23 771 läst ·
87 svar
24k läst
87 svar
Kan man lita på chatgpt? Dra ström!
Ja AI killgissar ju bara grovt.L laxen86 skrev:Ett råd är att börja tänka mer kritiskt, söka information från förstahandskällor och undvika AI så mycket som möjligt.
LLMer har sin plats men dom är inte det dom ger sken av att vara. Det som vi tänker på som riktig AI existerar inte än och LLM är program som självsäkert samlar ihop, bearbetar och presenterar data utan någon form av egenkontroll att det den säger stämmer.
AI är faktiskt sämre än de här:
Nej, de resonerar inte med sig själva. Bara för att OpenAI och Google kallar det "reasoning model" är det inte faktiska resonemang, för en LLM vet inte vad den vet eller vad den inte vet.Bo00 skrev:
Jag kastar in detta: ingen nämner överhuvudtaget vilken version av chatgpt som använts. Är det gratisversionen så går det helt enkelt inte att få ett vettigt svar på en komplicerad fråga, det är en omöjlighet då prioriteten i gratis är snabbhet.
Betalda versioner av chatgpt eller Gemini resonerar med sig själva och ifrågasätter sig själva och justerar innan svaret ges efter längre tid. Du kan även ifrågasätta om det verkligen är rätt och få ett adekvat svar.
Ställer du följdfrågor i gratis så resonerar den ändå aldrig med sig själv utan kastar ur sig samma fel svar igen men med andra ord.
Du ska INTE lita på chat GPT eller gå in i diskussion med den. Den kan vara mycket övertygande och pedagogisk men fy fan vad fel det kan bli. Den vägrar konsekvent att erkänna fel också utan bara slätar över eller förklarar det som ett missförstånd, man kan ju bli helt jävla galen. Det är sjukt hur lätt den kan luras att tro att den är någon form av expert så var försiktig
AI är egentligen en förkortning av "Allmän Idioti" så nu vet ni det 🙂
”AI” är i dagsläget väldigt långt från det man traditionellt menar med AI, det då ingen löst hur man faktiskt får in ”intelligens” i systemet.
Vad vi har i dagsläget är i princip motsvarigheten till någon som hört en låt på främmande språk många gånger och nu entusiastiskt och självsäkert sjunger med varje gång låten spelas, utan att egentligen varken veta om det är rätt ord eller vad texten ens betyder.
Tänk den här situationen fast på en större nivå:
På det så har företagen bakom lagt ett filter som i princip tvingar tjänsten att hålla med dig och bara säga precis vad du vill höra, för annars finns ju risken att någon blir missnöjd/kränkt och slutar använda/betala.
Så när det kommer till något som är minsta lilla viktigt att det blir bra eller rätt i verkliga livet:
Lita inte på en ”AI”.
Vad vi har i dagsläget är i princip motsvarigheten till någon som hört en låt på främmande språk många gånger och nu entusiastiskt och självsäkert sjunger med varje gång låten spelas, utan att egentligen varken veta om det är rätt ord eller vad texten ens betyder.
Tänk den här situationen fast på en större nivå:
På det så har företagen bakom lagt ett filter som i princip tvingar tjänsten att hålla med dig och bara säga precis vad du vill höra, för annars finns ju risken att någon blir missnöjd/kränkt och slutar använda/betala.
Så när det kommer till något som är minsta lilla viktigt att det blir bra eller rätt i verkliga livet:
Lita inte på en ”AI”.
Redigerat:
Det finns en forumregel om ChatGPT och annan AI, 5.4.4, av goda skäl.SnällKyckling skrev:
AI skapar desinformation och har blivit en modern plåga, man kan ALDRIG lita på fakta som man får från en AI. Det man möjligen kan använda dem till är att hitta länkar till sidor med seriös information.
Du har nog fortfarande en liten brandrisk att hantera, du bör nog ta dit en elektriker för att fixa det så det blir bra. Flexrören är dåligt installerade, jag skulle inte låta det vara kvar på det sättet. Dessbättre är plåten korrekt jordad vilket undviker risk vid beröring, så det är nog inte ett formellt fel.
Dan_Johansson skrev:
Jag provade att fråga en liten modell jag kan köra på min egen dator (Qwen 3.6 27B), och den skapade ett mermaid-diagram för hur kopplingen borde se ut som inte är helt ute och cyklar (men skippar detaljer som hur man kopplar in med Wago/etc):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man tycker ju att en kommersiell produkt som ChatGPT borde kunna göra bättre ifrån sig...AI som leker elektriker skrev:"Elektrikerns" kommentar till den säkra lösningen:
Färgkoden (Standard):
Brun (L): Används nu för alla fas-trådar, även den som går från Shellyn till uttag B.
