F fribygg skrev:
En ännu enklare och billigare lösning är ju att du @Nybba66 kontaktar ägaren till din obebyggda grannfastighet och erbjuder dej att klippa gräset och kratta löv tills ägaren bestämmer sig för att bebygga tomten. Du har ju goda möjligheter att få skötselnivån precis som du själv önskar sålänge du hjälper din granne kostnadsfritt.
Nått lagkrav finnes ju inte på att klippa gräs eller kratta löv, men om du ber snällt tror jag att chanserna att du kommer få göra det är goda. 😀 Kul idé! Någon mer service grannen önskar?
F fribygg skrev:
En ännu enklare och billigare lösning är ju att du @Nybba66 kontaktar ägaren till din obebyggda grannfastighet och erbjuder dej att klippa gräset och kratta löv tills ägaren bestämmer sig för att bebygga tomten. Du har ju goda möjligheter att få skötselnivån precis som du själv önskar sålänge du hjälper din granne kostnadsfritt.
Nått lagkrav finnes ju inte på att klippa gräs eller kratta löv, men om du ber snällt tror jag att chanserna att du kommer få göra det är goda.
Lol vilken trigger detta var. Ursäkta om jag avbröt denna stödgrupp för slarviga grannar.. 😀

Skämt åsido så tror jag inte detta fall handlar om att man missat att klippa gräset några veckor.
Om kommunen ingriper så har det nog gått betydligt längre än så, dvs "betydande olägenhet" som det stod i brevet.

Det som avgör är ju om det är skräp/ohyra/något farligt. Om det bara är ogräs så räknas det ju inte som betydande olägenhet och det är så klart inte olagligt att ha ogräs.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Nybba66 Nybba66 skrev:
Lol vilken trigger detta var. Ursäkta om jag avbröt denna stödgrupp för slarviga grannar.. 😀

Skämt åsido så tror jag inte detta fall handlar om att man missat att klippa gräset några veckor.
Om kommunen ingriper så har det nog gått betydligt längre än så, dvs "betydande olägenhet" som det stod i brevet.

Det som avgör är ju om det är skräp/ohyra/något farligt. Om det bara är ogräs så räknas det ju inte som betydande olägenhet och det är så klart inte olagligt att ha ogräs.
På vilket sätt är växter på granntomten en betydande olägenhet?
För annat än utsikt som är en subjektiv bedömning, vad är olägenheten?

• Gilla
orutti och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Nybba66 Nybba66 skrev:
Intressant tråd!
Jag är inte grannen till TS familjemedlem, men är granne till en liknande tomt (obebyggd villatomt inom detaljplan) så kan ge mitt perspektiv.
Opartiska perspektiv? 😊
Nybba66 Nybba66 skrev:
Problemet är att sly/hög växtlighet innebär hemvist för möss, råttor, mygg och andra mindre trevliga "grannar". Det är av denna anledning det finns lagkrav (som i kommunens brev) att sköta om tomten.
Kan du länka till den lagen?
Nä, tänkte väl det…
Nybba66 Nybba66 skrev:
En enkel lösning är att tomtägaren kontaktar veteranpoolen eller någon lokal ungdom för att klippa tomten några gånger per år, samt rensa löv på hösten.
Ännu enklare är det om TS erbjuder sig att sköta tomten, då får hen den precis som hen vill ha den.

Nissens Nissens skrev:
Kan du länka till den lagen?
Kommunen "länkade" till den lagen i sitt brev som TS laddade upp så det finns redan i tråden.

Nåja, nu ska jag inte störa er stödgrupp mer, tack för att jag fick bidra med mitt perspektiv.

Ha en trevlig dag och lycka till med tomtskötseln!

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
Nybba66 Nybba66 skrev:
Kommunen "länkade" till den lagen i sitt brev som TS laddade upp så det finns redan i tråden.
Men den säger ju inte det du påstår. 😊
Nybba66 Nybba66 skrev:
Nåja, nu ska jag inte störa er stödgrupp mer, tack för att jag fick bidra med mitt perspektiv.
Ett kommunistiskt sådant…
Nybba66 Nybba66 skrev:

• Gilla
MangeH och 1 till
  • Laddar…
Nybba66 Nybba66 skrev:

1. Det är ingen tomt.
2. Fastigheten behöver inte skötas, på samma sätt som naturen inte behöver skötas (om det inte är produktionsskog eller åkermark, men även där kan man låta det växa igen om man vill).
3. Kommunen saknar lagstöd för sitt brev och sina krav.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nybba66 Nybba66 skrev:
Fast vad en vilseledd kommunalanställd tjänsteman råkar tycka är inte nödvändigtvis korrekt. 😉

• Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
I Skellefteå kommun har man nu tagit i med hårdhanskarna mot en fastighet som redan 2013 anmäldes för att den användes som soptipp:

Beslutet i bygg- och miljönämnden blev att tomten ska vara städad inom 12 månader annars utfaller ett vite på 30 000 kronor. Därefter tillkommer 15 000 kronor var tredje månad i all framtid fram till städningen är gjord.
Eller hårdhandskarna är kanske att ta i...

• Haha
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
J
Väldig skillnad på en bevuxen tomt och att använda tomten som en soptipp!

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I Skellefteå kommun har man nu tagit i med hårdhanskarna mot en fastighet som redan 2013 anmäldes för att den användes som soptipp:

Eller hårdhandskarna är kanske att ta i...
30tusen i böter för att fastighet används som soptipp... Är det inte lite elakt att kalla NorthVolt för soptipp ? 😂
(sorry kunde inte låta bli )

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Ja såklart. Men det var inte det frågan gällde. Vi bor 100 mil därifrån så lite svårt att hålla det i trim.
Trodde kommun skulle uppskatta lit ängsblommor åt humlor bin fjärillar

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi vet inte vad som hänt eller inte innan brevet…
Jag kan sätta en slant på att gräset/ogräset har växt och blivit längre;)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har jag missat något inlägg eller saknas det totalt någon bild av hur den obebyggda icke-tomten ser ut?

Det är häpnadsväckande hur mycket tvärsäkra tyckanden det finns åt båda hållen i den här tråden. Om jag förstår rätt vet inte ens TS eller dennes familjemedlem hur det ser ut på tomten. @Bällstabygget, har du någon uppfattning om hur tomten faktiskt ser ut?

Kommunen har sagt att den inte hålls i vårdat skick samt att den är igenvuxen. Det kan ju i princip betyda att någon har dumpat ett antal skrotbilar på tomten, även om grannen inte verkar ha påtalat just detta. (Och skrotbilar är ett exempel, jag säger inte att specifikt skrotbilar vore ett problem.) Kommunen har hur som helst inte skrivit något om att klippa gräsmattan.

Det naturliga är väl att bara svara kommunen ”Vi är osäkra på vad ni menar är ett problem. Kan ni precisera?” Eller så inväntar ni rättelseföreläggandet och tar det från det.

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
J jliljeha skrev:
Det kan betyda Norra Sverige om man bor innanför tullarna :-)
Allt är relativt.

För en Skåning är det nog 08 som är redan norrlänningar 😉

Det som är också lite kul att när man själv bor högt uppe, så är städer som Luleå "södra sverige" 😁

Nå kanske inte helt riktigt... men känns som riktit stor stad.
Den tiden man bodde i Stockholm så kändes det att landsbygden började redan vid Sundsvall dvs mindre trafik och småstadskänsla 🤔 fanns en tid när hastighetskamerorna slutade där. Idag är det nästan tvärtom att de finns mer i norr.

Sorry för mitt babblande som inte har med ämnet göra.
Har TS gjort nåt av våra förslag?

Redigerat:
P
Andreas Nydahl Andreas Nydahl skrev:
Bostadsbrist samtidigt som många hus bara förfaller.
Vilken bostadsbrist? Visst, det är brist på billiga lägenheter i centrala Stockholm, men i övrigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.