9 675 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
Kan man provtrycka vindskyddet när huset byggs?
Aldrig hört talas som någon som provtryckter vindskydd…. Man kolla med blotta ögat att monteringen ser okej ut. Väldigt enkelt sitter det vindskydd överallt? Sitter vindskyddet fast ordentligt? är skarvarna tejpade med åldersbeständig tejp? Så färdigt är absolut ingen vetenskap. Spara provtryckning till den behövs och gör nytta istället. Till ångspärren.
Vad menar du, bor du på ett blåsigt ställe så måste man ju vara säker på att luften inte blåser genom isoleringen och det kan kräva hög noggrannhet i montering. Man vill väl inte betala fullt pris för tveksam isolationsförmåga??B Bläcktudan skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Det är ju i förekommande fall oftast en beklädnad i forn av puts, brädor, plåt eller annan lämpligt ytskikt utanför det inre vindskyddet. Det skall blåsa rätt rejält för att en skall få så våldsamma luftrörelser i isoleringen bakom vindskyddet så det tappar sin isolerande förmåga.S SNf skrev:
Att vindskyddet inte ser ut som ett hönsnät är ju självklart. Det skall vara helt och inte ha synliga hål. Det räcker mer än väl för ändamålet. I fallet här är det utvändig gips av okänt fabrikat med tejpade skarvar. Det kommer göra jobbet så länge ingen snickrar massa hål i det.
Jag ska försöka förklara lite. Du kan inte provtrycka vindskyddet. Det är ett vindskydd och är inte lufttätt som en plastfolie. Luft skall kunna passera gipsen men inte vind. En yttervägg består av flera lager som tillsammans bildar klimatskalet. Panelen eller vilken fasadbeklädnad du har är det första riktiga vindskyddet. Sedan kommer utvändiga gipsen som ska tejpas i skarvar och vid olika genomföringar.
Det jag råder dig att g att göra om du känner dig osäker på din byggares kompetens är att en ljus dag släcka alla lampor invändigt och gå runt och besikta gipsen inifrån genom att leta efter ljusstrimmor. Hittar du sådana så markera dessa och be din byggare att tejpa dom.
Utegipsen är vindtät om man följt monteringanvisningen. Det är inget som behövs eller för den del går att provtrycka
Det jag råder dig att g att göra om du känner dig osäker på din byggares kompetens är att en ljus dag släcka alla lampor invändigt och gå runt och besikta gipsen inifrån genom att leta efter ljusstrimmor. Hittar du sådana så markera dessa och be din byggare att tejpa dom.
Utegipsen är vindtät om man följt monteringanvisningen. Det är inget som behövs eller för den del går att provtrycka
Tyvärr kan man inte se alla skarvar eftersom inre stommen skymmer sikten på många ställen.Matti_75 skrev:
Jag ska försöka förklara lite. Du kan inte provtrycka vindskyddet. Det är ett vindskydd och är inte lufttätt som en plastfolie. Luft skall kunna passera gipsen men inte vind. En yttervägg består av flera lager som tillsammans bildar klimatskalet. Panelen eller vilken fasadbeklädnad du har är det första riktiga vindskyddet. Sedan kommer utvändiga gipsen som ska tejpas i skarvar och vid olika genomföringar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Det ska ju poängteras att byggs det på normalt vis så blir det tillräckligt tätt. Om nu inte ts utgår ifrån att de som bygger inte kan bygga hus då och är plockade på gatan vid t-centralens skummare områden ?
Alla kan göra misstag, även duktiga hantverkare (mina byggare är jättebra). Det är hundratals tejpningar. Inte konstigt om något skulle vara missat.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
förvisso men det känns nästan som du utgår ifrån att allt blir fel. Nå enstaka tejpfel gör inte att allt går på tok. Det är ju inte tejpen i sig som gör det tätt. Skillnaden mellan ett välbyggt otjepat hus kontra ett tejpat är antagligen inte särskilt stor.R Robert20 skrev:
Och det blir marginell, troligtvis ingen, påverkan. Som råd, jag skulle släppa yttre skal/vindskyddet och istället fokusera på att isolering görs riktigt och inre tätskikt.R Robert20 skrev:
Har drivit en del stora projekt, man gör då en riskanalys, prioriterar och lägger mera fokus på det som kan få störst påverkan. Kan även tillämpas på mindre projekt som ett husbygge.
JappI Installation skrev:Det är ju i förekommande fall oftast en beklädnad i forn av puts, brädor, plåt eller annan lämpligt ytskikt utanför det inre vindskyddet. Det skall blåsa rätt rejält för att en skall få så våldsamma luftrörelser i isoleringen bakom vindskyddet så det tappar sin isolerande förmåga.
Att vindskyddet inte ser ut som ett hönsnät är ju självklart. Det skall vara helt och inte ha synliga hål. Det räcker mer än väl för ändamålet. I fallet här är det utvändig gips av okänt fabrikat med tejpade skarvar. Det kommer göra jobbet så länge ingen snickrar massa hål i det.
Jag har fått kontakt med en firma som sätter ett undertryck i huset, och sedan läcksöker, dvs känner var det drar/blåser. Det kan man antingen göra med rök (som ventilationstekniker använder), eller bara gå nära och känna.
Det borde fungera.
Tack för alla synpunkter och tankar.
Det borde fungera.
Tack för alla synpunkter och tankar.