R rolodi skrev:
För 3-4 år sedan fick jag lagt 90 kvm träparkett i bostadsrätt på 3.e vån. Butik och mycket erfaren snickare var överens om att fuktspärr skulle läggas.Det angavs också i läggningsanvisningarna. Så blev det med gott resultat. Lämplig typ av täckmasonit lades där golvet behövde höjas lite.
Aha, då vet jag. Golvfirman var hos mig igår och sa att fuktspärr inte skulle behövas då jag bor så högt upp. De skulle ändå offerera för det, men det var nog mest för att jag frågade om det behövdes. Sedan pratade han om ett annat lite dyrare underlag som är bra när man lägger på betonggolv, jag har för mig att han sa att det var bra när det var mindre ojämnheter. Det var dock ingen fuktspärr i tror jag.
Jag läste läggningsanvisningarna tidigare idag, visste inte ens att det fanns. Då står det faktiskt att fuktspärr ska användas.

K Kenneth 7290 skrev:
Oj oj, många experter här man blir nästan mörkrädd av en del svar. Borra i det nya parkettgolvet och spruta ner fogskum, gör absolut inte det. Finns inga genvägar här golvet måste flytspacklas jämnt. Får inte vara några större differenser än 2 mm på en 2 meters rätskiva. Hålla på och bygga med lumppapp blir aldrig perfekt. Jag har jobbat med golvläggning i 54 år, mesta tiden som egen företagare i branschen.
Nej, det ska jag inte göra.
Tack, jag ska använda rätskiva eller liknande för att se om det är ojämnt.

P Pumabjörnen skrev:
Möjligt lite off topic men företaget Duri tog runt 2014 fram en klipp till 14mm parkett som jag fick äran att testa på ett jobb, kan säga att det gick att klippa men att snitten sällan vart 90° vilket gjorde att det fanns risk att rörelsemån mot väggar och fasta objekt inte blev enligt vad som föreskrevs samt att det var j*vligt tungt att klippa trots giljotinens kraftiga utväxling.

Åter till ämnet så brukar läggningsanvisningarna för parkett trägolv och laminat(HDF-kärna så även här återfinns trämaterial i viss mån) föreskriva att man skall ha en diffusionsspärr mellan golvet i fråga och betongen, särskilt i det fallet det förekommer golvvärme då det anses föreligga en risk att ev kondens från GV-rören kan orsakar skador på golvet underifrån.

Är fallet så att golvet läggs på oisolerad platta på mark i hus eller t.ex lägenhet i markplan finns risken att utan diffusionsspärr ev fukt som uppstår via kapillärverkan orsakar samma skador.

Däremot när det rör sig om att lägga ett parkettgolv på vån 5 skulle jag vilja påstå att riskerna för skador orsakade av tillskjutande fukt är minimala och har själv många 100 m3 golv på det viset och aldrig fått någon återkoppling om problem.

Ang. Svackor så bör dessa som nämnts innan åtgärdas och för det finns flertalet metoder alltifrån underlagsfoam till ilappning med exempelvis masonitskivor men att spackla upp golvet med någon typ av avjämningsmassa ger definitivt det bästa resultatet. Mindre svackor kan vara acceptabla beroende på golvets tjocklek men om dessa är för stora kan svikt och stegljud uppstå samt i värsta fall kan urspontning, resningar etc ske.

Därför är i detta fall min rekomendation
Att gå över golvet med en längre rätskiva och åtgärda tydliga svackor med avjämningsbruk innan samt att använda sig av underlagsfoam alt lumppapp för att ta upp mindre återstående svackor.
Glöm inte att säkerställa att erforderlig rörelsemönster lämnas enl. Golvtillverkarens anvisningar, många gånger då jag fått åtgärda problem med golv andra hantverkare lagt in har problemet varit att rörelsemånen varit undermålig eller saknats totalt.

lycka till!
Tack för bra information och råd!

Golvfirman som var och tittade igår sa samma sak som du gällande fuktspärr på en så hög våning. Nu börjar jag förstå att det nog faktiskt inte behövs.

Jag ska köpa rätskiva eller liknande för att kontrollera jämnheten. Bra råd gällande vad man kan göra åt eventuell ojämnhet.
Jag såg att den leverantör jag ska köpa golvet av säljer även golvläggningskit med kilar så det har jag tänkt köpa (om jag nu ska lägga det själv) och det stod även i golvläggningsanvisningen om detta så ska läsa igenom den igen.

Stort tack igen för ditt svar! Du råkar inte ha någon input på fråga 2? 🙂

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Då räcker det med lunnpapp! Lumpapp finns ej.
Rulle med grålumppapp Forbo, 15 meter, på en websida där det går att beställa för 279 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
R Renoverings-Linn skrev:
Okej, och vad säger du om att betongplattan behöver vara jämn? Är det okej med tex 1-2 cm nivåskillnad?
Ska du kosta och köpa ett trägolv så borde du spackla bort dom värsta ojämnheter.

M mats.3 skrev:
Ska du kosta och köpa ett trägolv så borde du spackla bort dom värsta ojämnheter.
Ja, det håller jag helt med om. Jag tror dock att det inte är så stora ojämnheter men jag ska kolla upp det!

Ja det där låter ju väldigt smidigt. Kan man använda laminatskärare till trägolv alltså? Och kan man använda den för att kapa på längden också?
R rolodi skrev:
För 3-4 år sedan fick jag lagt 90 kvm träparkett i bostadsrätt på 3.e vån. Butik och mycket erfaren snickare var överens om att fuktspärr skulle läggas.Det angavs också i läggningsanvisningarna. Så blev det med gott resultat. Lämplig typ av täckmasonit lades där golvet behövde höjas lite.
Vissa fabrikat kräver fuktspärr oavsett förhållanden.

Nej, det ska jag inte göra.
Tack, jag ska använda rätskiva eller liknande för att se om det är ojämnt.
Räddat många golv på detta viset
Lätt att skriva ” absolut inte” men förklara istället varför man inte kan göra det
Om en kund har svikt i sitt nylagda parkettgolv,dvs dåligt förarbete,vilka alternativ har du för att fixa detta,,.
Har även gjort detta på äldre parkettgolv i gamla lägenheter.Då dessa parketter ofta är lagda på sand,ca 70-100 mm,händer det att sanden försvinner i springer o rörgenomgångar med svikt i golvet som följd
Då har jag borrat två 6 mm hål på lagom avstånd,beroende på hur hu stort område som sviktar,sprutat ner fogskum i det ena hålet,överflödet kommer upp i det andra,viktigt att inte överdosera,då kan det få motsatt effekt,så golvet bågnar
Denna metod har jag använt under mina 40 år som golvslipare,utförs den korrekt blir resultatet kanon,golvet blir plant,knarr försvinner,och det bästa är förstås nöjda kunder

• Gilla
Renoverings-Linn
  • Laddar…
Jag för
Koling Koling skrev:
Lätt att skriva ” absolut inte” men förklara istället varför man inte kan göra det
Om en kund har svikt i sitt nylagda parkettgolv,dvs dåligt förarbete,vilka alternativ har du för att fixa detta,,.
Har även gjort detta på äldre parkettgolv i gamla lägenheter.Då dessa parketter ofta är lagda på sand,ca 70-100 mm,händer det att sanden försvinner i springer o rörgenomgångar med svikt i golvet som följd
Då har jag borrat två 6 mm hål på lagom avstånd,beroende på hur hu stort område som sviktar,sprutat ner fogskum i det ena hålet,överflödet kommer upp i det andra,viktigt att inte överdosera,då kan det få motsatt effekt,så golvet bågnar
Denna metod har jag använt under mina 40 år som golvslipare,utförs den korrekt blir resultatet kanon,golvet blir plant,knarr försvinner,och det bästa är förstås nöjda kunder
Jag förstår att man kan använda denna metod med fogskum eller liknande som nödlösning på ett gammalt parkettgolv. Men man borrar väl för sjutton inte i ett nylagt parkettgolv istället för att se till att undergolvet följer dom krav för buktighet som finns enligt AMA Hus innan man börjar lägga parketten.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Koling Koling skrev:
Visst kan man använda fogskum för att rädda gamla befintliga golv och det har jag ochså gjort men att rekommendera det innan någon lagt golvet är rätt korkad för det är väl ändå bättre att flyta upp underlaget så att det blir bra direkt.

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra information och råd!

