8 619 läst ·
223 svar
9k läst
223 svar
Kan jag kräva reducerat pris när arbete lämnats?
Har en rad hantverkare på gång som ska utföra arbete i vårt hem.
En firma skulle förbereda ett badrum inför mattläggning, men lämnade flera saker som ingår i den överenskomna offerten.
Då vi väntar mattläggare inom kort har vi själva fått montera bort VVS, vilket tog rätt många timmar för oss som inte är rutinerade.
Utöver detta fick vi själva montera om två saker, då det kopplats ihop fel och läckte vatten.
Känslan som infinner sig är att det bara är att bita ihop och kavla upp ärmarna. Men när det blev så mycket sammantaget surnar man till och känner att jobbet vi betalar för göras av oss själva i slutänden.
Åsikter?
Hur förmedlar jag detta utan att firman bara skiter i att göra resten, alt att det blir taskig stämning när de kommer och ska montera resten efter mattläggaren?
En firma skulle förbereda ett badrum inför mattläggning, men lämnade flera saker som ingår i den överenskomna offerten.
Då vi väntar mattläggare inom kort har vi själva fått montera bort VVS, vilket tog rätt många timmar för oss som inte är rutinerade.
Utöver detta fick vi själva montera om två saker, då det kopplats ihop fel och läckte vatten.
Känslan som infinner sig är att det bara är att bita ihop och kavla upp ärmarna. Men när det blev så mycket sammantaget surnar man till och känner att jobbet vi betalar för göras av oss själva i slutänden.
Åsikter?
Hur förmedlar jag detta utan att firman bara skiter i att göra resten, alt att det blir taskig stämning när de kommer och ska montera resten efter mattläggaren?
Steg 1 ska ju vara att ge hantverkaren chans till rättelse, alltså meddela att de glömt ditten och datten och får ta och fixa det innan nästa hantverkare kommer. Alternativt erbjuda dem att någon annan får färdigställa för xy kronors avdrag på fakturan.
Ger man dem inte chansen att rätta sina misstag är det svårt att juridiskt riktigt ensidigt göra avdrag på fakturan.
Du sitter nu o saxen och får kanske se det som en lärdom. Inför deras återkomst är du mer förberedd och ser till att inte betala förrän allt är klart och OM det återstår något så ge dem en rimlig chans att slutföra och vad du anser alternativet är, hur många timmars jobb som du anser behöver utföras av dig själv och till vilket pris.
Ger man dem inte chansen att rätta sina misstag är det svårt att juridiskt riktigt ensidigt göra avdrag på fakturan.
Du sitter nu o saxen och får kanske se det som en lärdom. Inför deras återkomst är du mer förberedd och ser till att inte betala förrän allt är klart och OM det återstår något så ge dem en rimlig chans att slutföra och vad du anser alternativet är, hur många timmars jobb som du anser behöver utföras av dig själv och till vilket pris.
Problemet den här gången var att det inte fanns mer tid emellan till att nästa hantverkare skulle komma.
Det var tydligt informerat om detta.
När vi upptäckte dels fel och dels icke gjort arbete var det fredag kväll. Nästa hantverkare kommer på måndagen.
Jag vet att många kör järnet nu IOM rot och att de säkert att både stressade och söurkörda. Då tycker jag att det är bättre att tala klarspråk och så kan vi resonera om en lösning.
Det var tydligt informerat om detta.
När vi upptäckte dels fel och dels icke gjort arbete var det fredag kväll. Nästa hantverkare kommer på måndagen.
Jag vet att många kör järnet nu IOM rot och att de säkert att både stressade och söurkörda. Då tycker jag att det är bättre att tala klarspråk och så kan vi resonera om en lösning.
Tillägg: jag kontaktade firmans chef (inget svar) och pratade senare med den enskilda hantverkaren, som inte sa så mycket av värde. Hen var stressad och ville avsluta samtalet.Tomtom79 skrev:
Steg 1 ska ju vara att ge hantverkaren chans till rättelse, alltså meddela att de glömt ditten och datten och får ta och fixa det innan nästa hantverkare kommer. Alternativt erbjuda dem att någon annan får färdigställa för xy kronors avdrag på fakturan.
De ska hit igen och montera allt nytt och jag känner mig inte riktigt bekväm med att börja klaga.
Jag hade absolut meddelat dem redan fredag kväll att de inte levererat enligt överenskommelse. Typ; ”Antingen så står det någon här lördag morgon eller så hittar vi någon som gör det för eran räkning. Montör kommer som ni redan vet måndag morgon så ni har till lördag lunch på er att lösa detta om ni vill göra det själv”.
Bara att visa att man är med i matchen annars är det någon annan som får fokus om de tror att de riskfritt kan förhala ert jobb.
Att kräva ersättning i efterhand är svårt, att fråga om prisavdrag går ju men har svårt att tro att de skulle ge mer än några hundralappar för att de nu helt enkelt inte behöver ge något.
Bara att visa att man är med i matchen annars är det någon annan som får fokus om de tror att de riskfritt kan förhala ert jobb.
Att kräva ersättning i efterhand är svårt, att fråga om prisavdrag går ju men har svårt att tro att de skulle ge mer än några hundralappar för att de nu helt enkelt inte behöver ge något.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 658 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 658 inlägg
Ska va gott jobbat om du har en ny ledig arbetare som du kan ringa fredag kväll som ställer lördag lunch. De som är bra brukar ha lite längre väntetiderT TypRätt skrev:Jag hade absolut meddelat dem redan fredag kväll att de inte levererat enligt överenskommelse. Typ; ”Antingen så står det någon här lördag morgon eller så hittar vi någon som gör det för eran räkning. Montör kommer som ni redan vet måndag morgon så ni har till lördag lunch på er att lösa detta om ni vill göra det själv”.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
I ett annat fall är det inte skäligt nej, men i detta fallet är det definitivt skäligt. Firman hade åtagit sig jobbet och visste förutsättningarna.J Jansson69 skrev:
Anser du det vara skäligt att TS får förseningar och merkostnader p.g.a. firmans ovilja att göra klart det dom skulle?
Ja det är ju här TS sitter på samordningsansvaret och borde kanske varit med den dagen som hantverkaren blev klar för att se att allt var klart och utfört efter beställning, man kan inte vänta till fredag kväll med detta och förvänta sig att någon ska jobba helg som normalt inte gör det..B Bästerortarn skrev:
Tid för rättelse måste man som beställare räkna med anser jag annars har man en för optimistisk tidsplan som ofta är dömd till misslyckande redan från start.
Jag var med, men hann inte upptäcka läckage förrän senare samma kväll. Att det lämnades saker som skulle ha monterats loss hann jag inte med att fråga om.J Jansson69 skrev:Ja det är ju här TS sitter på samordningsansvaret och borde kanske varit med den dagen som hantverkaren blev klar för att se att allt var klart och utfört efter beställning, man kan inte vänta till fredag kväll med detta och förvänta sig att någon ska jobba helg som normalt inte gör det..
Tid för rättelse måste man som beställare räkna med anser jag annars har man en för optimistisk tidsplan som ofta är dömd till misslyckande redan från start.
Det här var en fredag kväll och firman hade stängt.