85 644 läst ·
313 svar
86k läst
313 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
Här kom det jag tänkte antyda som kommentar till detta intresseväckande inlägg. Vi är "lättroade" i forumet och det är väl i någon mening bra...kisumisu skrev:
Kan rent av vara även en släkting till grannen.
Funkar lite så i Norrland.
Kanske även i större kommuner…? (men kommer ej fram pga storleken). Jag ska int nu sprida fördomar men vissa saker är lite som i filmen Jägarna.
Märks inte minst när det gäller bygglov. Vissa får ha sina "svarta byggnader" kvar medans andra måste rätta sig efter en massa byråkratiregler.
Jag ifrågasatte en fastighet som fick ha friggeboda precis vid gränspinnen till grannen. "Jo men det är ok för att det är inom stadens centrum, du bor ju faktist på förorten och där är det ju andra regler".
Gäller även anställda i kommuner. En som råkar säga nån fel sak någon gång görs det en enorm grej, medans andra som ungefär sover på arbetstid får förlåt gång på gång och högst en omplacering 🤔😡
Min tanke blev snabbt att det handlar om en mindre kommun utanför de tättbefolkade "mittbitarna" och med kvarliggande snö på vintern. Klagande har en direkt eller indirekt relation med den brevskrivande tjänstepersonen. detaljer ointressanta. Från någon "man" känner - eller en bekant till chefen, chefens chef, eller någon folkvald. I sådana roller blir man mumsmums för media om man vevar utan lagstöd och fastighetsägaren visar brevet och låter sig citeras med syrliga kommentarer. Därför sätts en underhuggare på uppgiften - då kan de högre hönsen möjligen ställa upp och försvara den brevskrivande som inte heller pga sin låga tjänsteställning är intressant att kölhala i pressen.
Toppen hade förstås varit om fastighetsägaren varit en domare, advokat eller liknande.....
Redigerat:
Du tänker så?D docboy skrev:
Du tycker jag bör anlita någon som sköter TS familjemedlems fastighet? Intressant. Bör jag även se till att andra forummedlemmar får hjälp med fastighetsskötsel tycker du? Kan bli dyrt det här...D docboy skrev:
Du har rätt. Jag ringer Nisse på Manpower. Tack för peppningen!D docboy skrev:
Om klagande är en skrupelfri vän av ordning och läser här finns risken att detta blev ett tips. Litet olja skulle tveklöst smörja det kommunala regleringsmaskineriet😮A ArneTW skrev:Intressant att landsbygdshat i kombination med lite allmänt hat mot myndigheter och kommuner dyker upp i en sådan här tråd.
Till TS:
Betala en peng till en lokal firma som håller tomten ok.
Sälj den.
Eller behåll den och ignorera "kraven" och ha en "rolig" historia att dra för vänner och bekanta.
--------
Hade jag varit en granne hade jag släpat dit några rostiga oljetunnor som läckte lite olja och sedan anmält till miljökontoret...
/ATW
Man kanske ska vårda det man äger. Går bra att köpa utan att ha ansvar. Sen får grannarna se på otyget!B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Man kan alltid köpa tjänsten om man inte orkar.
I vissa kommuner skickar kommunen ut folk som rensar ogräs och fastighetsägaren får en faktura ;-)Gedged skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-mycket-ograes-som-helst.520957/post-5773602
Visst kan man köpa tjänster, men räkningar ska betalas och att kosta på gräsklippning i det här fallet verkar rätt onödigt.X Xioz skrev:
Bättre att den klagande grannen erbjuder sig att hålla nere växtligheten kostnadsfritt tills tomten blir bebyggd om den nuvarande ordningen inte passar.
Att låta gräset växa sig långt är ett miljövänligt sätt att sköta gräsmattan eftersom det gynnar biologisk mångfald, minskar behovet av att klippa maskiner (och därmed bränsleutsläpp), och hjälper till att binda koldioxid.B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Alltså Miljövänlig åtgärd men det blir ju svårare att få till tomten i ett senare skede då man vill ha gräsmatta
Eller så följer man lagen och har ett bättre hyfs!F fribygg skrev:
Ingen som sagt att tomten ska vara tipptopp. Ska vara i ett vårdat skick
I min hemkommun har kommunen ett flertal obebyggda mindre markområden där ogräset växer fritt och sprider sig in på närliggande fht'sägares tomter.Något som kommunen vägrar att åtgärda.Det handlar då inte om långt gräs utan stora ogenomträngliga hallonsnår i midjehöjd,B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
stora bestånd av tistlar, mjölkört som när de blommat ut sprider moln av luddiga frön som sätter sig fast på husväggar så de till sist ser pälsklädda ut.Samt värst av allt, stora äckliga jättesniglar som vid regnväder invaderar våra tomter där gräset är kortklippt.Finns säkert liknande vanskött kommunalägd mark i alla städer. Ta bilder och uppsök sedan komunhuset och ifrågasätt den ojämlika ansvarsfördelningen.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 114 inlägg
Och om jag vore TS skulle en sådan åtgärd genast innebära en polisanmälan med ditt inlägg här bifogat.A ArneTW skrev:Intressant att landsbygdshat i kombination med lite allmänt hat mot myndigheter och kommuner dyker upp i en sådan här tråd.
Till TS:
Betala en peng till en lokal firma som håller tomten ok.
Sälj den.
Eller behåll den och ignorera "kraven" och ha en "rolig" historia att dra för vänner och bekanta.
--------
Hade jag varit en granne hade jag släpat dit några rostiga oljetunnor som läckte lite olja och sedan anmält till miljökontoret...
/ATW
Jag hade en gång i tiden en granne som klagade på allt, jag hade en äng vars blommor fröade av sig så han fick ängsblommor i sina rabatter, mina tallar barrade in på hans tomt (trots att de stod långt bort), löv från björkarna landade på hans gräsmatta, hans barn kunde förgiftas om de kom in på min tomt och åt av mitt gullregn, hans tomt var invaderad av alla insekter som lockades dit eftersom min äng låg för nära hans tomt, det stank då jag grillade (det var ganska långt från min grillplats till hans tomt). Varje anmälan till kommunen besvarades med "prata med grannen", så han kom och klagade och jag svarade att jag inte förstod hans klagomål och att han väl fick göra en anmälan om det var så besvärande. Så han klagade och fick till svar att han borde prata med sin granne ...
När han till slut gick den långa vägen, c:a 50 meter, till min grillplats och klagade så höll jag på att grilla tre hela lamm och väntade en massa folk på fest, så jag sa till honom att gå och hämta frun och barnen, "ta med lämpligt dricka om rött inte passar allt finns annars i massor, gästerna kommer om någon timme, lagom till att lammen är klara". Han och hans familj kom finklädda, de trodde väl att det var ett bröllop eller något annat högtidligt. Efter någon halvtimme försvann de en och en och kom tillbaka vardagklädda (som alla andra). Sen den dagen klagades det inte mer, varken på mig eller de andra grannarna (som ju också hade olämpliga växter och annat skit)