88 891 läst ·
320 svar
89k läst
320 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Intressant, vår kommun har satt upp skyltar på flera grönområde i vårt område.B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
’I år klipper vi inte detta grönområde, vi värnar om den naturliga faunan med blommor och bin.’
Rör inte ihop skattelagstiftningen med bygglagstiftningen. Inom skattelagstiftningen kan mark kallas för tomtmark som inte är en tomt enligt PBLs definition.T Tipo874 skrev:Vi har en obebyggd granntomt till vårt fritidsfastighet, en liten gård med anor från 1500-talet. Den gränsar till en åker och vi låter bonden odla även på vår mark. Smidigt sätt att hålla den i skick.
Många har velat köpa den men vi har den kvar för att slippa få nybyggda hus i den gamla bebyggelsen i en dalaby.
Enligt skatteverket är det ”tomtmark”
Ett exempel:
Man äger en liten fastighet vid en sjö. Den har styckats av för länge sedan med planen att bebygga den, kanske 1921 i form av en avsöndring. I de gamla avsöndringshandlingarna kallas fastigheten inte för fastighet utan istället "tomten". Den är hos skattemyndigheten taxerad som Obebyggd tomtmark. Men strandskydd gäller för hela marken så den kan inte bebyggas, den kan aldrig användas som tomt för bebyggelse p g a miljöbalkens hårda strandskydd. Och marken är inte en tomt enligt PBL, för det saknas bebyggelse på den.
Så här konstigt är det ofta med begreppet tomt som används olika i olika lagstiftning. För trådens skull är det tomtbegreppet i PBL som spelar roll.
Returnera alla olagliga fakturor med texten "Bestrides" och likadant om indrivare eller Kronofogden blir involverade, sen får kommunen försvara sina olagligheter i Tingsrätten.kisumisu skrev:
Behöver inte ens kosta portot, lägg tillbaka fakturan i kuvertet det kom i, och skriv "Retur till avsändaren" på kuvertet.
Det finns säkert något dokument i TS släktings kommun om Biologisk Mångfald.I Ingmar Albinson skrev:
Många av våra vilda pollinerande insekter är i dag hotade. Bin och andra steklar, dag- och nattfjärilar, flugor och skalbaggar har svårt att hitta mat och boplatser i ett fragmenterat landskap. Viktiga naturmiljöer som naturbetesmarker och slåtterängar har till stor del försvunnit, sandiga miljöer och våtmarker växer igen och det råder brist på både gamla och döda träd.
För att vända utvecklingen behöver vi återskapa blomrika miljöer överallt i landskapet. Tätortsnära grönytor som vägkanter, parker och trädgårdar kan med enkla medel bli blomstrande fristäder för våra viktiga pollinatörer. Det är inte svårt, det är inte dyrt och det kräver inte mer skötsel. Det gäller bara att vi tänker på våra vilda vänner.
Vad innebär egentligen "landsbygdshat"?A ArneTW skrev:Intressant att landsbygdshat i kombination med lite allmänt hat mot myndigheter och kommuner dyker upp i en sådan här tråd.
Till TS:
Betala en peng till en lokal firma som håller tomten ok.
Sälj den.
Eller behåll den och ignorera "kraven" och ha en "rolig" historia att dra för vänner och bekanta.
--------
Hade jag varit en granne hade jag släpat dit några rostiga oljetunnor som läckte lite olja och sedan anmält till miljökontoret...
/ATW
Är det att storstadsmänniskor "hatar" landsbygden......eller.....att landsbygdsmänniskor "hatar" storstaden och då kanske främst sk. 08: r? 🙃
Kan vi inte bara respektera varandra och sluta sätta etiketter på på det man inte håller med om?
Redigerat:
Låter som att granen inte är så kreativ! Han har ju fått extra utrymme som ingen bryr sig om. Jag hade nog passat på att snygga till närområdet, kanske en liten grillplats också. Sly döljer ju också sånt som man inte själv vill ha på gräsmattan.
Den dag någon visar intresse för marken så får man bara flytta sina saker.
/N
Den dag någon visar intresse för marken så får man bara flytta sina saker.
/N
Det är nog betydligt vanligare än man kan tro även om lagstödet för det inte är helt klart.B Bällstabygget skrev:Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?
Jag hade tidigare ett fritidshus i Mariestads kommun och de hotade med vite om man inte klippte gräset minst varannan vecka. Så de specificerade ett intervall snarare än en längd på gräset.
Det slutade med att jag sålde huset. Jag fick även större förståelse för de norrmän som skaffar lägenhet som fritidsboende istället för hus i Mariestad.
Kanske borde vi alla vara ängsliga och inte raljera om detta?L lbgu skrev:Nu för tiden är det ju trendigt att tänka på pollinatörerna och då är det ju en dödssynd att klippa så man förstör för dem. Finns säkert massor på nätet som beskriver vilken katastrof det blir då pollinatörerna minskar. Länka med något sådant i ditt svar till kommunen. Det är nog rätt PK att tänka på pollinatörerna så ängsliga kommunaltjänstemän vill säkert inte att de uppfattas som några som vill göra det svårt för dessa viktiga insekter. Annars kanske man kan säga att det växer knärot på tomtenFast det kanske är farligt om ni vill bygga något där.
Ts vårdar ju fastigheten på det sätt TS vill och dessutom har juridisk rätt att göra då det INTE ÄR EN TOMT!L LeffeA1 skrev:
(läs tråden innan du kallar det felaktigt för tomt)
Tycker du inte om det köp fastigheten av TS och kom inte med nått skam bud här det är ju du om vill att TS ska sälja
Det är ett ord som beskriver den självgoda klubben för inbördes beundran som dyker upp på detta forum med jämna mellanrum.U Uppner skrev:
Vanligtvis i diskussioner om mindre orter och eller människor som inte förstår att inte alla kan köpa en elbil.
En vilja att dra igång lönlösa juridiska fejder istället för att pragmatiskt lösa problemet.
Ivrigt påhejade av 1%advokater som förläst sig på lagboken och drömmer om att lösa alla frågor i tingsrätten men när de ifrågasätts så är de helt oskyldiga.
Som i detta tillfälle... Problemet had kunna fixats med några timmar med en trimmer/röjsåg till en kostnad av hundralappar om inte kan eller vill göra det själv.
Istället triggas TS att dra igång ett jävla spektakel som inte löser något överhuvudtaget och kommer att kosta samhället 1000ggr mer.
Sedan kommer du att gnälla på hög skatt och dålig service.
/ATW
Det står ju villatomt i startinlägget, en villatomt är en villatomt. Växer sly och annat in på grannarnas tomter så är det väl bara att åka dit och fixa det eller sälja tomten.M MrDizzy skrev:
Det viktiga är ju att man överklagar sådana felaktiga beslut. Det är det enda som står emellan det fria samhället och det totalitära. Det är ju också viktigt att de tjänstemän som driver olagligheter via tillsynen avslöjas inför sin byggnadsnämnd så att de folkvalda kan genomskåda dem. Det minskar risken för olagligheter i framtiden och gör samhället bättre. Man har således ett tungt solidariskt ansvar att överklaga olagligheter av denna typ som jag ser det.Staffan_V skrev:
Det är nog betydligt vanligare än man kan tro även om lagstödet för det inte är helt klart.
Jag hade tidigare ett fritidshus i Mariestads kommun och de hotade med vite om man inte klippte gräset minst varannan vecka. Så de specificerade ett intervall snarare än en längd på gräset.
Det slutade med att jag sålde huset. Jag fick även större förståelse för de norrmän som skaffar lägenhet som fritidsboende istället för hus i Mariestad.