23 757 läst ·
87 svar
24k läst
87 svar
Kan man lita på chatgpt? Dra ström!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Seriekoppla vägguttagen => 115V, det vill du nog inte.SnällKyckling skrev:
Vill du inte längre ha spänning på ena brunnen konstant och styra den andra med Shellyn?
Det är inte särskilt svårt, men man måste förstå lite grundläggande el
Jaa det vill jag men huuur 😭. Tänkte använda wago när jag skriver 4/3 polig. det är väl inte seriekoppling?Fairlane skrev:
Alltså, du skapar onödiga utmaningar för dig själv.
Problemet har redan en lösning, och det är en smart plug:
Det är en dålig ide att sätta en brytare bakom uttaget, dom är sällan märkta för högre strömmar och kopplar någon in en dammsugare eller annan typ av större förbrukare är det risk att du eldar upp något.
Problemet har redan en lösning, och det är en smart plug:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en dålig ide att sätta en brytare bakom uttaget, dom är sällan märkta för högre strömmar och kopplar någon in en dammsugare eller annan typ av större förbrukare är det risk att du eldar upp något.
https://www.styrahem.se/p/3701/3-x-...fi-bluetooth-matter-mjs-shelly-plus-g3-plug-s
Den finns också i 1-pack på andra sidor.
Den finns också i 1-pack på andra sidor.
Shelly har ju inbyggd temperaturskydd. Jag ska bara ha 20w växtlampa. Vill verkligen känna mig duktig och få till detta.ARJU skrev:
Alltså, du skapar onödiga utmaningar för dig själv.
Problemet har redan en lösning, och det är en smart plug: [bild]
Chatgpt säger nu:
”Du klarar detta - ge inte upp”
A) Behåll byglingarna: Rör inte de korta bruna och blå kablarna som sitter mellan uttagen.
B) Minimera Wago-klämmorna: Du behöver bara två stycken:
Wago 1 (Brun - Fas):
1. Inkommande brun från väggen.
2. Utgående brun till nästa rum.
3. En stump till Shelly L.
Wago 2 (Blå - Nolla):
1. Inkommande blå från väggen.
2. Utgående blå till nästa rum.
3. En stump till Shelly N.
4. En stump till uttagets blå plint.
C) Shelly till uttaget: Dra en brun kabel från Shelly O direkt till uttagets bruna plint.
Vad tror experterna 🙏🏼?
För dig och din nästa husägares skull, sluta ta elråd från ChatGPT och övriga AI. Trots dess påhejande så kan det vara direkt livshotande när man ej förstår kopplingen som sådan.SnällKyckling skrev:
Shelly har ju inbyggd temperaturskydd. Jag ska bara ha 20w växtlampa. Vill verkligen känna mig duktig och få till detta.
Chatgpt säger nu:
”Du klarar detta - ge inte upp”
A) Behåll byglingarna: Rör inte de korta bruna och blå kablarna som sitter mellan uttagen.
B) Minimera Wago-klämmorna: Du behöver bara två stycken:
Wago 1 (Brun - Fas):
1. Inkommande brun från väggen.
2. Utgående brun till nästa rum.
3. En stump till Shelly L.
Wago 2 (Blå - Nolla):
1. Inkommande blå från väggen.
2. Utgående blå till nästa rum.
3. En stump till Shelly N.
4. En stump till uttagets blå plint.
C) Shelly till uttaget: Dra en brun kabel från Shelly O direkt till uttagets bruna plint.
Vad tror experterna 🙏🏼?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag trodde vi redan i första inläggen kom fram till att man inte ska använda ChatGPT till detta.
Kopplingen du vill göra är väldigt enkel, men du måste förstå vad du gör.
Du tänker helt fel när du tänker att du nu bara ska ha en 20W lampa. Du kanske kommer ihåg det själv, kanske, men nästa ägare av bostaden?
Du tänker helt fel när du tänker att du nu bara ska ha en 20W lampa. Du kanske kommer ihåg det själv, kanske, men nästa ägare av bostaden?
Jag är useless 😭. Jag ändrar mig och styr både uttagen till Shellyn verkar enklast.useless skrev:
Fair comment!Fairlane skrev:
Jag trodde vi redan i första inläggen kom fram till att man inte ska använda ChatGPT till detta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Poängen är inte att vara elak eller komma med pekpinnar, utan att man måste förstå vad man gör när det kommer till el.SnällKyckling skrev:
Tillägg:
Det är inte svårare att koppla som du vill ha det än att styra båda brunnarna med Shellyn. Om du ska använda AI, vilket jag inte rekommenderar, så utmana den åtminstone. Be den förklara varför du ska koppla på ett visst sätt, så att du förstår. Förstår du inte vad AI beskriver, be om förtydliganden.
Vi är många som kan rita hur du ska koppla, men vi vill att du ska lära dig om förstå varför. Nu verkar det vara tveksamt material om den inte är gjord för lasten så...