88 897 läst ·
320 svar
89k läst
320 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
Det man undrar är då om kommunen kan anmäla sig själva för ovårdade ytor eller kan fastighetsägare hänvisa till blommor och bin även domkisumisu skrev:
Hade det varit grannen som startat tråden hade jag riktat mitt gnäll mot honom.L lbgu skrev:
Nu är dock Ts vi har kontakt med...
/ATW
Kommuner sätter ibland sina egna regler.T tompaa1980 skrev:
Bla när det gäller snöröjning.
Vi som är vanliga dödliga får absolut inte skyffla snö till kommunens del. Men det är helt okej att göra snövallar på infarterna och mot tomtgränsen. En granne fick sitt staket förstört, en annan gnällde och då hämnades man.
Till och med kommuner låter bli att klippa gräs i detaljplanerade områden för att ge insekter mm en chans. Vi har ett kommunalt boende som granne där man har gått från robotgräsklippning till vildvuxet. Hävda naturlig mångfald för bin och humlor. Strö på lite ängsblomfrön.
Hade den frökenaktige grannen frågat snällt, kanske han fått gå in och klippa lite gräs helt gratis.A ArneTW skrev:
Att svara med att säga ungefär så här: - jag har läst så nu kan vi låta det vara. Är det ett jävla spektakel.A ArneTW skrev:
Inte fasen är det vårt fel att en gräsmattefacist inte har vett nog att inte lägga sig i annans egendom. Tycker du inte det med?A ArneTW skrev:
Så kan man ju tolka det... då är det väl bara för er att fortsätta kalla lokala myndigheter "inkompetent eller korrupt" och kalla de lokalt boende "knepig".L lbgu skrev:
Och jag sammanfattar era åsikter med "landsbygdshat".
/ATW
Intressant tråd!
Jag är inte grannen till TS familjemedlem, men är granne till en liknande tomt (obebyggd villatomt inom detaljplan) så kan ge mitt perspektiv.
Problemet är att sly/hög växtlighet innebär hemvist för möss, råttor, mygg och andra mindre trevliga "grannar". Det är av denna anledning det finns lagkrav (som i kommunens brev) att sköta om tomten.
En enkel lösning är att tomtägaren kontaktar veteranpoolen eller någon lokal ungdom för att klippa tomten några gånger per år, samt rensa löv på hösten.
Jag är inte grannen till TS familjemedlem, men är granne till en liknande tomt (obebyggd villatomt inom detaljplan) så kan ge mitt perspektiv.
Problemet är att sly/hög växtlighet innebär hemvist för möss, råttor, mygg och andra mindre trevliga "grannar". Det är av denna anledning det finns lagkrav (som i kommunens brev) att sköta om tomten.
En enkel lösning är att tomtägaren kontaktar veteranpoolen eller någon lokal ungdom för att klippa tomten några gånger per år, samt rensa löv på hösten.
Jag bor själv på landet och skulle aldrig vilja bo i en stad så det där med landsbygdshat kan du glömma. Att klaga på att grannarnas gräsmatta inte ser ut som en golfgreen är nog mer ett stadsbeteende. Här ute på landet har ofta folk så stora tomter att det är vanligt att vissa delar av tomten inte aktivt sköts om utan får växa som den vill. Och korrupta/inkompetenta politiker/kommunalanställda finns det tyvärr både på landet och i stan så där är det nog ingen skillnad. Måste säga att du svingar helt vilt med dina anklagelser.A ArneTW skrev:
Nej det finns inte sådana lagkrav. Det är något du önskar men det saknas lagstöd för din uppfattning. Det är kristallklart från praxis. Vill du ändra på det får du vända dig till lagstiftaren.Nybba66 skrev:
Intressant tråd!
Och just det som du beskriver är den biologiska mångfald som samhället annars värnar. T ex förekomsten av vide, sälg och asp (det du kallar för sly), icke klippt gräs. Insekter som t ex mygg och broms. Samt gnagare som olika musarter, fladdermöss och ekorrar. Och alla fåglar.
Claes Sörmland skrev:
Nej det finns inte sådana lagkrav. Det är något du önskar men det saknas lagstöd för din uppfattning. Det är kristallklart från praxis. Vill du ändra på det får du vända dig till lagstiftaren.
Och just det som du beskriver är den biologiska mångfald som samhället annars värnar. T ex förekomsten av vide, sälg och asp (det du kallar för sly), icke klippt gräs. Insekter som t ex mygg och broms. Samt gnagare som olika musarter, fladdermöss och ekorrar. Och alla fåglar
Råtta i skogen = biologisk mångfald ✅Claes Sörmland skrev:
Nej det finns inte sådana lagkrav. Det är något du önskar men det saknas lagstöd för din uppfattning. Det är kristallklart från praxis. Vill du ändra på det får du vända dig till lagstiftaren.
Och just det som du beskriver är den biologiska mångfald som samhället annars värnar. T ex förekomsten av vide, sälg och asp (det du kallar för sly), icke klippt gräs. Insekter som t ex mygg och broms. Samt gnagare som olika musarter, fladdermöss och ekorrar. Och alla fåglar.
Råtta på en oskött villatomt = sanitär olägenhet ❌
En ännu enklare och billigare lösning är ju att du @Nybba66 kontaktar ägaren till din obebyggda grannfastighet och erbjuder dej att klippa gräset och kratta löv tills ägaren bestämmer sig för att bebygga tomten. Du har ju goda möjligheter att få skötselnivån precis som du själv önskar sålänge du hjälper din granne kostnadsfritt.Nybba66 skrev:
Nått lagkrav finnes ju inte på att klippa gräs eller kratta löv, men om du ber snällt tror jag att chanserna att du kommer få göra det är goda.