14 618 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Kan företag hoppa av från avtalat leverans pga tidsbrist?
Sida 1 av 4
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Hej,
jag har beställt byggandet och installation av en flytbrygga hos en lokal båtfirma till fastpris och senast datum. Nu har dom missat datum och avviserat mer försening pga tidsbrist och erbjöd mig att hoppa av.
Jag vill inte hoppa av utan vill ha den installerad snarast. Hur mycket tid försening kan jag acceptera? Är prisnedsättning rimligt vid flera veckors leveransförsening?
Kan företaget i sin tur säga upp avtalet utan påföljder?
De har haft veckor på sig att planera men inte sagt ett skit.
Vilka påtryckningsmedel finns?
jag har beställt byggandet och installation av en flytbrygga hos en lokal båtfirma till fastpris och senast datum. Nu har dom missat datum och avviserat mer försening pga tidsbrist och erbjöd mig att hoppa av.
Jag vill inte hoppa av utan vill ha den installerad snarast. Hur mycket tid försening kan jag acceptera? Är prisnedsättning rimligt vid flera veckors leveransförsening?
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Du kan fortfarande begära ersättning pga av försening. Man har rätt till rimlig ersättning för den skada som deras avtalsbrott innebär. Det behöver inte finnas avtalat specifikt. Exempelvis kostnaden för en annan båtplats under tiden osv.M mojjen skrev:
Påtala att de är sena och att du kommer begära ersättning för de (rimliga och direkta) merkostnader som det innebär för dig.
Du kan inte tvingas upphäva avtalet. Om säljaren inte kan leverera har du rätt att ta in en annan firma som gör jobbet. Då är de fortfarande skyldiga att ersätta dig för de kostnader som försening och eventuell mellanskillnad som finns i pris. Innan dess måste du dock ge dem en rimlig chans att leverera enligt avtal även om det blir försenat.
Hur stor försening du behöver tåla innan du tar in en annan byggare beror på omständigheterna och hur väl byggaren känt till dessa. Har man exemeplvis beställt ett bygge av en scen till ett bröllop behöver man inte tåla en försening som innebär att det blir klart efter bröllopet ska vara
För en flytbrygga som beställs till våren bör det vara rimligt att anta att den ska stå klar till sommaren då de normalt används.
För att någon skall kunna uttrycka sig säkert i ditt fall lär man ju behöva se ert avtal.T Thomas_Blekinge skrev:Hej,
Jag utgår från att du beställt som privatperson och inte företag, förening eller liknande. Det är fördelaktigt eftersom det finns villkor som företag inte kan avtala bort gentemot konsumenter.
Sen måste vi skilja på tjänster och prylar. Eftersom du skriver ”bygga” så låter det mer som köp av en tjänst och då gäller konsumenttjänstlagen. Om det är en färdig brygga som bara ska levereras gäller konsumentköplagen. Självklart kan det även handla om en kombination av såväl vara som tjänst.
Börja med att läsa Konsumentverkets information om de två lagarna.
https://www.konsumentverket.se/lagar/konsumenttjanstlagen-konsument/
https://www.konsumentverket.se/lagar/konsumentkoplagen-konsument/
Och mer specifikt om försenade hantverkare
https://www.konsumentverket.se/varo...en-ar-inte-klar-i-tid/#30bN3QH5eEUFs988PeIOxM
Ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare för stöd med hur du ska gå vidare. Fråga gärna vidare även här på BH och rapportera hur det gick så andra kan dra nytta av ditt case!
Sen måste vi skilja på tjänster och prylar. Eftersom du skriver ”bygga” så låter det mer som köp av en tjänst och då gäller konsumenttjänstlagen. Om det är en färdig brygga som bara ska levereras gäller konsumentköplagen. Självklart kan det även handla om en kombination av såväl vara som tjänst.
https://www.konsumentverket.se/lagar/konsumenttjanstlagen-konsument/
https://www.konsumentverket.se/lagar/konsumentkoplagen-konsument/
https://www.konsumentverket.se/varo...en-ar-inte-klar-i-tid/#30bN3QH5eEUFs988PeIOxM
Ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare för stöd med hur du ska gå vidare. Fråga gärna vidare även här på BH och rapportera hur det gick så andra kan dra nytta av ditt case!
Har du ett signat skriftligt avtal?T Thomas_Blekinge skrev:Hej,
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Jag har beställt en leverans och installation av en flytbrygga av firmans egen tillverkning. Så det är en kombination av varor och tjänster.A Allt går skrev:Jag utgår från att du beställt som privatperson och inte företag, förening eller liknande. Det är fördelaktigt eftersom det finns villkor som företag inte kan avtala bort gentemot konsumenter.
[länk]
[länk]
[länk]
Jag satt nu lite tryck på firman men jag har inte ännu hotat med ekonomiska konsekvenser. Deras säljare är av den slingrande typ som jag avskyr. Fötterna på bordet.
Kan du visa på att förseningen är av väsentlig betydelse för dig och/eller att du har konkreta kostnader på grund av förseningen och inte bara att du inte kan njuta av resultatet ännu?
Att häva beställningen är det du framförallt får rätt till om du kan visa att förseningen är av väsentlig betydelse för dig. Nu verkar ju företaget vänligt nog frivilligt ha gått med på att låta dig häva avtalet.
Det verkar osannolikt att du kan få någon ersättning om ni inte avtalat om vite vid försening eller kan visa kvitton på kostnader som du haft på grund av förseningen. Kostnader som du också är skyldig att försöka minimera.
Att häva beställningen är det du framförallt får rätt till om du kan visa att förseningen är av väsentlig betydelse för dig. Nu verkar ju företaget vänligt nog frivilligt ha gått med på att låta dig häva avtalet.
Det verkar osannolikt att du kan få någon ersättning om ni inte avtalat om vite vid försening eller kan visa kvitton på kostnader som du haft på grund av förseningen. Kostnader som du också är skyldig att försöka minimera.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det är alltså inte en standardregel, utan helt beroende på det avtal du har med leverantören. Kort sagt, har ni en vitesklausul vid försening i avtalet kan du hävda den och få pengar för förseningen, har du det inte kan du inte få någon prisnedsättning den vägen.T Thomas_Blekinge skrev:
Det du ändå kan göra, om vi antar att det är en vara och inte en tjänst det gäller (det är ju inte en helt lättdragen gräns i fall som det här) är att hota med att du behöver göra ett ersättningsköp (alltså handla bryggan av någon annan om de inte kan leverera) varvid företaget du har avtal med blir skyldigt att ersätta dig för mellanskillnaden mellan det pris ni avtalat och kostnaden för ersättningsköpet. Det följer av 6 kap. 4 § konsumentköplagen.