9 234 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Kan man flytta på transformatorstation?
Jag tror jag börjar fatta. Ledningen är en hängkabel som kommer till "din" station, och sedan fortsätter vidare i luften till andra stationer. Det är alltså inte en avgrening som slutar vid "din" station. Om det är så, så gör det saken betydligt mer komplicerad (och dyrare).
Du vill flytta stationen och gräva ner kabeln för att dom skämmer utsikten eller nåt.
Man måste då staga av ledningen och gå ner i mark till stationen, för att sedan gå vidare till stolpen där man ska upp i luften igen. Den stolpen skall också stagas av. Stolparna kanske står så till att det är praktiskt omöjligt att sätta stag där, då måste dom flyttas en bit till, vilket ger mer kabel och grävning= dyrare.
Äsch, nu sitter jag och gissar igen....väntar in bilden/-erna istället.
Du vill flytta stationen och gräva ner kabeln för att dom skämmer utsikten eller nåt.
Man måste då staga av ledningen och gå ner i mark till stationen, för att sedan gå vidare till stolpen där man ska upp i luften igen. Den stolpen skall också stagas av. Stolparna kanske står så till att det är praktiskt omöjligt att sätta stag där, då måste dom flyttas en bit till, vilket ger mer kabel och grävning= dyrare.
Äsch, nu sitter jag och gissar igen....väntar in bilden/-erna istället.
Bax:
Helt rätt. Jag har börjat förstå mer själv nu och börjar inse det dyra i att flytta stationen eftersom man då måste skarva alla de kablar som matas ut från den.
Jag tror att stolparna kan stagas av och en möjlighet skulle vara att bara staga de två stolparna och gräva ner luftledningen som går över min tomt. Då har jag kvar transformatorn, men det kan man kanske leva med.
Det borde ju få ner kostnaden avsevärt, eller vad tror ni? Låter transformatorn mycket?
Helt rätt. Jag har börjat förstå mer själv nu och börjar inse det dyra i att flytta stationen eftersom man då måste skarva alla de kablar som matas ut från den.
Jag tror att stolparna kan stagas av och en möjlighet skulle vara att bara staga de två stolparna och gräva ner luftledningen som går över min tomt. Då har jag kvar transformatorn, men det kan man kanske leva med.
Det borde ju få ner kostnaden avsevärt, eller vad tror ni? Låter transformatorn mycket?
Det skrevs nånstans att stationen är ca 30 år gammal och att nätägaren, om stationen flyttas, även ville uppgradera till nyare utrustning. Själva uppgraderingen borde man kunna diskutera huruvida nätägaren inte borde betala den själv och inte "passa på" att lägga kostnaden på Mattias_K. Det borde få ner priset lite grann. En annan fråga är hur länge en sådan station sitter innan den blir utbytt? Det kanske snart är dags ändå för byte, och då kanske du kan vänta nåt år, eller?
Man brukar räkna att grejorna skall leva i 40år, så det är nog en 10-15år kvar.
Jag håller med på synsättet att bolaget borde kunna ta en del av kostnaden i och med uppgraderingen, tyvärr styrs allt av ekonomerna nu och dom har ett helt annat synsätt
Men, Mattias_K, ta upp en dialog med bolaget om hur deras långtidsplaner ser ut och om inte detta kan bli en del av den, så att dom kan göra en förtida investering.
Jag håller med på synsättet att bolaget borde kunna ta en del av kostnaden i och med uppgraderingen, tyvärr styrs allt av ekonomerna nu och dom har ett helt annat synsätt
Men, Mattias_K, ta upp en dialog med bolaget om hur deras långtidsplaner ser ut och om inte detta kan bli en del av den, så att dom kan göra en förtida investering.
Jag är ekonom....bax skrev:
Om det nu är så att det ändå snart (10-15år) är dags, så kan man nog ändå starta en dialog om en fördelning av uppgraderingskostnaden. Livslängden har till 65-75% passerat. Att räkna ut den extra kostnaden för en förtida investering är enkelt. Stationen är redan avskriven. Elbolaget har garanterat fonderat pengar för framtida investeringar och underhåll, det måste hända titt som tätt att oföutsedda kostnader dyker upp. En annan aspekt är hur det ser ut med framtida bebyggelse i området? Kanske fler tomter skall styckas av, räcker strömförsörjningen då, eller måste utbyggnad ske? Detär inte så att de vill uppgradera pga den orsaken och då helt enkelt ta ut kostnaden på Mattias_K redan nu?
Hi hi...men du resonerar sunt ändå.Hemmakatten skrev:
Angående ovanstående: Jag säger som i den där vitsen "..kan di va så jävlia.." Ja, tyvärr!
