11 235 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Kan man lägga trägolv på betongplatta?
Ta något långt och rakt, helst typ långt vattenpass men det gissar jag att du inte har, men annars kanske ett hyllplan på högkant? Och så ser du om det blir glipor under.R Renoverings-Linn skrev:Okej ja, det ser ju hyfsat jämnt ut men sån liten skillnad ser jag såklart inte med ögat. Vad kan man använda för att se hur jämnt/ojämnt det är?
Tack för bra råd! Det ger hopp om att jag ska klara det själv 🙂 Åtminstone försöka! Men du tror alltså att jag inte behöver banka/trycka ihop golvplankorna i varandra, inte ens lite grann?
Ja men precis, rören går in i väggen i det här rummet, ska kolla hur det är i andra rummet.
Jag har lagt exakt det golvet du ska lägga och av de golv jag lagt är det det enklaste och har krävt minst bankande, jag tror som sagt inte att jag behövde banka alls. Sen skadar det väl inte att ha till hands ändå såklart.
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Nej, bara ett som är typ 60 cm. Men det var ju smart, jag ska se vad jag har hemma.P pjkw skrev:Ta något långt och rakt, helst typ långt vattenpass men det gissar jag att du inte har, men annars kanske ett hyllplan på högkant? Och så ser du om det blir glipor under.
Jag har lagt exakt det golvet du ska lägga och av de golv jag lagt är det det enklaste och har krävt minst bankande, jag tror som sagt inte att jag behövde banka alls. Sen skadar det väl inte att ha till hands ändå såklart.
Vad kul! Och det låter väldigt bra. Nej precis, man kan ju säkert behöva banka lite grann.
Tack för jättebra hjälp!
Såg lite diskussion om verktyg högre upp och vill bara tipsa om att du nästan säkert kan låna en giljotin / golvsax / golvkap / laminatskärare (kärt barn, många namn) från butiken du köpte golvet hos.
Allt GÅR att göra med såg, men med giljotinen kapar du längderna snabbt, rakt och helt utan sågspån och damm. Det är riktigt bekvämt att arbeta med.
Allt GÅR att göra med såg, men med giljotinen kapar du längderna snabbt, rakt och helt utan sågspån och damm. Det är riktigt bekvämt att arbeta med.
Produkter som diskuteras: "laminatskärare"
Laminatskärare LC 600 Wolfcraft
För vanlig läggning av laminat
571 kr inkl moms
Läs mer
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Ja det där låter ju väldigt smidigt. Kan man använda laminatskärare till trägolv alltså? Och kan man använda den för att kapa på längden också?ulfben skrev:
Såg lite diskussion om verktyg högre upp och vill bara tipsa om att du nästan säkert kan låna en giljotin / golvsax / golvkap / laminatskärare (kärt barn, många namn) från butiken du köpte golvet hos.
Har ett vagt minne att man har lumpapp till golvvärme och foam utan golvvärme.R Renoverings-Linn skrev:Hej, jag ska lägga trägolv i ett rum där jag rivit bort korkmatta som låg där tidigare. Underlaget är nu betongplattan (eller vad det heter). Med blotta ögat ser det hyfsat jämnt ut men det kan ju såklart vara lite nivåskillnad. Jag har läst på en del men frågar här ändå för det brukar ge bra svar har jag märkt hittills 🙂
Fråga 1 - Kan jag lägga trägolvet med endast lumppapp eller underlagsfoam mellan betongplattan och trägolvet? Jag har läst att man eventuellt kan behöva ångspärr/fuktskydd. Jag har en golvfirma som kommer imorgon för att kolla och ge offert och ska fråga dem också.
Fråga 2 - Jag har ytterligare ett rum där jag ska lägga trägolv. Där ligger korkmattan fortfarande kvar, betongplatta under. Vad är fördelar respektive nackdelar med att låta den vara kvar? Den är hel men jag skulle vilja riva ut den för att ha en "ren" yta att lägga golvet på. Det är mest mentalt att jag vill ut med det gamla och in med nytt och fräscht. Och sen inte få för hög nivåskillnad till rummen bredvid.
Fråga 3 - Jag funderar på att försöka lägga golvet själv. Har endast lagt laminatgolv med hjälp tidigare men vill gärna testa lägga trägolv. Kanske är det inte så stor skillnad, utan mer att trä vill man vara mer försiktig och att det ska bli snyggt lagt när man ändå kostar på sig trägolv.
Golvlister och dörrfoder ska bort innan och jag funderar på att köpa parkettgolvet Tarkett Noble Ek Art Deco. Vad för verktyg behöver jag för att lägga golv?
- Lumppapp eller underlagsfoam
- Såg, fogsåg?
- Något att såga på, typ en sågbock?
- Kilar
- Slagkloss
- Hammare
- Kofot? Eller liknande för att trycka ihop golvplankorna i varandra?
Känns som golvytan bör slipas eller flytspacklas. Specifikation på jämnhet för finnas med i instruktionerna.
Trägolv bör ligga inne kanske helst där de ska läggas så de får klimatisarnas men de står nog i instruktionerna.
Oklart. Jag trodde du skulle lägga någon typ av klickgolv. Och nej, giljotinen använder du för kapning på tvären. Klyvning på längden kommer kräva såg, men det sker ju bara på två ställen (sista och eventuellt första raden) så då är sågspånet lätthanterligt.R Renoverings-Linn skrev:
För klickgolv alltså. Med andra golv kan du säkert få såga hur mycket som helst. I have no idea 😅
För 3-4 år sedan fick jag lagt 90 kvm träparkett i bostadsrätt på 3.e vån. Butik och mycket erfaren snickare var överens om att fuktspärr skulle läggas.Det angavs också i läggningsanvisningarna. Så blev det med gott resultat. Lämplig typ av täckmasonit lades där golvet behövde höjas lite.
Oj oj, många experter här man blir nästan mörkrädd av en del svar. Borra i det nya parkettgolvet och spruta ner fogskum, gör absolut inte det. Finns inga genvägar här golvet måste flytspacklas jämnt. Får inte vara några större differenser än 2 mm på en 2 meters rätskiva. Hålla på och bygga med lumppapp blir aldrig perfekt. Jag har jobbat med golvläggning i 54 år, mesta tiden som egen företagare i branschen.Koling skrev:
Möjligt lite off topic men företaget Duri tog runt 2014 fram en klipp till 14mm parkett som jag fick äran att testa på ett jobb, kan säga att det gick att klippa men att snitten sällan vart 90° vilket gjorde att det fanns risk att rörelsemån mot väggar och fasta objekt inte blev enligt vad som föreskrevs samt att det var j*vligt tungt att klippa trots giljotinens kraftiga utväxling.
Åter till ämnet så brukar läggningsanvisningarna för parkett trägolv och laminat(HDF-kärna så även här återfinns trämaterial i viss mån) föreskriva att man skall ha en diffusionsspärr mellan golvet i fråga och betongen, särskilt i det fallet det förekommer golvvärme då det anses föreligga en risk att ev kondens från GV-rören kan orsakar skador på golvet underifrån.
Är fallet så att golvet läggs på oisolerad platta på mark i hus eller t.ex lägenhet i markplan finns risken att utan diffusionsspärr ev fukt som uppstår via kapillärverkan orsakar samma skador.
Däremot när det rör sig om att lägga ett parkettgolv på vån 5 skulle jag vilja påstå att riskerna för skador orsakade av tillskjutande fukt är minimala och har själv många 100 m3 golv på det viset och aldrig fått någon återkoppling om problem.
Ang. Svackor så bör dessa som nämnts innan åtgärdas och för det finns flertalet metoder alltifrån underlagsfoam till ilappning med exempelvis masonitskivor men att spackla upp golvet med någon typ av avjämningsmassa ger definitivt det bästa resultatet. Mindre svackor kan vara acceptabla beroende på golvets tjocklek men om dessa är för stora kan svikt och stegljud uppstå samt i värsta fall kan urspontning, resningar etc ske.
Därför är i detta fall min rekomendation
Att gå över golvet med en längre rätskiva och åtgärda tydliga svackor med avjämningsbruk innan samt att använda sig av underlagsfoam alt lumppapp för att ta upp mindre återstående svackor.
Glöm inte att säkerställa att erforderlig rörelsemönster lämnas enl. Golvtillverkarens anvisningar, många gånger då jag fått åtgärda problem med golv andra hantverkare lagt in har problemet varit att rörelsemånen varit undermålig eller saknats totalt.
lycka till!
Åter till ämnet så brukar läggningsanvisningarna för parkett trägolv och laminat(HDF-kärna så även här återfinns trämaterial i viss mån) föreskriva att man skall ha en diffusionsspärr mellan golvet i fråga och betongen, särskilt i det fallet det förekommer golvvärme då det anses föreligga en risk att ev kondens från GV-rören kan orsakar skador på golvet underifrån.
Är fallet så att golvet läggs på oisolerad platta på mark i hus eller t.ex lägenhet i markplan finns risken att utan diffusionsspärr ev fukt som uppstår via kapillärverkan orsakar samma skador.
Däremot när det rör sig om att lägga ett parkettgolv på vån 5 skulle jag vilja påstå att riskerna för skador orsakade av tillskjutande fukt är minimala och har själv många 100 m3 golv på det viset och aldrig fått någon återkoppling om problem.
Ang. Svackor så bör dessa som nämnts innan åtgärdas och för det finns flertalet metoder alltifrån underlagsfoam till ilappning med exempelvis masonitskivor men att spackla upp golvet med någon typ av avjämningsmassa ger definitivt det bästa resultatet. Mindre svackor kan vara acceptabla beroende på golvets tjocklek men om dessa är för stora kan svikt och stegljud uppstå samt i värsta fall kan urspontning, resningar etc ske.
Därför är i detta fall min rekomendation
Att gå över golvet med en längre rätskiva och åtgärda tydliga svackor med avjämningsbruk innan samt att använda sig av underlagsfoam alt lumppapp för att ta upp mindre återstående svackor.
Glöm inte att säkerställa att erforderlig rörelsemönster lämnas enl. Golvtillverkarens anvisningar, många gånger då jag fått åtgärda problem med golv andra hantverkare lagt in har problemet varit att rörelsemånen varit undermålig eller saknats totalt.
lycka till!
Redigerat: