88 897 läst ·
320 svar
89k läst
320 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
F fribygg skrev:En ännu enklare och billigare lösning är ju att du @Nybba66 kontaktar ägaren till din obebyggda grannfastighet och erbjuder dej att klippa gräset och kratta löv tills ägaren bestämmer sig för att bebygga tomten. Du har ju goda möjligheter att få skötselnivån precis som du själv önskar sålänge du hjälper din granne kostnadsfritt.
Nått lagkrav finnes ju inte på att klippa gräs eller kratta löv, men om du ber snällt tror jag att chanserna att du kommer få göra det är goda. 😀 Kul idé! Någon mer service grannen önskar?
Lol vilken trigger detta var. Ursäkta om jag avbröt denna stödgrupp för slarviga grannar.. 😀F fribygg skrev:En ännu enklare och billigare lösning är ju att du @Nybba66 kontaktar ägaren till din obebyggda grannfastighet och erbjuder dej att klippa gräset och kratta löv tills ägaren bestämmer sig för att bebygga tomten. Du har ju goda möjligheter att få skötselnivån precis som du själv önskar sålänge du hjälper din granne kostnadsfritt.
Nått lagkrav finnes ju inte på att klippa gräs eller kratta löv, men om du ber snällt tror jag att chanserna att du kommer få göra det är goda.
Skämt åsido så tror jag inte detta fall handlar om att man missat att klippa gräset några veckor.
Om kommunen ingriper så har det nog gått betydligt längre än så, dvs "betydande olägenhet" som det stod i brevet.
Det som avgör är ju om det är skräp/ohyra/något farligt. Om det bara är ogräs så räknas det ju inte som betydande olägenhet och det är så klart inte olagligt att ha ogräs.
På vilket sätt är växter på granntomten en betydande olägenhet?Nybba66 skrev:
Lol vilken trigger detta var. Ursäkta om jag avbröt denna stödgrupp för slarviga grannar.. 😀
Skämt åsido så tror jag inte detta fall handlar om att man missat att klippa gräset några veckor.
Om kommunen ingriper så har det nog gått betydligt längre än så, dvs "betydande olägenhet" som det stod i brevet.
Det som avgör är ju om det är skräp/ohyra/något farligt. Om det bara är ogräs så räknas det ju inte som betydande olägenhet och det är så klart inte olagligt att ha ogräs.
För annat än utsikt som är en subjektiv bedömning, vad är olägenheten?
Opartiska perspektiv? 😊Nybba66 skrev:
Kan du länka till den lagen?Nybba66 skrev:
Nä, tänkte väl det…
Ännu enklare är det om TS erbjuder sig att sköta tomten, då får hen den precis som hen vill ha den.Nybba66 skrev:
Men den säger ju inte det du påstår. 😊Nybba66 skrev:
Ett kommunistiskt sådant…Nybba66 skrev:
Nybba66 skrev:
1. Det är ingen tomt.Nybba66 skrev:
2. Fastigheten behöver inte skötas, på samma sätt som naturen inte behöver skötas (om det inte är produktionsskog eller åkermark, men även där kan man låta det växa igen om man vill).
3. Kommunen saknar lagstöd för sitt brev och sina krav.
I Skellefteå kommun har man nu tagit i med hårdhanskarna mot en fastighet som redan 2013 anmäldes för att den användes som soptipp:
Eller hårdhandskarna är kanske att ta i...
30tusen i böter för att fastighet används som soptipp... Är det inte lite elakt att kalla NorthVolt för soptipp ? 😂pacman42 skrev:
(sorry kunde inte låta bli )
Har jag missat något inlägg eller saknas det totalt någon bild av hur den obebyggda icke-tomten ser ut?
Det är häpnadsväckande hur mycket tvärsäkra tyckanden det finns åt båda hållen i den här tråden. Om jag förstår rätt vet inte ens TS eller dennes familjemedlem hur det ser ut på tomten. @Bällstabygget, har du någon uppfattning om hur tomten faktiskt ser ut?
Kommunen har sagt att den inte hålls i vårdat skick samt att den är igenvuxen. Det kan ju i princip betyda att någon har dumpat ett antal skrotbilar på tomten, även om grannen inte verkar ha påtalat just detta. (Och skrotbilar är ett exempel, jag säger inte att specifikt skrotbilar vore ett problem.) Kommunen har hur som helst inte skrivit något om att klippa gräsmattan.
Det naturliga är väl att bara svara kommunen ”Vi är osäkra på vad ni menar är ett problem. Kan ni precisera?” Eller så inväntar ni rättelseföreläggandet och tar det från det.
Det är häpnadsväckande hur mycket tvärsäkra tyckanden det finns åt båda hållen i den här tråden. Om jag förstår rätt vet inte ens TS eller dennes familjemedlem hur det ser ut på tomten. @Bällstabygget, har du någon uppfattning om hur tomten faktiskt ser ut?
Kommunen har sagt att den inte hålls i vårdat skick samt att den är igenvuxen. Det kan ju i princip betyda att någon har dumpat ett antal skrotbilar på tomten, även om grannen inte verkar ha påtalat just detta. (Och skrotbilar är ett exempel, jag säger inte att specifikt skrotbilar vore ett problem.) Kommunen har hur som helst inte skrivit något om att klippa gräsmattan.
Det naturliga är väl att bara svara kommunen ”Vi är osäkra på vad ni menar är ett problem. Kan ni precisera?” Eller så inväntar ni rättelseföreläggandet och tar det från det.
Allt är relativt.J jliljeha skrev:
För en Skåning är det nog 08 som är redan norrlänningar 😉
Det som är också lite kul att när man själv bor högt uppe, så är städer som Luleå "södra sverige" 😁
Nå kanske inte helt riktigt... men känns som riktit stor stad.
Den tiden man bodde i Stockholm så kändes det att landsbygden började redan vid Sundsvall dvs mindre trafik och småstadskänsla 🤔 fanns en tid när hastighetskamerorna slutade där. Idag är det nästan tvärtom att de finns mer i norr.
Sorry för mitt babblande som inte har med ämnet göra.
Har TS gjort nåt av våra förslag?
Redigerat: