A ArneTW skrev:
Istället triggas TS att dra igång ett jävla spektakel som inte löser något överhuvudtaget och kommer att kosta samhället 1000ggr mer.
Ska du jaga någon för att orsaka samhällskostnader så finns ingen annan skyldig än grannen som inte klarar av att bo nära helt vanlig natur och drar in myndigheter i detta.

• Gilla
Dauen och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är ett ord som beskriver den självgoda klubben för inbördes beundran som dyker upp på detta forum med jämna mellanrum.

Vanligtvis i diskussioner om mindre orter och eller människor som inte förstår att inte alla kan köpa en elbil.

En vilja att dra igång lönlösa juridiska fejder istället för att pragmatiskt lösa problemet.

Ivrigt påhejade av 1%advokater som förläst sig på lagboken och drömmer om att lösa alla frågor i tingsrätten men när de ifrågasätts så är de helt oskyldiga.

Som i detta tillfälle... Problemet had kunna fixats med några timmar med en trimmer/röjsåg till en kostnad av hundralappar om inte kan eller vill göra det själv.

Istället triggas TS att dra igång ett jävla spektakel som inte löser något överhuvudtaget och kommer att kosta samhället 1000ggr mer.

Sedan kommer du att gnälla på hög skatt och dålig service.

/ATW
Du har helt rätt i att problemet har kunnat fixas med några timmar med en röjsåg, men kostnaden är inte ett par hundralappar.

Den är betydligt mer
TS bor 100 mil därifrån, vilket du lämpligt glömt.
så kostnaden är
* hyra/köp av röjsåg 1 dygn
* Bilresa 100x2 mil (ToR) a 30kr /mil (snitt på bilkostnad idag) plus hotel * 2 nätter (för att kunna ha tid att röja väl frame) + minst 1 dags tjänstledigt då detta alternativ är minst ett 3dagars jobb pga restid
alt flyg fram o tillbaka + hyrbil + hotellnatt (ifall det inte finns flyg på kvällen från den orten fastigheten ligger på)

Men iom detta kan du ju så för pengara till TS så har vi löst problemet ;)

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
L LeffeA1 skrev:
Det står ju villatomt i startinlägget, en villatomt är en villatomt. Växer sly och annat in på grannarnas tomter så är det väl bara att åka dit och fixa det eller sälja tomten.
Mao har du inte läst tråden.
Det är inte en tomt, en är en obebyggd fastighet 100 mil från TS.
Så kom med ett bud nu ;)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Ska du jaga någon för att orsaka samhällskostnader så finns ingen annan skyldig än grannen som inte klarar av att bo nära helt vanlig natur och drar in myndigheter i detta.
Och handläggaren som inte la ned ärendet omedelbart. Hade bara behövts en snabb koll på Boverkets sida eller en snabb blick på MÖDs domar kring 8 kap 15 § PBL så hade man sett att kommunen inte kan agera på växtlighet av denna typ.

Man behöver inte ens fundera på det tomtbegreppet i PBL som används i 8 kap 15 § PBL.

Redigerat:
  • Gilla
16386 och 6 till
  • Laddar…
H
B Bällstabygget skrev:
Tack för tipsen! Hoppas verkligen inte grannen släpar dit några tunnor….
Skulle bli dyrt för den grannen! Dumpat miljöfarligt material på ett ställe som inte är avsett för det. Böter, saneringskostnader osv.

A ArneTW skrev:
Det är inte TS som dragit igång något utan grannen och kommunen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L LeffeA1 skrev:
Växer sly och annat in på grannarnas tomter så är det väl bara att åka dit och fixa det eller sälja tomten.
Om "sly och annat" växer in på grannarnas tomter får de fixa det själva vid behov..
Var och en sköter lämpligen växtligheten på sin tomt efter eget gottfinnande.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
U Uppner skrev:
Vad innebär egentligen "landsbygdshat"?
Är det att storstadsmänniskor "hatar" landsbygden......eller.....att landsbygdsmänniskor "hatar" storstaden och då kanske främst sk. 08: r? 🙃

Kan vi inte bara respektera varandra och sluta sätta etiketter på på det man inte håller med om?
Så är det.

Finns även en viss sanning i vissa saker som bönder inte fattar och 08 inte fattar 😉

Bönder förstår inte t ex hur dyrt det är att bo i Sthlm och vilka utmaningar som finns där.

Politiken styrs från "08 landet" där förstår man inte glesbygdens utmaningar.

Jag har bott lite överallt.
Men detsamma gäller också att om man på forum säger att nåt är bättre i ett annat land så är det kommentarer "sådär kan du inte jämföra"

Ja varför inte?
Men det är samma visa oavsett om jag säger nåt till en finsk, svensk eller norrman.