Blå (N): Används för all nolla.
Grön/Gul (PE): Används enbart för jord.
Strömlöpet:
Uttag A (Ostört): Får direkt fas och nolla.
Uttag B (Tidstyrt): Får nolla direkt, men fasen måste gå igenom Shellyn (In på L, ut på L out).
Koppling:
Jag rekommenderar fortfarande starkt att du använder Wipca-kammare (som du hade i originalet) för att fördela Nollan och Fasen. Det ser proffsigt ut och är lättare att felsöka än att klämma in flera trådar under samma skruv.
Detta är en installation som skulle godkännas av en besiktningsman.
Svar på titeln. Nej!
Jag ser framför mig diskussionen en gång i tiden
"Hey, I just invented Artificial Ignorance, Let's shorten it to AI"
"You won't get financing with that name, let's call it Artificial Intelligence"
Vi tar en massa data i ena änden och våra fördommar i andra och sedan rör vi om i det i mitten tills vi har fått något som från datan svarar med våra fördommar. Vi vet inte varför eller hur eller om den gör rätt i fall utanför de vi har specificerat med våra fördommar.
Sen har vi generativ AI som, vilket många redan påpekat, är väldigt ivrig på att svara och alltid bergssäker på att den är korrekt. En bekant testade i början och fick en lång redogörelse om vilka elefanter som kan flyga och vilka som inte kan det,
Sen har vi faktiskt nytta av maskininlärning/AI vid analyser av röntgenbilder mm. (Kan även tillägga att vid tidiga försök att identifiera malignt melanom triggade modellen på linjalerna som används för att visa storleken vid dokumentationen av hudförändringarna)
Och för framtiden. Märk ut uttaget noga att det är styrt och maxströmmen i det. Det borde nog, som redan påpekats, säkras ner med passande säkring kan man tycka,
Jag ser framför mig diskussionen en gång i tiden
"Hey, I just invented Artificial Ignorance, Let's shorten it to AI"
"You won't get financing with that name, let's call it Artificial Intelligence"
Vi tar en massa data i ena änden och våra fördommar i andra och sedan rör vi om i det i mitten tills vi har fått något som från datan svarar med våra fördommar. Vi vet inte varför eller hur eller om den gör rätt i fall utanför de vi har specificerat med våra fördommar.
Sen har vi generativ AI som, vilket många redan påpekat, är väldigt ivrig på att svara och alltid bergssäker på att den är korrekt. En bekant testade i början och fick en lång redogörelse om vilka elefanter som kan flyga och vilka som inte kan det,
Sen har vi faktiskt nytta av maskininlärning/AI vid analyser av röntgenbilder mm. (Kan även tillägga att vid tidiga försök att identifiera malignt melanom triggade modellen på linjalerna som används för att visa storleken vid dokumentationen av hudförändringarna)
Och för framtiden. Märk ut uttaget noga att det är styrt och maxströmmen i det. Det borde nog, som redan påpekats, säkras ner med passande säkring kan man tycka,
Jag blev precis utsatt för ett enormt svek och nu svarar min kompis med chatgpt. Är det här vanligt? Efter 10 år känner jag hennes skrivstil, och att hon plötsligt smsar mig med AI-svammel måste vara det vidrigaste jag varit med om. Fy fan!
En kvinna och ai, det är två fel.SnällKyckling skrev:
Du ska aldrig lita på en ai eller en kvinna
Av allt tänkbart är el det sista jag skullle använda AI för.
På sätt och vis är de tekniska principerna och elreglerna som gäller för installationer för vanliga konsumenter både välkända och enkla så i regel antingen kan man lätt lista ut det själv eller så är *situationen* så komplicerad att en kunnig elektriker måste anlitas.
Själv använder jag AI för informationssammanställning som jag sållar i och verifierar mot andra källor. (Vilket i princip är så AI är byggt på.)
På sätt och vis är de tekniska principerna och elreglerna som gäller för installationer för vanliga konsumenter både välkända och enkla så i regel antingen kan man lätt lista ut det själv eller så är *situationen* så komplicerad att en kunnig elektriker måste anlitas.
Själv använder jag AI för informationssammanställning som jag sållar i och verifierar mot andra källor. (Vilket i princip är så AI är byggt på.)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Hon kanske också tillhör samma generation ...SnällKyckling skrev: