9 677 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
Kan man provtrycka vindskyddet när huset byggs?
Väggarna står på en betongplatta, med någon slags gummitätning emellan. Fönster och ytterdörrar är tejpade. Innertak och isolering är inte på plats ännu, men luftpalten precis under råsponten är tillfälligt tätad för att byggtorkarna ska fungera effektivare. Ytterväggarna är klädda med utegips med tejpade skarvar. Sammantaget BORDE det vara vindtätt, men hur kan man veta? Man kan inte se inifrån och ut överallt, Regelstommen skymmer sikten, särskilt i hörnen, och dör det finns ett mellanbjälklag.A AndersS skrev:Förstår inte riktigt hur du ska kunna skapa ett skal som inkluderar även golv och tak som kan provas. för enda sättet är ju att provtrycka.
Om det ännu inte är isolerat så ser du med visuell kontroll att det inte finns hål/glipor i utsidans diffusionsspärr, både från insida och utsida. Och i vindskyddet på utsidan ska även slutlig fasad ingå.
Av det jag har sett hittills, har jag inte sett någon som vet hur man kollar detta. Jag skulle önska mig ett värde på tillåtet luftläckage per kvadratmeter yttervägg.
Det är säkert för att det inte finns och komplexitet om du vill göra det.
Och utifrån att huset yttre skal inte ska ha den tätheten.
Det bästa är att ställa frågan till KA som ska säkerställa att det blir rätt utfört enligt gällande regelverk.
Och utifrån att huset yttre skal inte ska ha den tätheten.
Det bästa är att ställa frågan till KA som ska säkerställa att det blir rätt utfört enligt gällande regelverk.
Ja, fast visst måste vindskyddet vara "tätt". Frågan är bara hur tätt? Om det inte finns några värden på vindtäthet kan det ju få blåsa igenom isoleringen, bara det inte kommer in i huset.A AndersS skrev:
Ok, jag frågar min KA.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
det skall inte vara tätt. Det skall minimera luftrörelser i isoleringen.R Robert20 skrev:
Plasten invändigt är det lufttäta skiktet. passivhus har du väl ett läckflöde på är det 0,2-0,3 l/s/m2 nånstans.
Provtrycker du mot det så kommer du inte ha någon större täthet och det kommer läcka mycket /m2 vid 50Pa övertryck som är det man trycka med.
Javisst, jag förstår att det inte får vara "ångtätt". Men utan täthetsvärden i vindspärren skulle det ju kunna vara "helt öppet" och ändå vara godkänt. Det kan knappast vara meningen, då är det ju inget vindskydd. Men att det läcker mycket mer än ångspärren är jag införstådd med.I Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Och du kommer inte få ett tillförlitligt värde. Det är en helt onödig verifiering som inte ger ett dugg. Det skall utföras enligt montageanvisningen och det skall framgå av egenkontroller. Tro mig jag har deltagit i min beskärda del av provtryckningar.R Robert20 skrev:
Jag tycker att det är lite väl tråkig ton mot TS här.
I min värld är tänket helt rätt, att man vill ha ett så tätt vindskydd runt stommen/isoleringen som möjligt. Ja, det ska vara tätt, lufttätt men inte diffusionstätt. Sen att det kan vara mycket svårt att åstadkomma en dylik provtryckning (av endast vindskyddet) är ju en annan sak.
I min värld är tänket helt rätt, att man vill ha ett så tätt vindskydd runt stommen/isoleringen som möjligt. Ja, det ska vara tätt, lufttätt men inte diffusionstätt. Sen att det kan vara mycket svårt att åstadkomma en dylik provtryckning (av endast vindskyddet) är ju en annan sak.
Ja och Nej, det är beroende av vad tillverkaren har konstruerat och utlovat, samt hur konstruktionen är gjord och om det följer något regelverk. Men även val av produkt och hur det ska monteras enligt den tillverkaren.R Robert20 skrev:
För delar av en konstruktion kan visuell kontroll vara tillräcklig och i många fall enda metoden att verifiera rätt utförande. Ett "vindskydd" ska ju förhindra att det blåser in från utsidan, så i teorin, faktiskt även praktiken, kan jag konstruera ett sådant som har större genomsläpp från insidan än utsidan
Låter intressant. menar du att man skulle kunna konstruera vindskyddet som en "backventil" som släpper ut ånga, men inte släpper in? Berätta.A AndersS skrev:Ja och Nej, det är beroende av vad tillverkaren har konstruerat och utlovat, samt hur konstruktionen är gjord och om det följer något regelverk. Men även val av produkt och hur det ska monteras enligt den tillverkaren.
