blev 0,14 l/s/m2. Här finns en norm för passivhus som är 0,3 l/s/m2.
För att ångtransporten genom väggen ska bli rätt, måste inre läckage vara lägre än det yttre.
Jag vill starkt rekommendera även provtryckning av yttre vindskydd. Att bara blint lita på att byggfirman gör ett bra jobb, räcker inte för mig (även om min byggare har varit fantastisk, han hade inget emot provtryckning). Se det som en hjälp att få ett tätt hus, och dessutom få bevis på det. En provtryckning kostade ca 5000 kr.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Vid vilket tryck hade du dessa läckflöden? Och vad användes för fläktar?R Robert20 skrev:Yttre provtryckningen gick bra med ett läckage på 0,67 l/s/m2. Utegips och fönster och alla andra tänkbara skarvar tejpade. Det finns inga normer för yttre täthet, men teknikern sa att det är tätare än många hus när man mäter inre täthet.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
En blowerdoor som de flesta seriösa använder. 50Pa är minkravet. De brukar ratta upp det högre typ runt 65-70 också.R Robert20 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden