L lbgu skrev:
Nu för tiden är det ju trendigt att tänka på pollinatörerna och då är det ju en dödssynd att klippa så man förstör för dem. Finns säkert massor på nätet som beskriver vilken katastrof det blir då pollinatörerna minskar. Länka med något sådant i ditt svar till kommunen. Det är nog rätt PK att tänka på pollinatörerna så ängsliga kommunaltjänstemän vill säkert inte att de uppfattas som några som vill göra det svårt för dessa viktiga insekter. Annars kanske man kan säga att det växer knärot på tomten ;) Fast det kanske är farligt om ni vill bygga något där.
Så tänker jag oxå, hävda biologisk mångfald och försvar av ängsblommor.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Jobbig kommun som inte vill tänka på biologisk mångfald och bristen på pollinatörer. Jag hade hävdat det och sedan lagt ut tomten till försäljning, går ju inte bosätta sig där med sådana grannar. Livsfarligt läge när det börjar tjatas om gräsklippning ,man behöver inte klippa gräset i tid o otid. Skrev kommunen vem som hade gnällt ?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
K KarlX skrev:
Så tänker jag oxå, hävda biologisk mångfald och försvar av ängsblommor.
Jag tvivlar på att TS släkting behöver hävda någonting alls. Om den vill bemöda sig med ett svar till kommunens handläggare (vilket jag inte heller tror är nödvändigt) så räcket med ett kort "Lämnas utan åtgärd".

• Gilla
KarlX och 1 till
  • Laddar…
P
K KarlX skrev:
Skrev kommunen vem som hade gnällt ?
I inlägg #36 framgår det att TS vet vem grannen är.

B Bällstabygget skrev:
Ja såklart. Men det var inte det frågan gällde. Vi bor 100 mil därifrån så lite svårt att hålla det i trim.
Betala nån en slant för att klippa eller sälj huset om ni inte orkar hålla rent o snyggt på tomten..

P pmd skrev:
Vilken bostadsbrist? Visst, det är brist på billiga lägenheter i centrala Stockholm, men i övrigt?
Brist på billigare boenden för ungdomar exempelvis.

Sen vill ju barnfamiljer framförallt bo i villaområden iallafall uppe i Norrland. Att kommunen låter villor stå å förfalla innebär att de går miste om en barnfamilj som potentiellt flyttat in om huset inte varit förfallet. Så för att få en kommun att växa i invånarantal städar man upp bland ödehusen för är inte heller jätte lockande för folk att flytta in i områden där det finns ödehus som förfaller.

I Övik där jag bor vill man växa med 5000 invånare fram till 2030. Men vart alla ska bo vet inte kommunen. De pratar om att bygga en ny stadsdel fylld med bostadsrätter å dyra hyresrätter som ingen barnfamilj kommer flytta in i. Så tror personligen att de kommer bygga spökhus kommer vara ett fåtal pensionärer som säljer sina villor å flyttar in närmare stan men dessa bor ju redan i kommunen så blir ingen ökning i invånarantal. 1970 hade Övik 60 000invånare men idag bor det 4500 personer mindre. De orter där befolkningen minskat är ytterorterna i kommunen å det är även där majoriteten av ödehusen finns. Så kommunen gör som många andra kommuner, lägger fokus på centrum å låter ytterorterna sakta försvinna. Men antar att detta är nästa steg i den moderna urbaniseringen utvidga centralorten genom att minska ytterorterna.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Betala nån en slant för att klippa eller sälj huset om ni inte orkar hålla rent o snyggt på tomten..
Nu finns det inget hus/byggnad/etc på fastigheten, utan det är bara ren natur på fastigheten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
oavsett det otidiga i grannens och kommunens agerande är det det smarta upplägget. som jag ser det av två skäl.

dels tar det bara några år för vildsådda trädskott att etablera sig. inte särskilt långt därefter växer träden till sig och man får jobbiga rotsystem att tackla den dag man ska bygga.

dels riskerar man att svagsinta uppfattar en dylik snårig yta som avstjälpningsplats för allehanda trädgårdsavfall. sedan kommer asfalthögar, överblivet murbruk och liknande...

det räcker med ett par klippningar per säsong. ängsblommorna får man på köpet.

ullet
Om jag nu hittat rätt ligger det ute ett hus till salu i närheten, denna bild är ett urklipp från mäklarbilderna i den annonsen.

Jag tycker verkligen dom överreagerar...

• Flygfoto av ett bostadsområde med flera hus och en oklippt tomt omgiven av gräs och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
jliljeha och 4 till
  • Laddar…
Ser ut som ett härligt ställe för områdets ungar att leka på. De tröttnar nog rätt fort på de sterila tomterna runt, så det är väl kanon att det finns något som är uppväxt. Bara komma ihåg fästingvaccinet.

• Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Kan ni inte svara kommunen att ni låter gräs och ängsblommor växa för att gynna pollinatörerna som antagligen har det svårt i detta område.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett litet reservat för insekter och fåglar!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Varför förstöra naturtomten/området. Det är redan såväl rent som snyggt vad jag kan förstå enligt beskrivningen

Du måste förstå att gräsmattefacister tack och lov inte har bestämmanderätt över annans egendom.

Köp den själv, så kan du få en steril öken till. Utöver din egen tomt.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklast är att klippa gräset/ogräset till samma nivå som normalt folk. Case closed!
Det var inte svar på frågan. Och vad är "normalt folk"? Finns det lag på det?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Det var inte svar på frågan. Och vad är "normalt folk"? Finns det lag på det?
"Normalt folk", är de som tycker likadant som den "normale" själv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.