Vi bygger ett passivhus i ett vindutsatt läge. När man provtrycket ett hus, brukar det vara tätheten på insidan som testas. Men för att isoleringen ska bli effektiv måste ju luften stå still i isoleringen. Då måste man ju veta att utsidan är tillräckligt vindsäkrad. Huset är nu uppbyggt med utegips och fönster (och dörrar) med tejpade skarvar. Men ingen isolering eller diffusionsspärr ännu.

Nu borde alltså vara ett bra tillfälle att provtrycka ”utsidan”.
Men jag hittar ingen information om provning av vindtäthet. Det verkar vara ovanligt.

Jag kanske tänker fel, men borde inte detta vara minst lika viktigt som att provtrycka diffusionstätheten

Finns det någon som kan tipsa mig om metod och/eller någon som gör detta i västsverige?
Mvh
Robert?

R Robert20 skrev:
Vi bygger ett passivhus i ett vindutsatt läge. När man provtrycket ett hus, brukar det vara tätheten på insidan som testas. Men för att isoleringen ska bli effektiv måste ju luften stå still i isoleringen. Då måste man ju veta att utsidan är tillräckligt vindsäkrad. Huset är nu uppbyggt med utegips och fönster (och dörrar) med tejpade skarvar. Men ingen isolering eller diffusionsspärr ännu.

Nu borde alltså vara ett bra tillfälle att provtrycka ”utsidan”.
Men jag hittar ingen information om provning av vindtäthet. Det verkar vara ovanligt.

Jag kanske tänker fel, men borde inte detta vara minst lika viktigt som att provtrycka diffusionstätheten

Finns det någon som kan tipsa mig om metod och/eller någon som gör detta i västsverige?
Mvh
Robert?
Om du är oroligt lagd kan du väl anlita den som ska provtrycka hela konstruktionen för en extra provtryckning av utsidan om du vet vilken täthet som fodras?

Ja, du tänker fel. Vindstoppen ska vars genomsläpplig. Så den kan inte provtryckas, den får man snarare inspektera på lämpligt sätt.

• Gilla
Bernt Ö97 och 2 till
  • Laddar…
Vår byggare har haft kontakt med en firma som provtrycker. De säger att man aldrig gör så eftersom gipsen "andas". Men precis som du säger så är det väl bara en fråga om hur mycket det får läcka. Jag vet dock inte vilket värde som är acceptabelt. Kanske någon här i forumet vet?

Düsseldorff
Jag förstår inte hur du tänker att det skulle gå till. Beskriv gärna.

• Haha
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, du tänker fel. Vindstoppen ska vars genomsläpplig. Så den kan inte provtryckas, den får man snarare inspektera på lämpligt sätt.
Javisst ska vindskyddet var diffusionsöppet. men de får ju inte vara hur öppet som helst. Jag vill ju inte att det byts luft i isoleringen för snabbt. Då tappar ju isoleringen sin förmåga.

• Gilla
Saphtanzor
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag förstår inte hur du tänker att det skulle gå till. Beskriv gärna.
När man provtrycken "insidan", så tätar man alla genomföringar (rör mm), tejpar fast en folie i en fönster- eller dörröppning ansluter en fläkt i folien, och sätter ett övertryck i huset. Sen mäter man den mängd luft som fläkten tillsätter= läckaget. Det här borde man kunna göra även om det är ett större läckage (som i vindskyddet, som är diffusionsöppet). Men jag har ingen aning om vad som är ett rimligt värde på detta läckage.

Detta kan vara det dummaste jag hört! Lita istället på byggaren som utför jobbet. Det är väll antagligen inte deras första gång dom skruvar utegips.
Inte ens på storbyggen förekommer det att vi ”provtrycker” väder/vind skyddet

• Arg
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Lita istället på byggaren som utför jobbet.
Och dett där måste vara det dummaste som skrivits här på år och dagar :crysmile::crysmile::crysmile:. Hela forumet är ju fullt av trådar där byggaren inte alls skött sig. Man litar på sin byggare genom att denne klarar kontrollerna, allt annat är naivt.

Alla viktiga moment ska kontrolleras, nu är nog tyvärr TS för sent ute då vindskyddet enklast kontrolleras genom visuell inspektion.

• Gilla
  • Älska
Mikedigitize och 8 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Och dett där måste vara det dummaste som skrivits här på år och dagar :crysmile::crysmile::crysmile:. Hela forumet är ju fullt av trådar där byggaren inte alls skött sig. Man litar på sin byggare genom att denne klarar kontrollerna, allt annat är naivt.

Alla viktiga moment ska kontrolleras, nu är nog tyvärr TS för sent ute då vindskyddet enklast kontrolleras genom visuell inspektion.
Kanske kan bero på att folk är giriga och tror dom får samma jobb utfört även om det är halva priset.
Helst med importerad arbetskraft.
Oavsett så kan du inte komma o ställa massa kvar, byggaren sköter jobbet i kontakt med KA, vill du så ta in en besiktningsman. Några andra kvar kan du inte komma med

Förstår inte riktigt hur du ska kunna skapa ett skal som inkluderar även golv och tak som kan provas. för enda sättet är ju att provtrycka.
Om det ännu inte är isolerat så ser du med visuell kontroll att det inte finns hål/glipor i utsidans diffusionsspärr, både från insida och utsida. Och i vindskyddet på utsidan ska även slutlig fasad ingå.

B Bläcktudan skrev:
Kanske kan bero på att folk är giriga och tror dom får samma jobb utfört även om det är halva priset.
Helst med importerad arbetskraft.
Oavsett så kan du inte komma o ställa massa kvar, byggaren sköter jobbet i kontakt med KA, vill du så ta in en besiktningsman. Några andra kvar kan du inte komma med
Som byggherre kan jag ställa i princip vilka krav som helst. I TS fall hade det varit lämpligt att ta upp detta i kontrollplanen.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Som byggherre kan jag ställa i princip vilka krav som helst. I TS fall hade det varit lämpligt att ta upp detta i kontrollplanen.
Absolut inte, det du och KA har med i kontrollplanen kan din KA se efter. Oftast är det KA som är kontrollant och inte du som byggherre. Detta för att hålla en oftast ovetande/okunnig person utanför. Hur jobb ska utföras har man som byggherre inget att säga till om. Är man tveksam eller inte nöjd får man göra en oberoende besiktning.

Nej jag tror inte att det är försent med visuell inspektion. Skarvarna är tejpade. Fasadklädseln är inte på ännu. Jag har stort förtroende för vår byggare. För mitt amatöröga ser det välgjort ut. Men det är lätt att missa något ställe. Alla kan göra misstag, och provtryckning är en kvittens på att det är ok.

R Robert20 skrev:
Nej jag tror inte att det är försent med visuell inspektion. Skarvarna är tejpade. Fasadklädseln är inte på ännu. Jag har stort förtroende för vår byggare. För mitt amatöröga ser det välgjort ut. Men det är lätt att missa något ställe. Alla kan göra misstag, och provtryckning är en kvittens på att det är ok.
Du kan inte provtrycka vindskyddet. Utförs när huset är plastat invändigt.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.