Golvfirman som var och tittade igår sa samma sak som du gällande fuktspärr på en så hög våning. Nu börjar jag förstå att det nog faktiskt inte behövs.

Jag ska köpa rätskiva eller liknande för att kontrollera jämnheten. Bra råd gällande vad man kan göra åt eventuell ojämnhet.
Jag såg att den leverantör jag ska köpa golvet av säljer även golvläggningskit med kilar så det har jag tänkt köpa (om jag nu ska lägga det själv) och det stod även i golvläggningsanvisningen om detta så ska läsa igenom den igen.

Stort tack igen för ditt svar! Du råkar inte ha någon input på fråga 2? 🙂
Varsågod👍,

Ang korkmattan i fråga 2 skulle jag i första hand vilja påvisa den möjliga förekomsten av asbest i mattlimmet(sk. Svartlim) då det var vanligt mellan 1950-70 men förekommer även innan och efter fram till året det förbjöds helt. Om nu mattan är så gammal, det behöver inte vara så men vill uppmärksamma dig på den eventuella möjligheten. Asbest måste saneras bort eller tillåtas ligga kvar orörd. Vill du lämna in ett prov skär du enklast bort en ruta på 10x10 cm och skickar in till på provtagning, finns flera aktörer som gör provtagning. Detta kostar från ~500:-/prov och tar några dagar innan besked fås, finns expressbesked men detta är avsevärt dyrare.

Om det inte blir alltför stora nivåskillnader skulle jag i ditt fall lägga nytt golv uppepå med en lumppapp mellan det och korken, korkmattan är följsam och kan därför följt med underliggande betong i svackor etc men detta går ju dom sagt att kontrollera och åtgärda med ovan nämnda rätskiva och ev lite avjämningsmassa.

helst vill man ju alltid ha samma nivå men ibland kostar detta mer än det smakar.

Lycka till!
Mvh

P Pumabjörnen skrev:
Varsågod👍,

Ang korkmattan i fråga 2 skulle jag i första hand vilja påvisa den möjliga förekomsten av asbest i mattlimmet(sk. Svartlim) då det var vanligt mellan 1950-70 men förekommer även innan och efter fram till året det förbjöds helt. Om nu mattan är så gammal, det behöver inte vara så men vill uppmärksamma dig på den eventuella möjligheten. Asbest måste saneras bort eller tillåtas ligga kvar orörd. Vill du lämna in ett prov skär du enklast bort en ruta på 10x10 cm och skickar in till på provtagning, finns flera aktörer som gör provtagning. Detta kostar från ~500:-/prov och tar några dagar innan besked fås, finns expressbesked men detta är avsevärt dyrare.

Om det inte blir alltför stora nivåskillnader skulle jag i ditt fall lägga nytt golv uppepå med en lumppapp mellan det och korken, korkmattan är följsam och kan därför följt med underliggande betong i svackor etc men detta går ju dom sagt att kontrollera och åtgärda med ovan nämnda rätskiva och ev lite avjämningsmassa.

helst vill man ju alltid ha samma nivå men ibland kostar detta mer än det smakar.

Lycka till!
Mvh
Det finns massor med olika mattsorter som innehåller asbest t.o.m vissa gamla linoleummattar så det är inte enbart limmet som innehåller asbest

• Gilla
Renoverings-Linn
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Det finns massor med olika mattsorter som innehåller asbest t.o.m vissa gamla linoleummattar så det är inte enbart limmet som innehåller asbest
Så är det absolut, korkmattan i sig kan även den eventuellt innehålla asbest, alltså inte enbart limmet som utgör ev risk, Bra att du förtydligade detta.👍

• Gilla
Renoverings-Linn
  • Laddar…
P Pumabjörnen skrev:
Varsågod👍,

Lycka till!
Mvh
Tack för ditt svar! 🙂 Jag läste det när du skrev och nu har jag funderat och kommer med största sannolikhet inte riva ut mattan. Din sista mening var bra. Det blir ett lite för stort projekt.

Nu har jag tagit bort nästan alla golvlister i de rummen där golvet ska läggas, en list kvar som bråkar lite. Jag får hem golv och verktyg i veckan men ska måla väggar och tak först. Behöver spackla lite bara. Om några veckor får jag förhoppningsvis ett sovrum jag kan sova i 😊

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.