Visst äve där olika utmaningar, olika regler... men man skall ju kunna utvecklas och lagar mm går ju att ändra 😁

• Gilla
pmd
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Bönder förstår inte t ex hur dyrt det är att bo i Sthlm och vilka utmaningar som finns där.
Tror dom förstår att det är väldigt billigt jämfört med hur dom har det nu. Men nu menar jag ju bönder, där varje traktor kostar 2-3 Teslor. Men dom är rätt få så inte speciellt statistiskt signifikativt.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Tror dom förstår att det är väldigt billigt jämfört med hur dom har det nu. Men nu menar jag ju bönder, där varje traktor kostar 2-3 Teslor. Men dom är rätt få så inte speciellt statistiskt signifikativt.
OffTopic
Nja ... det är väl bara om man köper John Deere där traktorn kostar 2-3 Teslor som man inte vill ha för att dels de nya går bara sönder, kostar skjortan att laga och kan endast lagas hos auktoriserad verkstäder som har 6 måndaers väntetider.

Konkurrenterna som faktiskt håller bättre, går reparera etc ligger kring 1 till 2 Teslor.

OnTopic:
Största problemet är oviljan att sätta sig in i de andras situationer. Och det är alla läger gemensamt.
Landsbygden har sina fördelar och sina nackelar om inte alls är samma som storstadens.
Så långt håller alla med.
Men vad som ska prioriteras och hur man ska lösa gemensama problem i Komuner och i landet i stor .... där blir det direkt en ovilja att ens försöka se ur andras synvinkar oavsett läger.

P
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det är nog betydligt vanligare än man kan tro även om lagstödet för det inte är helt klart.
Jag hade tidigare ett fritidshus i Mariestads kommun och de hotade med vite om man inte klippte gräset minst varannan vecka. Så de specificerade ett intervall snarare än en längd på gräset.
Det slutade med att jag sålde huset. Jag fick även större förståelse för de norrmän som skaffar lägenhet som fritidsboende istället för hus i Mariestad.
Varför inte bara ignorera ointressanta brev från t.ex. kommunen, postkodlotteriet, besiktningsfirmor, mäklare etc. ?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Mm vi ska ringa kommunen imorgon och höra vad de säger. Såhär ser brevet ut iaf.
Till saken hör att vi fick veta nu att samma granne har kört samma race mot en annan tomt i samma kvarter och nått framgång där så han kände väl att han fick vatten på sin kvarn.
VIlket lagstöd??? Vem skadar sig på ogräs???🤣🤣 Helt vansinningt relaterande.... Don't care, anlita rättshjälp om dom går vidare... Har inget att stå på med det "lagstödet".... De "vann" förmodligen inte förgeående mål utan skrämde målsäganden.... Jä*la nötter....

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
B Bällstabygget skrev:
Så är det ju. Samma granne har tidigare anmält en annan obebyggt tomt som då rättade sig och kapade ner allt på den.
Man ska aldrig ge den typen av människor ens ett lillfinger, det slutar med hela armen.
Bara ignorera grannen och kommunen, ingen reaktion alls, är enklast för blodtryck och välbefinnandet.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Hade jag bott närmre och det varit min sak...
Så hade jag utan vidare röjt gräs och mindre sly, men sparat livskraftiga ämnen till blivande träd. Säg 3 - 4 meters avstånd emellan.

Motivation att kunna skapa mig en tomt som jag ska trivas på när jag framledes väljer att bygga. Då inte sagt var på tomten jag ämnar bygga.

Du som fastighetsägare har en skyldighet att inte låta buskar å växtlighet sprida sig in på grannens tomt. De flesta grannar brukar själv klippa häckar å liknande som växer in över tomtgränsen men egentligen är det den som äger buskarna eller häcken som ska klippa den om den växer in hos grannen.

Så växer de in över tomtgränsen så förstår jag grannens frustration. Men om de står på tomtgränsen utan att växa över till grannen så är grannen bara grinig.

Där jag bor finns det hus mitt inne i villakvarteret som stått övergivna i 20år ena huset syns knappt då det växt upp massa träd på gårdsplanen samt är alla fönster trasiga. Ett annat hus har en stor rosbuske på framsidan som spridit sig över hela tomten å börjat växa in i fastigheten. Sen finns det några fler hus som är obebodda men där är det iallafall någon som klipper gräsmattan sommartid. Alla dessa hus är förmodligen ouppklarade dödsbon som ingen vill ta hand om. Så bara inom 1km från där jag bor finns det 5 villor som förfaller mer å mer för varje år. I hela kommunen finns det runt 750 villor som förfaller. Bostadsbrist samtidigt som många hus bara förfaller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.