Robert_Maria skrev:
Samtidigt så får det mig att fundera på om man skulle vilja ha kattrackaren gåendes omkring på ytor där man lagar mat???
en katt är en katt :) och man skall sätta galler för alla ytor man inte vill ha den på... våran gick som den ville bara man vände ryggen till.
gaia

Jag tänker inte låta det bli en 'sådan' tråd igen. Låt oss endast konstatera att en del tycker det är äckligt som bara den och att andra är nöjda med att katten sätter sig på de ytor man tillreder mat på.

Givetvis torkar man rent alla ytor innan man lagar mat om man har katt. De är ögontjänare och vet mycket väl att man inte får vara på spisen men de är där ändå ibland (syns på fotspåren:)). Därför är det så bra med induktionshällen, skulle de lyckas sätta igång en vanlig häll kan det sluta illa, men man är helt säker med induktion.
Kan tillägga att vi är mycket nöjda med vår induktionshäll även av andra skäl!

Vår förra katt lyckades inte bara sätta på spisen, den höll på att bränna ned huset också i samma veva. Det stod av okänd anledning en terrakottatekanna på spisplattan och den tålde inte värmen... Husets ägare kom hem precis i tid för att förhindra att brandmännen öppnade med yxa.

Och den spisen hade inte ens touchpanel, den hade vred! En vanlig, gammaldags spis...

Nej, sluta nu. Menar du att katten startade en spis med vred? Skulle den sätta på en kopp kaffe till cigaretten den just hade tänt? ;)

Du måste ju hålla med om att det låter väldigt märkligt.

Hur vet man att det var katten som startade spisen och inte samma person som ställt tekannan på spisen? Kanske efter att han/hon kokat te och haft i kannan?

Nog för att en katt *skulle* kunna stryka sig mot ett vred och starta spisen men det låter rätt långsökt i mina öron.

Den var min fru som råkade ut för detta, på den tiden hon fortfarande var ensamstående. Ingen annan människa att skylla på alltså. Hon hade varit på jobbet hela dagen så hade det varit hon som glömt plattan på hade det brunnit långt innan hon kom hem, plattan stod på max. Brandmännen var också skeptiska till förklaringen att katten måste ha slagit på plattan, men fann katthår på spisen och ingen annan vettig förklaring. Det är möjligt att man kunnat få definitivt besked om man gjort en dna-analys av finger/tass-avtrycken på vredet, men CSI var tyvärr inte intresserade... :-/

Jag gissar att katten hoppat upp mot spisen, inte kommit högt nog, klöst och klättrat och använt vredet som fotstöd (tasstöd?) innan den tog sig opp. Har sett den göra nåt liknande upp mot fönsterbrädor ibland. Den är lite klumpig för att vara katt.

Jag tror att FemTummar har helt rätt i sin teori om hur det hände. En ramlande katt kan definitivt sätta på spisen om den tar tag på fel sätt.

En katt som jag hade öppnade utan problem vanliga stängda dörrar. Om de gick inåt hängde han sig i handtaget och sparkade och om de gick utåt så tog han sats när han kastade sig på handtaget. Vi fick vända vissa handtag uppåt som man gör för småbarn eller låsa dörrarna om vi ville stänga för katten. (För nyckeln fixade han inte :)

Efter att sett våra kissar fummelhoppa ibland så är jag också benägen att tro att det är så det gått till med katten som slog på spisen.
Man ska inte underskatta vad de kan ställa till med. Våra katter har lyckats starta internetexplorer och göra en sökning samt ringt på telefonen helt på egen hand.

Vi har också en katt som öppnar dörrar. Men den rackaren bryr sig inte om att stänga dem så vi får alltid ha ytterdörren låst så man inte plötsligt upptäcker att den har stått på vid gavel ett bra tag...

För katter som trampar på tangentbordet så ska det finnas en programvara som man kan installera som känner av om tangenterna trycks på ett sätt som om någon tassar på dem. Händer det låses det så katten inte råkar ta bort viktiga dokument eller liknande. På spisen är det väl barnlåset som är räddningen som ni säger.

Vår katt har också lyckats få igång får spis med touchknapper, även om vi hade låst den med "barn/kattlås".
Vi hade våffeljärnet stående på spisen så sladden till den var härligt sönderbränd och det luktade av bränt gummi i hela köket.
Jag överväger att sätta dit en spistimer så gör att den bara kan vara igång i max 2 h och sedan stänger av spisen helt.

UNDERBAR TRÅD!!! Älskar katter. njuter av deras uppfinningsrikedom, vår kunde gå huvudstupa ner för en lodrät brandstege , så varför skulle en kisse inte klara av att slå igång en spris...

Hur fungerar barnlås på dessa hällar? Är det bara så att man måste hålla ner en knapp extra länge eller är det något smart som att man måste hålla nere två knappar samtidigt eller något liknande?

JA det kan den för ett par dagar sen åkte jag till en kompis med min katt och skulle sova över och gjorde så kom hem dagen efter och kom in i köket och såg att stora plattan på min spis stod på 6 an med klar orange färg och fläkten var het utav bara fan och allt runt spisen nu e det så att jag har en sk vanlig med vred framme på spisen så antagligen har det lilla livet tagit sats mot vredet eller hoppat upp och vridit på den med tassen .. kan bara säga så att jag hade en jävla tur att det inte började brinna .. använder härmed barn säkringen på spisen

Skönt att det trots allt bara verka hända vart sjunde år ;)

Välkommen till Bygga Hus-forumet, Nichlas!
Sveriges vänligaste forum :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.