88 897 läst ·
320 svar
89k läst
320 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
Okej fel av mig läste nu att det inte finns nå specifika lagar angående vem som ska ta bort växtlighet som växer in på annans tomt.F fribygg skrev:
Däremot är man väl ersättningsskyldig ifall nedfallna grenar skulle orsaka skador på grannens egendom?
Normalt är det egendomsägarens problem, ofta via sitt försäkringsbolag. Undantag kan vara om exempelvis ett träd alldeles uppenbart är på väg att tippa, trädägaren är medveten om risken men struntar i problemet. Då kan trädägaren åtminstone i teorin, bli ersättningsskyldig. Om det sker/skett i praktiken vet jag inte.Andreas Nydahl skrev:
Jag har lite motsatt problem.
Jag köpte -07 en mindre skogsfastighet där det stod ett mycket dåligt torp där ingen aktivitet varit sedan 90-talet.
Jag gjorde några insatser för att stoppa förfallet men har i övrigt inte använt torpet till något.
Förra året ser jag på kartan att torpet plötsligt fått en adress och strax där på kom krav på renhållningsavgift.
Jag skrev till ansvarigt kommunalt bolag, att ingen övernattning skett sedan 90-talet samt bifogade en bild.
Fick då till svar att renhållningsavgiften kunde bero ett tag men jag uppmanades att hålla fastigheten i ett för området representativt skick.
Bara den detaljen att det inom 1-2 kilometer i alla riktningar förutom ett ihoprasat torp så finns det bara skog. 🤔
Att omvandla gräsmattan till för området representativ skog kommer ju ta 50 år eller nåt.
Jag köpte -07 en mindre skogsfastighet där det stod ett mycket dåligt torp där ingen aktivitet varit sedan 90-talet.
Jag gjorde några insatser för att stoppa förfallet men har i övrigt inte använt torpet till något.
Förra året ser jag på kartan att torpet plötsligt fått en adress och strax där på kom krav på renhållningsavgift.
Jag skrev till ansvarigt kommunalt bolag, att ingen övernattning skett sedan 90-talet samt bifogade en bild.
Fick då till svar att renhållningsavgiften kunde bero ett tag men jag uppmanades att hålla fastigheten i ett för området representativt skick.
Bara den detaljen att det inom 1-2 kilometer i alla riktningar förutom ett ihoprasat torp så finns det bara skog. 🤔
Att omvandla gräsmattan till för området representativ skog kommer ju ta 50 år eller nåt.
Känns som de kör IQ-test vid anställningar till kommunen. Och kravet är att man ska vara under en viss nivå.H Haagbard skrev:Jag har lite motsatt problem.
Fel.Andreas Nydahl skrev:
Du som fastighetsägare har en skyldighet att inte låta buskar å växtlighet sprida sig in på grannens tomt. De flesta grannar brukar själv klippa häckar å liknande som växer in över tomtgränsen men egentligen är det den som äger buskarna eller häcken som ska klippa den om den växer in hos grannen.
Så växer de in över tomtgränsen så förstår jag grannens frustration. Men om de står på tomtgränsen utan att växa över till grannen så är grannen bara grinig.
Där jag bor finns det hus mitt inne i villakvarteret som stått övergivna i 20år ena huset syns knappt då det växt upp massa träd på gårdsplanen samt är alla fönster trasiga. Ett annat hus har en stor rosbuske på framsidan som spridit sig över hela tomten å börjat växa in i fastigheten. Sen finns det några fler hus som är obebodda men där är det iallafall någon som klipper gräsmattan sommartid. Alla dessa hus är förmodligen ouppklarade dödsbon som ingen vill ta hand om. Så bara inom 1km från där jag bor finns det 5 villor som förfaller mer å mer för varje år. I hela kommunen finns det runt 750 villor som förfaller. Bostadsbrist samtidigt som många hus bara förfaller.
Så är det ju men det här var nu inte bokstavligt jag menade.V Ville_Vessla skrev:
08 existerar väl heller inte längre som riktnummer. Hur många har fasta tel nr idag?
Visst finns dessa kvar.
Men tom jag hade för redan 20år tillbaks i tiden "IP Telefoni" som började 08.
Fick många frågor av folk som inte kände mig om jag hade en bostad i Sthlm.
Jag hade numret liggande länge då den var gratis hade tom nästan glömt den, tills Tele2 hävdade att jag ändrat abbet till en som kostar och då rykte numret för min del!
Men blev påmind innan det när jag sålde förra huset "jag försökte ringa dig men du kanske inte var hemma, vart i Stockholm har du flyttat?"
På jobbet har vi år 2025 ett fastnummer som går till mobiltelefon. Är inte 08 utan orten var jag nu jobbar vilket förbli en hemlighet då jag inte tänker "outa" mig.
Redigerat:
Intressant ändå då i min kommun så har kommunen senaste 2-3 åren lämnat vissa allmänna ytor oklippta med motivering att humlor och bin behöver dessa. Ser rätt galet ut när går genom ett villaområde med gräsmatta på bägge sidor av gångvägen och ena ser konstant nyklippt ut och den andra helt vildvuxen. Det känns väldigt slumpmässigt ut också och vid en fotbollsplan så är planen klippt och 2 meter utanför så är det 20 cm gräs runt halva planenB Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Same same även här fast det är en combo för kommunen samtidigt spara pengar 😂T tompaa1980 skrev:Intressant ändå då i min kommun så har kommunen senaste 2-3 åren lämnat vissa allmänna ytor oklippta med motivering att humlor och bin behöver dessa. Ser rätt galet ut när går genom ett villaområde med gräsmatta på bägge sidor av gångvägen och ena ser konstant nyklippt ut och den andra helt vildvuxen. Det känns väldigt slumpmässigt ut också och vid en fotbollsplan så är planen klippt och 2 meter utanför så är det 20 cm gräs runt halva planen
Ps. Nu blev det lite engelska menar inte same på svenska 😂 skulle kanske skrivit samma sak i min kommun.