85 625 läst ·
313 svar
86k läst
313 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
Vi har en obebyggd granntomt till vårt fritidsfastighet, en liten gård med anor från 1500-talet. Den gränsar till en åker och vi låter bonden odla även på vår mark. Smidigt sätt att hålla den i skick.
Många har velat köpa den men vi har den kvar för att slippa få nybyggda hus i den gamla bebyggelsen i en dalaby.
Enligt skatteverket är det ”tomtmark”
Många har velat köpa den men vi har den kvar för att slippa få nybyggda hus i den gamla bebyggelsen i en dalaby.
Jodå det är lite så i mindre samhällen.S stenolof skrev:Här kom det jag tänkte antyda som kommentar till detta intresseväckande inlägg. Vi är "lättroade" i forumet och det är väl i någon mening bra...
Min tanke blev snabbt att det handlar om en mindre kommun utanför de tättbefolkade "mittbitarna" och med kvarliggande snö på vintern. Klagande har en direkt eller indirekt relation med den brevskrivande tjänstepersonen. detaljer ointressanta. Från någon "man" känner - eller en bekant till chefen, chefens chef, eller någon folkvald. I sådana roller blir man mumsmums för media om man vevar utan lagstöd och fastighetsägaren visar brevet och låter sig citeras med syrliga kommentarer. Därför sätts en underhuggare på uppgiften - då kan de högre hönsen möjligen ställa upp och försvara den brevskrivande som inte heller pga sin låga tjänsteställning är intressant att kölhala i pressen.
Toppen hade förstås varit om fastighetsägaren varit en domare, advokat eller liknande.....
Sedan om en "utböling" gör nåt. Så överdriver man likt ts fall.
Har själv varit med om det.
Insåg på covidtiden 2020 hur rykte sprider sig.
Innan det insåg jag i en annan mindre kommun samma sak. Fast där vet jag ej vad jag gjorde. Kanske den extremt hårda jantelagen ala norrland.
Men 2020 kritiserade jag en hel del hur Finland gjorde mot oss svenskar. Jodå till saken hör väl att jag själv är halvfinne.
Visst vissa blev ju tokiga på "lockdown" och har väl kanske inte återhämtat sig än idag 🤔😂
Har en känsla att tom min egen släkt tog åt sig om nåt jag kritiserade en regering för. Nä man fick inte kritisera men Sverige gick bra att kritisera mot och det smittade ju aldrig till dem som besökte Sverige 😂
Men visst nu när du tog upp advokat. Så vore det ju lite kul om personen var tex släkt med en sådan. Undra vad som skulle hända då när det sen kommer fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Visst men beror kanske också vilken kommun man bor i.Alfredo skrev:
Som vi märkt verkar alla köra olika regler och tolkningar, tom samma kommun kör olika regler. Sedan ursäktar man sig att det är en annan gata om man ger nåt exempel om varför en annan t ex fått bygga friggeboda sådär.
Jag tom frågasatte mitt eget garage "de var den tiden man fick bygga så" var svaret.
Alltså innebär det då att om jag måste riva gamla garaget får inget nytt byggas på samma plats 🤔
Sen har man ju läst här i forumet att vissa kommuner tillåter inte ens annan färg på huset, andra fönster eller ens dörrar. Riktiga tokerier! Visst jag förstår nån K-märkt 1800-tals villa.
Men hus och områden som är byggda på 70-80 talet liksom 🤯
Redigerat:
Ok kanske är så rent juridiskt och visst du har rätt att man ska ju gå efter juridiken.Alfredo skrev:
Men kan vara kostsamt behövs bråka med t ex en kommun.
Det där pappret är väl inte ens värt ett frimärke. släng skiten i sopkorgen och glöm bort då det saknar lagstöd och är nån tomte på kommunen som uttrycker sina åsikter i brev till folkB Bällstabygget skrev:
Är det dessutom inte skickat som rekommenderat så saknas ju mottagningsbekräftelse så att ringa till dom är egentligen dumt då det bevisar att man fått brevet med åsikter..
inte för dom lär komma någonstans alls med det där
Redigerat:
Ser Vallentuna. De klarade inte ens av att hantera en tillståndsvidrig bergtäkt.B Bällstabygget skrev:
Men gräs är enklare att agera på…
Lång och intressant tråd!B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Jag tänker bara att grannen kan och får väl ansa eller ta bort det gräs och sly som växer över gränsen, det väl säga på sin egen fastighet. Men att rättigheterna slutar där.
Vad är det som är så hemskt med nybyggda hus? De går ju att bygga i en stil som smälter in i omgivningen…T Tipo874 skrev:Vi har en obebyggd granntomt till vårt fritidsfastighet, en liten gård med anor från 1500-talet. Den gränsar till en åker och vi låter bonden odla även på vår mark. Smidigt sätt att hålla den i skick.
Om tomten är registrerad som tomtmark så lär det vara en tidsfråga innan den blir bebyggd, även om det inte blir under din livstid.