Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Hej, jag ska lägga trägolv i ett rum där jag rivit bort korkmatta som låg där tidigare. Underlaget är nu betongplattan (eller vad det heter). Med blotta ögat ser det hyfsat jämnt ut men det kan ju såklart vara lite nivåskillnad. Jag har läst på en del men frågar här ändå för det brukar ge bra svar har jag märkt hittills 🙂
Fråga 1 - Kan jag lägga trägolvet med endast lumppapp eller underlagsfoam mellan betongplattan och trägolvet? Jag har läst att man eventuellt kan behöva ångspärr/fuktskydd. Jag har en golvfirma som kommer imorgon för att kolla och ge offert och ska fråga dem också.
Fråga 2 - Jag har ytterligare ett rum där jag ska lägga trägolv. Där ligger korkmattan fortfarande kvar, betongplatta under. Vad är fördelar respektive nackdelar med att låta den vara kvar? Den är hel men jag skulle vilja riva ut den för att ha en "ren" yta att lägga golvet på. Det är mest mentalt att jag vill ut med det gamla och in med nytt och fräscht. Och sen inte få för hög nivåskillnad till rummen bredvid.
Fråga 3 - Jag funderar på att försöka lägga golvet själv. Har endast lagt laminatgolv med hjälp tidigare men vill gärna testa lägga trägolv. Kanske är det inte så stor skillnad, utan mer att trä vill man vara mer försiktig och att det ska bli snyggt lagt när man ändå kostar på sig trägolv.
Golvlister och dörrfoder ska bort innan och jag funderar på att köpa parkettgolvet Tarkett Noble Ek Art Deco. Vad för verktyg behöver jag för att lägga golv?
- Lumppapp eller underlagsfoam
- Såg, fogsåg?
- Något att såga på, typ en sågbock?
- Kilar
- Slagkloss
- Hammare
- Kofot? Eller liknande för att trycka ihop golvplankorna i varandra?
Fråga 1 - Kan jag lägga trägolvet med endast lumppapp eller underlagsfoam mellan betongplattan och trägolvet? Jag har läst att man eventuellt kan behöva ångspärr/fuktskydd. Jag har en golvfirma som kommer imorgon för att kolla och ge offert och ska fråga dem också.
Fråga 2 - Jag har ytterligare ett rum där jag ska lägga trägolv. Där ligger korkmattan fortfarande kvar, betongplatta under. Vad är fördelar respektive nackdelar med att låta den vara kvar? Den är hel men jag skulle vilja riva ut den för att ha en "ren" yta att lägga golvet på. Det är mest mentalt att jag vill ut med det gamla och in med nytt och fräscht. Och sen inte få för hög nivåskillnad till rummen bredvid.
Fråga 3 - Jag funderar på att försöka lägga golvet själv. Har endast lagt laminatgolv med hjälp tidigare men vill gärna testa lägga trägolv. Kanske är det inte så stor skillnad, utan mer att trä vill man vara mer försiktig och att det ska bli snyggt lagt när man ändå kostar på sig trägolv.
Golvlister och dörrfoder ska bort innan och jag funderar på att köpa parkettgolvet Tarkett Noble Ek Art Deco. Vad för verktyg behöver jag för att lägga golv?
- Lumppapp eller underlagsfoam
- Såg, fogsåg?
- Något att såga på, typ en sågbock?
- Kilar
- Slagkloss
- Hammare
- Kofot? Eller liknande för att trycka ihop golvplankorna i varandra?
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Det brukar väl sägas att det får vara max 2mm på 2 meter? Dvs med större svackor/toppar än så kommer golvet svikta, lamellparkett (som du vill ha) är inte starkt nog för att ta upp större ojämnheter än så.
Om golvet är plant nog så är iallafall golvet du tänkt väldigt lätt att lägga, förutom såg behövs i princip inga verktyg, det ska inte behöva bankas ihop då har du gjort något fel.
Du klarar dig i teorin med handsåg men jag hade inte velat lägga golv med en cirkelsåg och en sticksåg, borrmaskin och borr något större än dina elementsrör är också bra att ha (om du har några elementrör som går ner i golvet, såg nu att de kanske inte gjorde det)
Om golvet är plant nog så är iallafall golvet du tänkt väldigt lätt att lägga, förutom såg behövs i princip inga verktyg, det ska inte behöva bankas ihop då har du gjort något fel.
Du klarar dig i teorin med handsåg men jag hade inte velat lägga golv med en cirkelsåg och en sticksåg, borrmaskin och borr något större än dina elementsrör är också bra att ha (om du har några elementrör som går ner i golvet, såg nu att de kanske inte gjorde det)
Jag har ett ojämnt golv i ett rum, där fick det bli vinylgolv istället efter som det är mjukare och därför följer ojämnheterna. Jag ansåg det vara för mycket jobb med att slipa alt flytspackla det bara för att kunna ha trägolv.
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Okej ja, det ser ju hyfsat jämnt ut men sån liten skillnad ser jag såklart inte med ögat. Vad kan man använda för att se hur jämnt/ojämnt det är?P pjkw skrev:Det brukar väl sägas att det får vara max 2mm på 2 meter? Dvs med större svackor/toppar än så kommer golvet svikta, lamellparkett (som du vill ha) är inte starkt nog för att ta upp större ojämnheter än så.
Tack för bra råd! Det ger hopp om att jag ska klara det själv 🙂 Åtminstone försöka! Men du tror alltså att jag inte behöver banka/trycka ihop golvplankorna i varandra, inte ens lite grann?
Ja men precis, rören går in i väggen i det här rummet, ska kolla hur det är i andra rummet.
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Jag känner också att det blir lite för mycket jobb för det. Man kan inte lägga fler lager lumppapp där ojämnheten är och därmed få det jämnare?T TypRätt skrev:
Det går absolut att försöka få bukt med ojämnheter, hur enkelt det är beror ju helt på hur mycket och om de är över hela golvet eller om du har en kulle i mitten osv. I mitt fall var det ett grovt gjutet golv där man verkar slarvat när man glättat så det skulle krävas ett oändligt jobb för att försöka få det i våg.
Utifrån förutsättningarna blev jag väldigt nöjd med mitt vinylgolv, men går man barfota så känner man ju ojämnheterna men det är inget knarrande eller sviktande.
Utifrån förutsättningarna blev jag väldigt nöjd med mitt vinylgolv, men går man barfota så känner man ju ojämnheterna men det är inget knarrande eller sviktande.