Ja varför begränsar man sig till 6 mm2 det är ju bara 25 A, jag skulle behöva minst 10mm2 då jag egentligen behöver 35 A huvudsäkring.

Om ekib drar i en X x 6 mm2 kabel så är det nog nästan helt framtidssäkert. Om ekib lägger dit en Xx2,5 mm2 så kan han fortfarande använda både justersåg och rikthyvel utan att ljuset slocknar ( 20 m kan vara på gränsen).

Ska han enbart ha det till belysning (säkrat med 10A) så är det lite överkurs men 6 eller 10 mm2 DESSUTOM så har han kabelrör och då är det så lätt att dra ur kabeln och dra i en ny. Vad har man rör till annars??

Prototypen

ekib skrev:
OK tack alla jag tror jag har fått mina svar.
bra forum det här :-)
Jo här kan det bli betydligt hetare än en 1,5 FK säkrad med 16A

Protte

En central behöver absolut inte matas med grövre kablar än som är nödvändigt av den effekt man tar ut (spänningsfall och förläggningstemperatur) skäl samt för att klara utlösningsvillkoret. Ingen av de större elfirmor jag har arbetat med har någonsin föreslagit en grövre kabel än nödvändigt. På företaget fanns centraler matade med 2,5kvmm (före separering med personskyddsautomater) till 20kvmm.

Nackdelen med undercentraler är att det kan vara svårt med selektiviteten.

Jo, nog var mitt inlägg skrivit sent på dygnet men jag menade som jag skrev att lägga in matningen från centralen på skenorna (utan att först avsäkra.)
Hämtat från Elsäkerhetsverkets hemsida:

524 Ledararea

--------------------------------------------------------------------------------

Fråga (00-58)
Ställs krav på minimiarean 6 mm2 för huvudledning till undercentral i kundanläggning (bostad) vid 400 V systemspänning?

Svar
Nej. Detta krav ställs inte i starkströmsföreskrifterna. Däremot anges i svensk standard SS 437 01 45 att huvudledningar i bostadshus skall ha en area på minst 6 mm2.

Jag ställer frågan återigen... Behöver inte PEN ledaren ha samma isoleringsgrad som fasledaren nu för tiden?

Jo, det ska den, eftersom det flyter ström genom den.

sverre skrev:
Har inga problem med att sova på natten, och jag kan se mina kunder i ögonen! ;-)
Nu pratar du om kunder samtidigt som jag har ett svagt minne av att du är typ eldriftansvarig på en industri. Det är STOR skillnad i kortslutningsströmmen mellan industrier och bostäder.

Jag kan också sova gott på nätterna men vad det här forumet inte handlar om är hur man kan tolka föreskriften utan mer att ge säkra råd och upplysningar till bostadsägare och i den här tråden framgår ingenting som gör att du kan säga att en 2,5-kvadrat är okej till en central. Därför ger jag standardens råd och som säger 6 kvmm.

Min erfarenhet säger mig att det är vanligare med feldimensionerade (2,5 kvmm) matningar till elcentraler i just bostadsbyggnader än vad det är vanligt förekommande med 2,5-kvadratsmatningar i industrin där det isåfall vore mer passande.

För övrigt gäller samma föreskrifter för bostadsbolag som för privata bostäder!

Sawsaw skrev:
i den här tråden framgår ingenting som gör att du kan säga att en 2,5-kvadrat är okej till en central. Därför ger jag standardens råd och som säger 6 kvmm.
Inget som säger att han måste ha 6 kvmm heller. Frågan var ju om det var okej att mata med en 2,5 kvmm (vilket han dessutom inte skulle göra själv) och svaret blir ju att om förutsättningarna är dom rätta så finns det inget som hindrar honom att dra 2,5 kvmm.

Jo, det är ju ett annat sätt att säga det!

Hm, lägger in detta igen eftersom ingen verkar ha läst det.

Hämtat från Elsäkerhetsverkets hemsida:

524 Ledararea

--------------------------------------------------------------------------------

Fråga (00-58)
Ställs krav på minimiarean 6 mm2 för huvudledning till undercentral i kundanläggning (bostad) vid 400 V systemspänning?

Svar
Nej. Detta krav ställs inte i starkströmsföreskrifterna. Däremot anges i svensk standard SS 437 01 45 att huvudledningar i bostadshus skall ha en area på minst 6 mm2.

Mikael_L
Vad definierar en huvudledning då?

huvudledning, sammanfattande benämning för ledningar före gruppcentral.

/Kent

Sawsaw skrev:
Jo, det ska den, eftersom det flyter ström genom den.
Då borde vi alltså kunna utesluta ekkj 4X6+6 som stigare i ett fyrledarsystem?

snickarboden skrev:
huvudledning, sammanfattande benämning för ledningar före gruppcentral.

/Kent
Att det ska gå att vrida och vända denna fråga så otroligt mycket, ursprungsfrågan var om nn kunde använda 2,5 mm2 efter sin central i huset och nu då det inte är huvudledning så verkar det inte möta något hinder. Eller vred jag till det nu

Prototypen, Om detta vore mitt garage så låg det redan en 6 mm2 dit.

Mitt svar är NEJ. Det går inte att använda 2,5 mm2 kabel som matning till en central !!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.