För delar av en konstruktion kan visuell kontroll vara tillräcklig och i många fall enda metoden att verifiera rätt utförande. Ett "vindskydd" ska ju förhindra att det blåser in från utsidan, så i teorin, faktiskt även praktiken, kan jag konstruera ett sådant som har större genomsläpp från insidan än utsidan
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Det är utegips med tejpde skarvar. Det ger kanske 0,8-1l/s/m2 vid 50Pa övertryck. Det jag vill säga är att om man nu vill provtrycka tänk på att spikbrädorna bör sitta på utsidan så du inte skjuter ut gipsen. Det blir en 10-12 kg/skiva utåt.
Du kommet få en ganska stor osäkerhetsfaktor i provtryckningen också.
Personligen skulle jag rekommendera att man gör isolering pch plastar insidan så att det är tätt. Sen provtrycker man med över och undertryck samt termograferar. Då ser man exakt eventuella läckage. Det brukar vara elrör, avluftningar som läcker. Tänk på att alla avlopp skall vara täta. Vatten i brunnar och lock på all ändar osv. Om aggregatet är installerat så måste man sätta antingen ballonger i uteluft/avluft eller tejpa igen huvarna. Inkanalen likaså.
Det kostar några spänn att provtrycka en extra gång. Att verifiera det ingår i entreprenörens åtagande om de inte skrivit bort det till kunden. Men nånstans framgår det.
En provtryckning kan väl om allt är optimalt kosta en 10-15000 spänn kanske. Är det otätt och det krävs extra jobb sticker det iväg en hel del. Kanske inte om du bara kollar vindskyddet då det är otätt i sig. Dock kommer osäkerhetsfaktorn öka och det visar att det pyser nånstans. Kör du undertryck på vintern är det lätt att se var det pyser in kalluft iofs och tätning kan utföras. Däremot lär entreprenören skicka på ett äta-arbete på stående fot om de gjort enligt tillverkarens ansvisningar osv.
Det jag vill mena är att den kostnaden på 10000 kr tar lätt 25 år att betala igen med den ökade uppvärmningskostnaden. Under förutsättning att den inte ångspärren är ok.
Personligen skulle jag rekommendera att man gör isolering pch plastar insidan så att det är tätt. Sen provtrycker man med över och undertryck samt termograferar. Då ser man exakt eventuella läckage. Det brukar vara elrör, avluftningar som läcker. Tänk på att alla avlopp skall vara täta. Vatten i brunnar och lock på all ändar osv. Om aggregatet är installerat så måste man sätta antingen ballonger i uteluft/avluft eller tejpa igen huvarna. Inkanalen likaså.
Det kostar några spänn att provtrycka en extra gång. Att verifiera det ingår i entreprenörens åtagande om de inte skrivit bort det till kunden. Men nånstans framgår det.
En provtryckning kan väl om allt är optimalt kosta en 10-15000 spänn kanske. Är det otätt och det krävs extra jobb sticker det iväg en hel del. Kanske inte om du bara kollar vindskyddet då det är otätt i sig. Dock kommer osäkerhetsfaktorn öka och det visar att det pyser nånstans. Kör du undertryck på vintern är det lätt att se var det pyser in kalluft iofs och tätning kan utföras. Däremot lär entreprenören skicka på ett äta-arbete på stående fot om de gjort enligt tillverkarens ansvisningar osv.
Det jag vill mena är att den kostnaden på 10000 kr tar lätt 25 år att betala igen med den ökade uppvärmningskostnaden. Under förutsättning att den inte ångspärren är ok.
Tack för ett informativt svar. Det här med termografering måste vara ett bättre sätt än att mäta läckagevärden i absoluta tal. Då bör man hitta defekterna. Det skulle kännas skönt att veta att man har gjort det man kan.I Installation skrev:Det är utegips med tejpde skarvar. Det ger kanske 0,8-1l/s/m2 vid 50Pa övertryck. Det jag vill säga är att om man nu vill provtrycka tänk på att spikbrädorna bör sitta på utsidan så du inte skjuter ut gipsen. Det blir en 10-12 kg/skiva utåt.
(Att det kosta pengar att provtrycka förstår jag, och i mitt fall även att åtgärda, eftersom min byggare jobbar på löpande.)
Nu har jag ett äldre tilläggsisolerat hus och där ligger vindskyddet på vinden ovanpå isolering utan att vara fastsatt.R Robert20 skrev:
Kanske inget applicerbart på ett nytt hus men ändå exempel.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
termograferingen är rätt poänglös utan trycksättning.R Robert20 skrev:Tack för ett informativt svar. Det här med termografering måste vara ett bättre sätt än att mäta läckagevärden i absoluta tal. Då bör man hitta defekterna. Det skulle kännas skönt att veta att man har gjort det man kan.
(Att det kosta pengar att provtrycka förstår jag, och i mitt fall även att åtgärda, eftersom min byggare jobbar på löpande.)
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg