23 803 läst ·
87 svar
24k läst
87 svar
Kan man lita på chatgpt? Dra ström!
Om man kollar på bilden och ser hur saker och ting är kopplat så borde någon klocka ringa i huvudet, tex att färger blandas, PE kommer från dosans hölje, Shelly ansluts med fler ledare än möjligt.SnällKyckling skrev:
Jag brukar få såna bilder skickade till mig av kunder när de har en plan exempelvis som denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla AI modeller killgissar och ska absolut inte litas på med skarpa modellbilder. Instruktioner kan litas på OM du ber den dubbelkolla sin information. Sen är Gemeni betydligt vassare än GPT. Lycka till!SnällKyckling skrev:
Tjenixen, jag vill att mitt dubbeluttag (Buster + Punch) ska funka så här:
- Ena uttaget: Alltid ström.
- Andra uttaget: Styrs av en Shelly Plus 1PM Mini (tidsschema till växtlampa).
Kan jag inte bara dra blå och brun från ena uttaget till Shelly till andra uttaget? Men enligt chatgpt ska jag göra så vilket känns lite lurigt.
Om du måste fråga AI så skall du nog låta det göras av nån som kan dvs inte duSnällKyckling skrev:
Kan jag inte bara dra blå och brun från ena uttaget till Shelly till andra uttaget? Men enligt chatgpt ska jag göra så vilket känns lite lurigt.
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Tänk på att minin är max 8A också, den är mer tänkt för belysning än uttag. Tror dock den har skydd för hög temp i mjukvaran
Just detta.Fairlane skrev:
ChatGPT och andra AI-modeller kan ingenting. De kan sätta samman information som de fått och presentera det på ett trovärdigt sätt. Har de fel information kommer de ändå presentera det väldigt trovärdigt. Det finns inget "jag tror att det kan vara ..." när en AI presenterar sitt svar. Därför måste man alltid ifrågasätta svaret man får och dubbelkolla.
Så det enda som är rätt är väl att du just dubbelkollat, för ChatGPT hade i detta fall inte rätt.
ChatGPT måste vara världens största ormoljeförsäljare. Än så länge så är det ingen källa till information man kan lita på, men framställs alltid som att det är korrekt information när den ges.
Nej, du kan aldrig lita på en hallucinerande LLM. Generativa AI-modeller hallucinerar mellan 10-25% av tiden. Det är matematiskt omöjligt att eliminera hallucinationer och de är programmerade att uttala sig med stor säkerhet, för det ger dem mer poäng i utvärderingarna i stället för att säga att de är osäkra. De vet inte vad de vet eller vad de inte vet, utan är bara en sannolikhetsmotor som försöker ge användaren vad den tror att den sannolikt vill ha.
Allt det är förutom alla resurser skiten kräver.
"AI" är ren skit.
Allt det är förutom alla resurser skiten kräver.
"AI" är ren skit.
Jag kastar in detta: ingen nämner överhuvudtaget vilken version av chatgpt som använts. Är det gratisversionen så går det helt enkelt inte att få ett vettigt svar på en komplicerad fråga, det är en omöjlighet då prioriteten i gratis är snabbhet.
Betalda versioner av chatgpt eller Gemini resonerar med sig själva och ifrågasätter sig själva och justerar innan svaret ges efter längre tid. Du kan även ifrågasätta om det verkligen är rätt och få ett adekvat svar.
Ställer du följdfrågor i gratis så resonerar den ändå aldrig med sig själv utan kastar ur sig samma fel svar igen men med andra ord.
Betalda versioner av chatgpt eller Gemini resonerar med sig själva och ifrågasätter sig själva och justerar innan svaret ges efter längre tid. Du kan även ifrågasätta om det verkligen är rätt och få ett adekvat svar.
Ställer du följdfrågor i gratis så resonerar den ändå aldrig med sig själv utan kastar ur sig samma fel svar igen men med andra ord.
Kort sagt: NEJ! Det är dessutom inget du får koppla själv. Ring en elektriker är det enda korrekta svaret du borde fått från en AI om den var byggd för att ge korrekta svar och inte för att skapa ett behov.SnällKyckling skrev:
Ett råd är att börja tänka mer kritiskt, söka information från förstahandskällor och undvika AI så mycket som möjligt.SnällKyckling skrev:
LLMer har sin plats men dom är inte det dom ger sken av att vara. Det som vi tänker på som riktig AI existerar inte än och LLM är program som självsäkert samlar ihop, bearbetar och presenterar data utan någon form av egenkontroll att det den säger stämmer.
Snabba svar är sällan rätt svar.