Om situationen är som jag tror kan nog kostnaden bli det offerten anger, det är bara frågan att få bolaget att ta en viss andel.
Skall bli roligt att se specen på offerten.
Spec kommer...
Men tanken har slått mej. Kanske är det värt att vänta med flytten av transformatorn. Om det blir ett skåp så stör det ju mig inte så... Fast då får man ju hoppas att de inte sätter upp en ny på stolpen!
Bax:
Om man skiter i att flytta transformatorn och helt enkelt bara stagar två stolpar och gräver ner 11 kV:skabeln de 50 metrarna emellan. Hur mycket skulle du tro att man sänker kostnaden då?
Men tanken har slått mej. Kanske är det värt att vänta med flytten av transformatorn. Om det blir ett skåp så stör det ju mig inte så... Fast då får man ju hoppas att de inte sätter upp en ny på stolpen!
Bax:
Om man skiter i att flytta transformatorn och helt enkelt bara stagar två stolpar och gräver ner 11 kV:skabeln de 50 metrarna emellan. Hur mycket skulle du tro att man sänker kostnaden då?
Det är bara inse att du tyvärr inte är något prioriterat fall för ett energibolag. De gör vad de tycker är bäst för dem, inte vad som är bäst för dig. Sedan kan man spekulera hur mycket som helst om vilket som blir billigast hit och dit, kontentan blir ändå densamma: Du får rätta dig efter dem.Mattias_K skrev:Spec kommer...
Bax:
Jag förstår inte varför du ens vill flytta på den, en trafo som är så vacker 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Linjemontören, du borde fara på en studieresa till Japan. Där har man en stolptrafo i varje gathörn. Stadiga betongstolpar med 6,6 kV trefas i toppen, sedan ett skikt med 2x100 volt (enfas med mittutag) ut till husen sedan telefonledningar, allt enligt djungelnslag och jag var först. Himlen förmörkades.
Prototypen
det normala är att man har enfas, trefas kan man få men det är då ett separat nät i fastigheten (utan nolla).
Fy så offtopic och långt bort detta blev men jag förstår den som vill ha bort luftledningar.
Prototypen
det normala är att man har enfas, trefas kan man få men det är då ett separat nät i fastigheten (utan nolla).
Fy så offtopic och långt bort detta blev men jag förstår den som vill ha bort luftledningar.
prototypen skrev:Linjemontören, du borde fara på en studieresa till Japan. Där har man en stolptrafo i varje gathörn. Stadiga betongstolpar med 6,6 kV trefas i toppen, sedan ett skikt med 2x100 volt (enfas med mittutag) ut till husen sedan telefonledningar, allt enligt djungelnslag och jag var först. Himlen förmörkades.
Prototypen
Prototypen
Angående nybyggnation så blev jag mycket förvånad när jag bevistade en liten landsortshåla där man nyligen grävt ner all högspänningsmatning (i paniken efter stormarna) och såg att man behållt många stolptransformatorer istället för att bygga nya "kiosker". Och då snackar vi ett ganska gammalt och svajigt elnät som säkerligen skulle må bra av en totalmodernisering. Man undrar ju lite smått om de fick slut på pengar eller något...
Inte så förvånande egentligen.
Med denna metod sparar man in ca 100 000-200 000:-/station, beroende på utförande. Själva stolpstationen i sig är inte speciellt felbenägen utan det är luftledningarna som är det. Alltså sparar man in en hel massa pengar, som man då kan lägga på att gräva ner ÄNNU MER kabel (vilket jag hoppas dom gör). Sedan, när allt är nergrävt och säkrat, byter man i lugn och ro ut stolpstationerna till markstationer enligt en flerårsplan.
Med denna metod sparar man in ca 100 000-200 000:-/station, beroende på utförande. Själva stolpstationen i sig är inte speciellt felbenägen utan det är luftledningarna som är det. Alltså sparar man in en hel massa pengar, som man då kan lägga på att gräva ner ÄNNU MER kabel (vilket jag hoppas dom gör). Sedan, när allt är nergrävt och säkrat, byter man i lugn och ro ut stolpstationerna till markstationer enligt en flerårsplan.
Problemet är väl att man är utlämnad till nätägaren. Jag tycker det verkar ligga lite ovilja bakom alltihop.
Nåväl, om jag "sparar" 200 000 på att bara gräva ner kabeln och låta transformatorn stå kvar så får jag ju stå ut med den.
Sedan får jag väl ringa vartannat år och tjöta tills de byter ut den mot en markstation...
Nåväl, om jag "sparar" 200 000 på att bara gräva ner kabeln och låta transformatorn stå kvar så får jag ju stå ut med den.
Sedan får jag väl ringa vartannat år och tjöta tills de byter ut den mot en markstation...